מאת: דורון פארן
פורסם לראשונה באפריל 2002
ארגונים רבים משקיעים משאבים ניכרים באיסוף, אגירה ועיבוד של הררי מידע במטרה לשפר את החלטותיהם ולרכוש יתרון תחרותי. תעשיית מחסני הנתונים (data warehouse) לבדה צפויה לשילוש בין השנים 2000-2005. חלק מהחברות מיסדו תפקיד של מודיעין תחרותי לצורך שיפור יכולות האיסוף והניתוח. עדיין, חברות אלו אינן מחוסנות מפני הפתעה – זו שמניעתה היא ההצדקה העיקרית למאמץ מודיעיני.
מדוע? מה חסר כאן? בתמצית, איסוף אינפורמציה וניתוח נתונים לכשעצמם עדיין אינם מודיעין. נדרשת גישה שיטתית ושונה מהותית על-מנת לשלב מודיעין בתהליכי קבלת ההחלטות. הכשלים העיקריים המאותרים לרוב בארגונים שונים מנויים כאן לפניכם.
- עומס מידע (Information Overload): "תשובות ללא שאלות". יותר מאשר עודף מידע לכשעצמו – מידע שאינו ממוקד, אינו מוכוון צורך, ולכן משמעויותיו אינן ממוצות. אבסורדית, הנטיה היא לחפש את הפתרון בהוספת מידע נוסף – אולי בו ימצא המענה לשאלה. פתרון כזה כמובן רק מחריף את הבעיה.
- מרדף אחרי היעילות: התמקדות במשתנים פנימיים מהיבט העלויות במקום שיפור האפקטיביות באמצעות הבנת הסביבה החיצונית.
- מאגר במקום תהליך: דגש יתר על מאגרי מידע נושאיים (ניהול מסמכים, data warehouse, Intranet) ולא על תהליך ניהול המידע המשימתי (צורך – איסוף – עיבוד – הערכה). לעיתים המידע קיים אך אינו נגיש.
- הכנה למלחמה הקודמת: חיזוי המסתמך על יחסי העבר המוכרים בין המשתנים ומתן משקל חסר לחיפוש משתנים או דפוסי פעולה חדשים.
- חיפוש המטבע מתחת לפנס: הישענות על מידע כמותי-עובדתי למרות שלא קיים כזה ביחס לעתיד.
- אובדן ידע: שימור ה"מה" ללא ה"מדוע" וה"איך".
המאמר מסתיים בשלוש המלצות:
- העלאת השאלות חשובה יותר מהתשובות.
- תהליכי ניהול ידע צריכים להיות חלק מתהליכי קבלת החלטות בארגון.
- ניהול ידע שונה מניהול מידע.
המאמר השלם ?What Impedes Your Intelligence Effort
פורסם בגיליון מרץ-אפריל 2002 של Competitive Intelligence Magazine.
קישורים רלבנטים באתר:
tweet[Google] Follow @leadersnet
מנהיגים ברשת |
www.leadersnet.co.il |
leaders@leadersnet.co.il |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |
תגובה ל: מדוע 'מודיעין עסקי' אינו מביא מודיעין? אדית אורי 21/8/2006
בהתיחס למאמר של דורון פארן ונחום דוניצה.
נקודה חשובה שהמאמר מצביע עליה: ההבדל בין כריית מידע לחיפוש מידע וניתוח נתונים רגיל הוא שכריית מידע מתעסק בשאלות לא-מוגדרות. לכן הכלים הקימים לא נותנים פתרון, הם צריכים מטרה ברורה.
יש כלי אחד בלבד שיודע לשלות מידע מנתונים ללא הגדרת מטרה. הוא נקרא GT. עקרון הפעולה שלו: למצוא את דפוסי ההתנהגות ולהנחות את המשתמש לפיהם בהצבת שאלו