מוטיבציה ותמריצים לעובדים להתייעלות הארגון, שיפור ביצועים והגדלת רווחיות

מאת:  רוני איילון (מגר) ודוד הלפר – הון אנוש בע"מ

מנכ"ל, לפעמים אתה מרגיש שכל מה שהעסק שלך צריך זו התיעלות שתגדיל את הרווח הנקי. אתה משדרג את המחשבים שלך, דואג שהשיווק יהיה עם האצבע על הדופק,  מבקר את ההוצאות שלך, אבל עדיין חסרה קפיצת מדרגה. אתה יודע שההון החשוב ביותר שלך הוא האנשים שעובדים בשבילך ומסתבר שדווקא פה יש מקום לשיפור – לשינוי פרדיגמה. מאמר זה מציג גישת ניהול הגורמת למוטיבציה מתמשכת של העובדים ופעולה מתמשכת שתוצאותיה התיעלות, שיפור ביצועים, הגדלת רווחיות והקטנת הוצאות.

השיטה מתבססת על יצירת יעדים אישיים ומחלקתיים ותגמול מותנה בביצועים המשולב במשוב והדרכה העונים על הצרכים הבאים:

  • העובדים מקבלים תגמול נוסף לשכרם רק במידה ויש הגדלה ברווח הארגון / המחלקה ביחס לשנה / תקופה קודמת (ועל פי מדיניות הארגון).
  • כל עובד זוכה לבונוס יחסית לתרומתו האישית להגדלת רווחיות הארגון.
  • המודל מנרמל את תרומת כל העובדים ומאפשר להשוות בין תפקידים שונים.

 

קביעת התגמול ("בונוס")

ההנהלה מגדירה בשיתוף העובדים את "יעדי ההצלחה" לכל תפקיד ואת התיגמול (בונוס) שיחולק לעובדים. על פי שיטה זו, רק אם יש גידול ברווח הארגון (בתוצאות העסקיות / כלכליות)

– מחלקים בונוס יחסי בגודלו לתוצאות הישגי כל עובד. הבסיס לפעילות הם יעדיו העסקיים של הארגון המוסכמים על ההנהלה והמתבססים על התוכנית האסטרטגית וחזון הארגון.

 

פירוט השיטה:

  • מנתחים את תהליכי העבודה במחלקה / צוות להשגת התפוקות וגוזרים מתהליך העבודה "יעדי הצלחה" לכל מחלקה, מנהל ועובד. שלבים אלה מתבצעים בשיתוף העובדים והמנהלים ויוצרים "שפה משותפת" בין העובדים למנהלים. לכל "יעד הצלחה" ותפוקה נקבע משקל המייצג את חשיבותו בשיתוף העובד והמנהל.
  • נגזרים "יעדי הליבה" לכל מחלקה / צוות ביחס ליעדי הארגון. נקבעת נקודת הייחוס / הבסיס הכלכלית אליה יתייחס בעתיד השיפור ברווחיות.
  • התוצר: ספר "יעדי הצלחה" לכל מחלקה ולכל עובד במחלקה וטבלה של "יעדי ליבה" למחלקה.
  • בעזרת תוכנה מתבצעת אחת לחודשיים – שלושה הערכה מספרית לגבי כל עובד ע"י המנהל שלו לאותם יעדים והערכה עצמית של כל עובד. כמו כן נמדדים "יעדי הליבה" בהשוואה למדידה הקודמת.
  • נגזרים "יעדי הליבה" לכל מחלקה / צוות ביחס ליעדי הארגון. נקבעת נקודת הייחוס / הבסיס הכלכלית אליה יתייחס בעתיד השיפור ברווחיות הארגון.
  • תוצאות המדידות / הערכות המקצועיות מוצגים למנהלים ולעובדים ומבוצע משוב אישי והדרכה לכל עובד ע"י המנהל שלו.
  • בסיום – מוגשות מסקנות אופרטיביות למנכ"ל כולל הדרכת ההנהלה בצעדים מעשיים שיבטיחו המשך שיפור ברווחיות הארגון. בנוסף אפיון אסטרטגיה עסקית וקביעת פעולות להשגתם ACTION ITEMS. ניתוח תוצאות של עמידה ביעדים מחלקתיים מאפשרים להנהלה ולמנכ"ל לנווט את הארגון במסלול הנכון.

 

תגמולים ובונוסים

  • בונוס רבעוני יקבע בהתבסס על הערכת ביצוע של הממונה הישיר עפ"י "יעדי הצלחה" וחישוב מספר "ההשתפרויות.
  • הערכת הביצוע משמשת להדרכה ומתן משוב אישי לכל עובד ולהדרכות מחלקתיות.
  • אוכלוסית אנשי מכירות ואנשי שירות מונעים בתגמולים / פרסים מידיים בעזרת תוכנת "מוטיבציה". בחישוב התגמול הרבעוני לאנשי מכירות, נלקחים בחשבון מספר הפעמים שעובד הצטיין וזכה בזכות להגריל "כוכבים" (תגמולים).

 

תוצאות:

* שיפור מיידי ברמת התיאום שבין העובד למנהלו. שיפור התקשורת הפנים ארגונית.

* יצירת בסיס לחלוקת בונוס / תגמול ההולם את תרומת העובד לארגון ומשקלו בו.

* הגדלת המוטיבציה של העובד להשתפר ולהשיג את יעדיו האישיים והמחלקתיים / צוותיים.

* הגברת שביעות הרצון של הדרג הניהולי ושל הדרג הביצועי.

 

מה גורם להגברת המוטיבציה של העובדים ?

עובדים עושים דברים טוב יותר אם הם יודעים "מה רוצים מהם ומה ייצא להם מזה" וכאשר הם פועלים כשותפים למען הארגון ולמען הגדלת הרווח, התייעלות ושימור לקוחות.

מוטיבציית העובדים מושפעת מכך שהשיטה עונה לשלשה קריטריונים בסיסיים: שיטה מדידה, מוסכמת על העובדים ובעלת ערך לארגון.

"יעדי ההצלחה" מחזקים את מודעות העצמית של העובדים ויוצרים "אנרגיה" להמשיך להשתפר להשגת היעדים האישיים והמחלקתיים. את תחושת השייכות של העובד לארגון ואת שאיפתו להגשמה עצמית.

 

מה גורם להתייעלות והגדלת הרווחיות ?

על מנת שארגון ישגשג עליו לבחור בשיטת ניהול מתקדמת המושתתת על מדידות וליישמה בשיתוף ומעורבות העובדים. גישת ניהול ביצועים המבטיחה שהארגון עומד ביעדים ובתכנון האסטרטגי שלו, קביעת "יעדי הצלחה" בשיתוף העובדים הם הזדמנויות פז של המנהלים להקשבה, שיפור התקשורת הפנים ארגונית ושיפור ביצועים.

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" אוגוסט 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

יכול לעניין..

ערך העבודה בחברה ישראלית

הרחבה לכתבת משאבים 11 במרץ 2000 העבודה היא עדיין ערך מרכזי בחברה הישראלית, אומר פרופ' …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *