ראשי » ניהול ה-business » ארגז כלים ניהול ה-Business » מיומנות שכנוע על פי ששת כובעי החשיבה

מיומנות שכנוע על פי ששת כובעי החשיבה

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 260, 9 במאי 2001

 

תהליכי השפעה ושיפור מיומנויות שכנוע הם נושאים חשובים לעוסקים בתחומי: שירות, מו"מ, מכירות. מודל "ששה ערוצי השפעה" המיושם בסדנה, פותח על ידי מיכל שיינברג, פסיכולוגית יעוצית, ואופיר נחום מנכ"ל "עמיתים" לייעוץ ארגוני והדרכה. המודל מבוסס על שיטת "ששת כובעי החשיבה" של דה בונו, חוקר החשיבה היצירתית.

 

אלה ששת הערוצים: 

ערוץ לבן – דרך שכנוע שממוקדת במידע, מבקשת לשכנע באמצעות עובדות, נתונים וסטטיסטיקה. 

ערוץ אדום – שימוש ברגשות ובמערכת היחסים עם הגורם שעליו רוצים להשפיע, שימוש בהיבט הנאמנות, תוך היענות ושימוש בתהליך לתחושות "בטן" ואינטואיציה. 

ערוץ שחור – חשיבה ביקורתית של המשפיע, הבוחנת ובודקת השלכות שליליות מן הנושא הנדון על המושפע, העלאת נקודות חלשות בטיעון שלך בפני המושפע, כדי להיראות אמין, ותיקונן בהתאם. זו מעין חשיפה של התנגדויות, לפני שהצד השני מעלה אותן. 

ערוץ צהוב – תקשורת חיובית ומקדמת. חיזוק קבלת החלטות ויזמות אצל המושפע, כדי למנוע היסוס או קפאון מצדו. הדגשת נקודות תקשורת שמקדמות החלטה ופעולה, ואי צמיחת תועלת מהמתנה, התמודדות עם פסיביות של המושפע. 

ערוץ ירוק – חשיבה או עבודה פרדוכסלית של יצירתיות. להתמודד עם הנחות מוקדמות ו'נועלות' שמנחות הן אותך והן את המושפע, להציע דרכי הסתכלות חדשות על המוצר או השירות שלך. פרדוכסליות יצירתית – כי הרבה פעמים נוקטים ב'הפוך על הפוך'.

 

ערוץ כחול – חשיבה על אופן החשיבה: להראות למושפע את סגנון האינטראקציה בין שניכם. משפט קלאסי למשל: "כל פעם שאני מעלה משהו, אתה מתנגד". כלומר, לשקף למושפע את תהליך התקשורת והאינטראקציה. ברגע שאתה משקף לאנשים את המשחק הסמוי שלהם אתך (או תקשורת סמויה), בעצם אין כבר טעם לעשות מניפולציה, והתקשורת נעשית יותר ישירה ולכן יותר טובה.

 

 

כדי להצליח בהשפעה, אומר נחום, המשפיע צריך לדעת מה הערוץ הדומיננטי שלו ולגוון בערוצים נוספים. כמו כן עליו לזהות את הערוץ הדומיננטי של הזולת. בסדנה משופרת גם היכולת לבחור בערוץ אחר, כלומר להתמודד נגד הנטייה הטבעית שלך. לומדים איך לזהות את ערוץ התקשורת הדומיננטי שבו פועל זולתך ולהתאים את המסר שלך לערוץ שלו. הסדנה מיועדת למנהלים ולעובדים, בהתאמה דיפרנציאלית. היא גם משפרת את יכולת הפרזנטציה. מנהל שמציג פרויקט בפני קהל, חשוב שיתבטא בכמה ערוצים, ולא באחד בלבד. למשל, אם ידבר באופן רגשי, יפספס את האנשים היותר ביקורתיים ולהפך.

 

 

 

קישורים נוספים שנמצאו בידי מנהיגים ברשת:

 

Edward de Bono

מתוך:  /http://www.edwdebono.com

 

Six Thinking Hats, A summary by Sylvie Labelle

מתוך:  caveman/Creative/index.html~/http://members.ozemail.com.au

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

מתי לאחרונה בדקת את תפיסת ה- CRM שלך ?

מאת: זהר תדמור-אילת – לוטם – פיתוח ארגוני והדרכה   להלן מספר שאלות שיוכלו להוות ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *