ראשי » ניהול ה-business » אסטרטגיה עסקית » מי יביא את הניצחון? האסטרטגיה או האנשים?

מי יביא את הניצחון? האסטרטגיה או האנשים?

5134946525

מאת: גדליהו בנדור *

ומיכאל ניר **

 

מרכזיות תרבות המלחמה לאורך ההיסטוריה יצרה שורה של ביטויים אותם אנו שואלים לעולם הניהול לדוגמה "מלחמת מחירים", "השתלטות עוינת", "ריגול תעשייתי", "ניצחון" ו"הפסד". ביטויים אלה הפכו לחלק בלתי נפרד משיחת היום.

דוגמא קלאסית להשאלה כזו היא המונח "אסטרטגיה". המונח נגזר מהמילה היוונית סטרטגוס (ויקיפדיה), שמשמעה "גנרל". האסטרטגיה היא "הידע" של המצביא.

האסטרטגיה עוסקת בתכנון וניהול מערכות צבאיות, תנועתם ופריסתם של כוחות צבאיים, ובמיוחד שיטות להטעיית האויב.

בעולם הניהול משתמשים במונח אסטרטגיה כתיאור החשיבה או הדרך שבה משיגים ארגונים יתרון על פני המתחרים שלהם. כלומר, האסטרטגיה היא כלי תכנוני. כאשר אנחנו מבצעים חשיבה אסטרטגית אנחנו בוחנים איפה אנחנו נמצאים, לאן אנחנו רוצים להגיע ומה עוצר אותנו מלעשות כן.

ארגונים מדגישים בניית אסטרטגיה מכיוון שהם מאמינים כי בדומה לקרב, גם בניהול, אסטרטגיה טובה תביא לניצחון – להגדלת הרווחים ולהובלה בשוק.

אך האם האסטרטגיה היא זו שמביאה לניצחון?

מעניין לקרוא לאור הנאמר לעיל את הספר גלגל התנופה מטוב למצוין (קולינס, ג' 2001, הוצאת פקר), המסכם מחקר לאורך שנים של חברות אשר התפתחו למובילות. להלן תמצית הפרק העוסק באסטרטגיה ואנשים:

"כאשר התחלנו את המחקר, ציפינו למצוא שהצעד הראשון ליצירת חברה מצוינת יהיה להגדיר כיוון חדש, חזון ואסטרטגיה לחברה, ולאחר מכן להשיג מחויבות של אנשים לכיוון המוגדר.

מצאנו בפועל משהו הפוך לחלוטין: קודם מי אח"כ מה

המנהלים אשר הציתו את תהליך למצוינות לא הגדירו את כיוון הנסיעה (של אוטובוס – כדימוי לחברה) ואז אמרו לאנשים להתכוון ליעד. לא! דבר ראשון הם בחרו את האנשים הנכונים לאוטובוס ורק לאחר מכן הם חשבו על הכיוון. בעצם מנהלים אלה אמרו: אני לא יודע לאיזה כיוון אנו רוצים להתקדם – אבל אני כן יודע שאם יהיו לנו האנשים הנכונים על האוטובוס ובמקומות הנכונים ונוריד את האנשים הלא נכונים מהאוטובוס, אז נוכל לחשוב לאיזה מקום מצוין כדאי לנו להתקדם.

המנהיגים בחברות המצוינות הבינו שלוש אמיתות:

הראשונה: כאשר מתחילים במציאת האנשים הנכונים ולא באסטרטגיה – קל יותר להתמודד עם מציאות משתנה! אם אנשים מצטרפים לאוטובוס בעיקר מפני שהיעד קוסם להם, מה קורה כאשר לאחר מספר שעות נסיעה צריך לשנות כיוון? לעומת זאת אם האנשים על האוטובוס כי הם רוצים להיות חלק מהצוות, שינויים בכיוון מתקבלים בהבנה.

השנייה: כאשר האנשים הנכונים על האוטובוס, קל יותר לנהל וליצור הנעה (מוטיבציה), האנשים הנכונים רוצים להיות חלק מההצלחה והם בעלי הנעה פנימית.

השלישית: כאשר האנשים הלא נכונים יושבים באוטובוס, לא משנה אם מגלים את הכיוון הנכון; חזון מצוין בלי אנשים מצוינים הוא חסר חשיבות."

ונחזור לחכמת המפקד, גם בקרבות לאורך ההיסטוריה, כאשר האסטרטגיה הייתה נתונה- להביס את האויבמפקדים התמקדו בבחירת הלוחמים. גדעון-במלחמתו מול המדיינים, בר כוכבא לפני המרד ואגממנון בטרויה, שדאג לבחור מי יהיו הלוחמים שיכנסו לסוס ובידם לקבוע את המערכה- האם מפקדים אלה ידעו כבר אז כי איכות האנשים היא המפתח לניצחון בקרב?

גדליהו בנדור – יועץ אסטרטגיה וניהול סיכונים,  ספיר ניהול תהליכים וסביבה בע"מ.

**מיכאל ניר – מנכ"ל ספיר ניהול תהליכים וסביבה בע"מ.

 

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מרץ 2008. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

יכול לעניין..

שותף עסקי

בחירת שותף עסקי

  פרק מהספר "הרעיונות הגדולים בקבלת החלטות לניהול עסק רווחי" מאת: עו"ד אליהו עמר   ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *