מדד אמון הצרכנים מרץ 2012 – באדיבות גלובוס מחקרים

rtf5805112540_202897865

מאת: אבי טמקין, 'גלובס מחקרים'

 

בצל ההתייקרויות: הצרכן הישראלי פסימי לגבי מצבו הכלכלי.

 

מדד אמון הצרכנים של גלובס: התאוששות בציפיות לגבי מצב המשק בעתיד דחפה כלפי מעלה את מדד מארס. 

מדד אמון הצרכנים של גלובס, בשיתוף PwC Israel, עלה במארס ב-2.4 נקודות ל-80.8 נקודות (1996 = 100 נקודות), לאחר ירידה של 4 נקודות בפברואר, ועלייה של 5.3 נקודות בינואר. למרות העלייה הקלה החודש מדד מארס עדיין נמוך מאוד בהשוואה למדדים שפורסמו מאז המחצית השנייה של 2009.

בולטת מאוד העובדה שהצרכנים ממשיכים להיות פסימיים לגבי מצבם הכלכלי האישי בעוד חצי שנה. אמנם במארס לא נרשמה שחיקה נוספת ברכיב זה, אך הצרכנים עדיין מודאגים. ויש לכך כמובן מספיק גורמים, כאשר יוקר המחיה הוא אולי הבולט שבהם.

למעשה כל אותן סוגיות שעמדו במוקד המחאה החברתית של קיץ 2011 נותרו במקום גבוה בסדר היום של הציבור. ומכאן שלדיווחים אודות התייקרויות משמעותיות של הדלק והחשמל אלו שהיו ואלו שעוד יהיו השפעה לא מבוטלת.

מדד האמון מתבסס על שלושה רכיבים שמיוצגים באמצעות שלוש שאלות:

  1. מה לדעתך מצב המשק?
  2. מה לדעתך יהיה מצב המשק בעוד חצי שנה?
  3. מה לדעתך יהיה מצבך הכלכלי האישי בעוד חצי שנה?

 

הנתון השוטף של המאזן נטו שמודד את הערכות הציבור לגבי מצב המשק בהווה רשם במארס 2012 עלייה קטנה של 1.9 נקודות אחוז (נ"א) למינוס 25.5 נ"א. המאזן נטו הוא תוצאה של ההתפלגות הבאה: 16.4% שהוא שיעור האופטימיים מינוס 41.9% שהוא שיעור הפסימיים. בפברואר נרשמה ירידה של 1.4 נ"א במאזן נטו, ואילו בינואר נרשמה עלייה בשיעור זהה.

 

הנתון השוטף של המאזן נטו לגבי מצב המשק בעתיד (חצי שנה קדימה) עלה במארס בצורה משמעותית, ודחף כלפי מעלה את המדד כולו. החודש עלה המאזן נטו ב-5.4 נ"א למינוס 21.8 נ"א, וזאת לאחר ירידה של 6.5 נ"א בפברואר ועלייה של 8.5 נ"א בינואר. כזכור, בנובמבר 2011 נרשמה ירידה של 19 נ"א ברכיב זה בצל התחדשות המשבר הכלכלי באירופה.

דווקא רכיב המצב הכלכלי האישי בעוד חצי שנה, שמודד את ביטחון הצרכנים לגבי עתידם הכלכלי, שמר במארס על יציבות. במארס הוא עמד על 4.2 נ"א, לעומת 4.3 נ"א בפברואר, ו-8.4 נ"א בינואר. כלומר רמת הביטחון הכלכלי האישי עדיין נמצאת בשפל בצל תשומת הלב הגוברת נוכח ההתייקרויות במשק, וזאת למרות ההערכות בדבר שיפור במצב המשק בעוד חצי שנה.

 

למעשה, המחאה מיקדה את תשומת הלב הציבורית בנושא יוקר המחיה, ובמיוחד לגבי מחירי המזון, הדלק, החשמל וכמובן הדירות. ולכן מעניין לציין שלמרות הבולטות שקיבלו ההתייקרויות האחרונות בתקשורת לא נרשמה הידרדרות בציפיות לגבי המצב הכלכלי האישי בעוד חצי שנה. אך יצויין שמאז מאי 2011 רמת הציפיות נמוכה ממילא.

 

מחקר שנערך במחלקת המחקר של בנק ישראל העלה, כי מדד אמון הצרכנים של גלובס מחקרים יכול לחזות רבעון אחד עד שני רבעונים את ההתפתחויות בצריכה הפרטית, תוך הוספת מידע על הצפוי בעתיד הקרוב, מעבר למה שניתן ללמוד ממשתנים אחרים במשק.

 

 

קישורים רלבנטים באתר:

יכול לעניין..

אתוסיה: מחקר שוק במקצועות התוכנה, אוגוסט 2013: המהנדסים בראש סולם השכר, הרבה לפני כולם

ידיעה לעיתונות מנתונים עדכניים שאספה חטיבת המחקר של אתוסיה, מרוויחים המהנדסים בממוצע עד 40% יותר …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *