מודל דיבוב לעובדים באזורי מתיחות

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 266, 27 ביוני 2001

 

עובדים אשר חיים או עובדים באזורי מתיחות ועוינות כמו יהודה שומרון וחבל עזה, קו התפר וכדומה, נחשפים לחוויות לא קלות, כמו ירי, מפגשים ועימותים אלימים בקרב אוכלוסייה עוינת.

גם בתוך גבולות הקו הירוק, ישנן התנכלויות לעובדים, כמו כתיבת סיסמאות נאצה על מתקני החברה שבשטח, או חבלות בכלי הרכב של העובדים. עדי טוב, יועץ ארגוני, תושב רעות, פיתח ומיישם מודל לדיבוב עובדים ומנהלים בחברות שפועלות ונותנות שירותים באזורי מתיחות ועוינות,.

טוב גיבש מודל, שיישומו בקרב צוות העבודה היוצא לשטח, יוצר מן הצוות גם קבוצת תמיכה, לחיזוק הדדי ולהתמודדות טובה יותר עם החששות והפחדים שמתפתחים אצלם בשל עבודתם באזורי הסיכון.

דיבוב – הוא הבאת אנשים לידי דיבור וביטוי רגשות, לרבות אנשים שחוו אירוע טראומטי.

מודל הדיבוב בנוי מכמה שלבים:

  • שלב ראשון מוצגות העובדות, המציאות בשטח, מנקודות הראות המגוונות של המשתתפים.
  • שלב שני שלב ההרגשות – מתנהלת שיחה על מחשבות ותופעות. המשתתפים מבטאים רגשות כמו חשש, פחד, כעס (למה דווקא אני נוסע לשם, זה חוסר הוגנות). הם מדברים על מה הם חושבים בדרך לאיזור המתיחות, ובזמן שהייתם בו. עולות, למשל, מחשבות על הבית והמשפחה, לי זה לא יקרה (או אולי כן יקרה) וכו'. אגב, אחד המשתתפים סיפר כי שחלם בלילה כי יזרקו עליו אבנים במקום מסוים, ולמחרת הוא מגיע למקום מתוח מאד, ואכן נזרקו שם עליו אבנים. אחר כך מספרים קצת על סימפטומים שהופיעו אצלם, כמו קושי להירדם, חוסר תיאבון או אכילת יתר, עישון מוגבר, כאבים גופניים שונים ואף עלייה ברמת לחץ הדם.
  • בשלב השלישי מדברים על משאבי התמודדות – המנחה מבקש מכל משתתף לומר מה לדעתו ומניסיונו עוזר לו להתמודד עם מצבים כמו אלו המתוארים במפגש.מוזכרים מנגנוני התמודדות כמו אמונה, תפילה, תחושת שליחות, ו"אסור להיכנע להם". מתקיים גם דיון בהיבט קוגניטיבי: ניתוח המצב, ואמירות כמו, "המצב אמנם לא טוב, אך הסיכון להיפגע בתאונת דרכים גדול יותר". משאבי התמודדות באים מתוך הקבוצה עצמה: השיחות יוצרות תחושת תמיכה וגיבוש, ומושמעות התבטאויות כמו "אם לא אצא לשטח, אני פוגע בחברים שלי".
  • המפגש מסתיים בתהליך של למידה: מה למדנו על עצמנו, איך אנחנו חוזרים מחר לעבודה בהרגשה יותר טובה, ועם יכולת התמודדות יותר טובה.

המפגש והתהליכים המתקיימים בו, אומר טוב, עושים ונטילציה רגשית, אוורור רגשות. נוצרת בקרב אנשי הקבוצה נורמה של דיבור על הפחד. האנשים מבינים שהפחד שלהם למעשה פונקציונלי, מחדד את החושים, וזה גם נורמטיבי לדבר על הפחד, וכל אחד מרגיש שהוא לא לבד בבלגן הרגשי הזה. ממעקב ומשובים שנערכים לאחר המפגשים, מתברר כי התהליך עוזר מאד לצוותים להתגבר.

במקביל למפגשים עם העובדים, נערכים מפגשים עם מנהליהם, ובהם נדונות סוגיות כמו ניהול ומנהיגות במצבי חירום, וכיצד למצב את עצמם כמנהלים במצבי משבר כאלו: גם להבין ולהזדהות עם רגשותיהם של העובדים, וגם להתמודד עם החובה לבצע את העבודה.

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

יכול לעניין..

נעים בארגונים

 מאת: יעל אשד *      www.eshedyael.co.il  המשאב האנושי – נכס אין ערוך לו בארגון.  …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *