ראשי » ניהול ידע ולמידה ארגונית » מנגנוני למידה וניהול ידע » מודל לניתוח תהליכי למידה בארגון

מודל לניתוח תהליכי למידה בארגון

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 266, 27 ביוני 2001

 

ה- E-learning – למידה מרחוק בסביבת אינטרנט, תופסת היום מקום נרחב ומרכזי בתחום ההדרכה, ופותחו בתחום זה תוכנות רבות (ובכל תוכנה Features רבים), ובסך הכל אלפי מנגנונים ממוחשבים, שכל אחד מהם נותן שירות קטן של למידה, אומר ד"ר דן קליין, אחראי על פרוייקט E-learning בחברת היי טק מובילה.

ארגון, בבואו ליצור פורטל למידה – אתר אינטרה-נט שבו יינתנו כל שירותי הלמידה וההדרכה, צריך לדעת כיצד לבחור את מנגנוני הלמידה הנכונים והמתאימים לו. אחרת, אומר ד"ר קליין, עשוי הארגון לרכוש תוכנות ואף מערכות למידה שלמות שיהיו לבסוף כאבן שאין לה הופכין, ולעומת זאת הוא עשוי שלא לרכוש מנגנונים שדווקא היה ראוי לו לרוכשן.

ד"ר קליין פיתח מודל לניתוח תהליכי למידה בארגון, שמאפשר לאפיין את פורטל הלמידה בארגון. המודל מורכב מארבעה שלבים בתהליך ההדרכה, שחוזרים על עצמם בכל תהליך

הדרכה, אך ארגונים שונים זה מזה באופן שבו הם מבצעים כל שלב. אלה השלבים, כולם במערכות ממוחשבות:

  • זיהוי צורכי ההדרכה בארגון.
  • הבניית המסרים (למשל, באמצעות מצגות)
  • הפצה של חומרי הלמידה וההדרכה
  • אינטראקציה ומשוב ללומד.

 

מנהל ההדרכה, אומר ד"ר קליין, צריך לזהות את הסגנון האופייני לארגון שלו; סגנונות ההדרכה נעים על רצף:

  • סגנון מוכוון הדרכה – אוניברסיטה או צבא, למשל, הם בצד אחד של הרצף – תהליכי הדרכה מוכווני הדרכה: בכל ארגון כזה קיים גוף הדרכתי שמרכז ידע תוכני ודידקטי.
  • סגנון מוכוון ניהול ידע – חברות סטארט אפ טכנולוגיות הן על צדו האחר של הרצף: פחות קורסים מסודרים, ויותר התעדכנות מתמדת בשינויים הטכנולוגיים.

מובן כי שני סגנונות אלו מחייבים שירותי למידה ומנגנונים שונים. מי שאחראי על אפיון אתר הדרכה, צריך להכיר את הסגנון האופייני לארגון, ולבחור בהתאם מערכת שתיתן לו שירותים אופטימליים.

בסגנון מוכוון הדרכה, כאשר צריך לזהות את צורכי ההדרכה של כל עובד:

  • ניתן להשתמש במנגנון ממוחשב שמשווה בין פרופיל העובד (אילו קורסים כבר עבר) לבין פרופיל תפקיד (אילו קורסים מחייב התפקיד).
  • המנגנון מוציא הודעות לעובדים בדבר קורסים שהם צריכים ללמוד.

בסגנון מכוון ניהול ידע זיהוי הצרכים ייעשה יותר על-ידי העובד עצמו:

  • באמצעות מנגנון כמו מנוע חיפוש,
  • מנגנון ל"דחיפת מידע", למשל מנגנון שמאפשר למומחה בתחום מסוים לשלוח לכל העובדים בארגון הודעה על מאמר מעניין בנושא שלו.

 

קישורים רלבנטים באתר:

 

יכול לעניין..

rtf3412152945_1513119088

ניהול ידע בחברות גלובליות

מאת: ענת גייפמן – ברודר* פורסם לראשונה בירחון משאבי אנוש מספר 231-232, מרץ-אפריל 2007   ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *