ראשי » ניהול שינוי וצמיחה ארגונית » אבחון ארגוני » מודל לזיהוי דפוסי חשיבה והתנהגות בארגון

מודל לזיהוי דפוסי חשיבה והתנהגות בארגון

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 214, 5 יוני 2000

 

בעידן זה של קצב שינויים מהיר, קיימת חשיבות רבה לכלי חשיבה שיאפשר לזהות דפוסים בכאוס שבו נתון היום העולם העסקי והארגוני, אומרת רבקה דינר, מפתחת הדרכה ויועצת ארגונית ב"בנק לאומי". דינר, יחד עם מנכ"ל "אורגד יעדים", גדי אמיר, וראש החוג למדעי ההתנהגות ב"מדרשת רופין" ד"ר אסתר לביא, פיתחו מודל חשיבה שבא לסייע למנהלים ולצוותי עובדים לזהות דפוסי חשיבה והתנהגות בארגונם, ולהפיק בהתאם לקחים.

התהליך המרכזי במודל, אומרת רבקה דינר, הוא ניתוח אירוע או תהליך שארע בארגון, על השתלשלותו, ההתרחשויות וההתנהגויות שהיו בו. מגמת הניתוח היא לחפש ולהתמקד במה שמוגדר במודל כ"יעד מאתגר", כלומר, זיהוי היעד שהוביל את משתתפי האירוע הנדון, או זיהוי היעד המרכזי שצריך היה להובילם באירוע, לפי הערכת מנתחי האירוע בדיעבד. "יעד מאתגר הוא היעד שצריך היה להפיק מן האירוע הארגוני, אך לא תמיד זה היה היעד שניצב למעשה מול עיניהם של המעורבים באירוע", אומרת דינר.

למשל, אירוע בארגון הוא תכנית ותהליך שמטרתם הייתה להגביר את המכירות ללקוח מסוים, אך מניתוח האירוע והפקת הלקחים עולה, כי היעד המאתגר צריך היה להיות דווקא גיוס לקוחות נוספים באמצעות הלקוח המסוים, או שיפור תהליכי עבודה בארגון.

היעד המאתגר אמור להיבחר בתהליך חשיבה קבוצתי, מתוך שלל יעדים אפשריים. לאחר שמזוהה היעד המאתגר, מפרטים את כל הגורמים הארגוניים, פנימיים וחיצוניים, שיכולים להביא להשגת היעד, כמו הנהלה, עובדים, לקוחות, נהלים, טכנולוגיות ועוד.

בשלב הבא מפרטים את הביטויים המעשיים, או התובנות היישומיות, שכל אחד מהגורמים מסוגל לתת להשגת היעד המאתגר. קיימות שלוש רמות חשיבה לגבי ביטויים מעשיים אלה: רמה ראשונה היא ביטויים מעשיים שתפקידם ותרומתם מועטים יחסית – התגברות על בעיות ותקלות נקודתיות בארגון.

רמת חשיבה שניה היא החשיבה המערכתית יותר, הקושרת בין פעילותם של גורמים שונים בארגון, ורמת חשיבה שלישית היא ביצירת פעילות חדשה התורמת לערך מוסף לארגון.

למשל, אם היעד המאתגר הוא הגדלת הרווחיות, ואחד הגורמים הכרוכים ביעד זה הם לקוחות הארגון, צריך לחשוב ולקבוע ביטויים מעשיים הנוגעים ללקוחות ושיגבירו רווחיות, למשל, חשיבה מרמה ראשונה היא עריכת פילוח לקוחות, וחשיבה מרמה שלישית היא חדירה לשווקים חדשים.

 

 

קישורים רלבנטים באתר:

 

 

 

 

 

 

 

יכול לעניין..

38340621_s

חשיבות ה-Benchmarking כאמצעי למיקוד מאמצים ארגוניים

 מאת: חן אשכנזי *     תהליך ה- Benchmarking עוסק בבחינה של ביצועי הארגון ביחס ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *