מאת: צוות קריאייטיב, M.P-Yaad
הרחבה ל- Knowledge Technologies גיליון מס' 11 , אוקטובר 2001
אחת הבעיות הקשות ביותר כמציג היא להגדיר את המטרה של המצגת להבין מה אנו רוצים להשאיר בראשיהם של המאזינים. וכיצד אנו רוצים שיפעלו , כתוצאה מכך?
במאמר זה ריכזנו חמש מטרות נפוצות של מצגות בעלי מטרות שונות: לגרות, להנחות, ליידע לשכנע ולהפעיל. כל אחת דורשת, צביון שונה, סגנון שונה של סיפורים, דוגמאות שונות ואפילו בחירה שונה של מילים.
מובן שלמצגת שיווקית מטרה שונה מאשר למצגת לימודית, אך ישנם גם הבדלים אחרים.
קחו לדוגמה מנהל מחלקת מכירות בחברת טלפונים גדולה שסיפר לאחרונה על מצגת, שהוא עומד להעביר הוא צפה במשך שלושה חודשים בתכנית הכשרה חדשה לעובדי טלמרקטינג, ואז התבקש להציג הערכה להנהלה.
מטרת המצגת שלו, הוא סיפר, הייתה ליידע אותם על מעמד התכנית. בעודנו מדברים, הוא הבין שהדבר שהוא באמת רצה, הוא שההנהלה תחתום על התחייבות ארוכת טווח לתכנית. המטרה האמיתית שלו הייתה להפעיל, לא רק ליידע. וכשם שמטרתו השתנתה, כך גם כל המצגת שלו.במאמר זה ריכזנו חמש מטרות נפוצות של מצגות בעלי מטרות שונות: ליידע, להנחות, לגרות לשכנע ולהפעיל. כל אחת דורשת צביון שונה סגנון שונה של סיפורים, דוגמאות שונות ואפילו בחירה שונה של מילים. כאן אולי המקום לציין שהדברים אינם מצטמצמים בעולם המצגות בלבד, ובהחלט, ניתן ליישם את הדברים בסוגים שונים של מסרים אותם חשוב לנו להעביר.
ליידע
כאשר המדענים של נאסא מראים לנו תמונות של כוכב שביט מכה בצדק, ומסבירים לנו את האפקט הנוצר, הם לא רוצים שנעשה משהו כתוצאה מכך (כגון להתפנות מכוכב הלכת "הארץ").
מטרתם היא ליידע. באופן דומה אתה עשוי להתבקש להודיע על מדיניות חדשה שהחברה אימצה, או שהמחלקה שלך עמדה ביעדים. שמור על שפה אינפורמטיבית קצרה וממוקדת, ודבוק בעובדות בלי להסתבך יותר מידי. נושאים לדוגמה, בהם נשתמש בשפה אינפורמטיבית, יכולים להיות "היסטוריית החברה", "מוצרים ושירותים בחברה", "עיצוב האריזה החדשה שלנו".
להדריך / להנחות
נניח שאתה מתבקש להציג מדיניות גבייה חדשה שהחברה אימצה, אבל, במקום רק להודיע שמדיניות חדשה כזו קיימת, אתה צריך להסביר לעובדים כיצד בדיוק היא עובדת: כיצד למלא טפסים, לאן לשלוח אותם, כמה זמן יש להמתין להחזר. כאשר מטרתך היא להנחות לתת הנחיות או חוקים ספציפיים, דבריך יהיו מן הסתם מעט ארוכים יותר, משום שעליהם להקיף את הנושא ביסודיות. אל תשכח שברצונך שהמאזינים ירכשו מיומנות חדשה. נושאים לדוגמה: "עשרה צעדים בהם יש לנקוט כדי להיות מנהל טוב יותר" , "מה לעשות בעת אזעקת אש " או "כיצד להשתמש בתוכנת ה – Outlook ".
לגרות
אלא אם כן אתה סטנדאפיסט מקצועי, מן הסתם אינך עומד בפני קהל רק על מנת לבדרו. אך לעיתים קרובות אתה רוצה לגרום לאנשים לחשוב על בעיה או סיטואציה מסוימת – להמריץ ולגרות את הרגשות והאינטלקט של הקהל, על מנת שייפתח לזווית ראייה חדשה. כאן נשתמש בשפה חיה, נמרצת ונעשה הכל על מנת להקרין כנות והתלהבות. נושאים לדוגמה כוללים (ושימו לב כמה הם עצמם לא ממש בעלי "סקסאפיל") "שאננות לגבי כללי בטיחות: האויב הנורא מכל", "אחריות אישית לאיכות כוללת" או "מחזור: האם זה באמת עוזר?".
לשכנע
"קיצור התורים בחדר האוכל חיסכון של מיליונים". "המעבר ל e-learning ההשקעה תוחזר!"
….אם אתה מציג נושאים אלה, מטרתך היא לשכנע את המאזינים לקבל את הצעתך. מצגת משכנעת מציגה פתרון לבעיה שנויה במחלוקת, ומביאה עובדות וטיעונים משכנעים מספיק כדי להפנות את הקהל לצדך.
להפעיל
יתכן שאינך רוצה רק לשכנע אנשים, אלא גם לדרבן אותם לפעולה מצגת שמיועדת להפעיל, מציגה רעיונות, הצעות וטיעונים חזקים מספיק על מנת לשכנע את הקהל שלך להוציא לפועל את הצעותייך. אתה חייב לומר להם מה לעשות בעודך מדגיש את הנחיצות לעשות זאת (אולי ע"י כך שתספר להם מה יקרה אם כלום ייעשה לא). באופן טבעי, עליך להיות משוכנע לחלוטין שדרך הפעולה אליה אתה מכוון היא אכן הנכונה. "הצביעו עבור הצעה 7ד" היא דוגמה טובה לכך.
לסיכום
כפי שניתן לראות, המטרה הכללית של מצגת לא תמיד משתקפת בכותרת או בנושא המצגת. אך ברגע שאתה יודע מה מטרתך הכללית, יהיה קל יותר להיות ממוקד, וככל שתהיה ממוקד יותר במטרתך, כך המצגת שלך תהיה בעלת עוצמה רבה יותר.
קישורים רלבנטים:
מנהיגים ברשת |
www.leadersnet.co.il |
leaders@leadersnet.co.il |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2009. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |