ראשי » ניהול ה-business » חדשות ניהול ה-Business » מדד אמון הצרכנים יוני 2009 – תמצית מנהלים באדיבות גלובס מחקרים

מדד אמון הצרכנים יוני 2009 – תמצית מנהלים באדיבות גלובס מחקרים

S_TH_rtf3225934684_49808423

תמצית מנהלים באדיבות 'גלובס מחקרים'

 

יוני 2009: אמון אשר תלוי בבורסה?

 

  • הציבור בישראל מצפה לתפנית: מדד אמון הצרכנים עלה ביוני ב-9.5 נקודות ל-79.2 נקודות.
  • שיפור חד בהערכות לגבי מצב המשק בעוד חצי שנה; מספר האופטימיים עקף את מספר הפסימיים.
  • אפשרות סבירה לעלייה מתונה ברמת הצריכה הפרטית במהלך המחצית השנייה של 2009.
  • מבט עולמי: עליות באמון הצרכנים בשלל מדינות מתועשות; בארה"ב התמונה הפוכה.

הישראלים מעריכים כי תפנית חיובית קרובה: מדד אמון הצרכנים טיפס ביוני לשיא של 14  חודשים.

מדד אמון הצרכנים בעריכת גלובס מחקרים בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן עלה ביוני ב-9.5 נקודות ל-79.2 נקודות (1996 = 100) – שיא של 14 חודשים. במאי ירד המדד ב-6.4 נקודות ואילו באפריל טיפס ב-15.4 נקודות. בסך הכול השלים המדד עלייה מצרפית של 18.5 נקודות במרוצת שלושת החודשים האחרונים.

שני נתונים תומכים בסברה לפיה הציבור בישראל ממתין לתפנית כלכלית חיובית. ראשית, העלייה האמורה באמון הצרכנים בחודשים האחרונים ושנית, העובדה שביוני חל שיפור, על פי רוב ניכר, בכל אחד ואחד מארבעת רכיבי המדד – הערכת הציבור את מצב המשק בהווה, כמו גם מגמת ציפיות הציבור באשר להתפתחויות בחצי השנה הקרובה במצב המשק, במצב הכלכלי האישי ובמצב שוק העבודה.

הציבור הישראלי, כך נראה, בחר להתייחס פחות לשלל פרסומים כלכליים שליליים ויותר לאותן עליות חדות במחירי ני"ע אשר גררו גם תיקון בערכי החיסכון לטווח ארוך כמו גם לציפיות להתאוששות הכלכלה הגלובלית. במבט עולמי נציין, כי בארה"ב נרשמה ביוני וביולי שחיקה באמון הצרכנים ואילו בבריטניה, בגרמניה, באוסטרליה ובאירלנד נרשמה ביוני דווקא עלייה.

השיפור המשמעותי ביותר ביוני נגע להערכת הציבור את מצב המשק בעוד חצי שנה. למעשה, עלייה של כ-30 נקודות ברכיב זה בתוך שלושה חודשים הפכה את המאזן נטו (אופטימיים מינוס פסימיים) לחיובי, דבר שקרה לאחרונה רק ב-2006. גם הציפיות לגבי עתיד שוק העבודה התאוששו מאוד, והמדד המורחב, הכולל גם את אותן ציפיות, טיפס ביוני ב-9.1 נקודות ל-74 נקודות.

צריכה פרטית: צפי לעלייה מתונה

מטרת המדד היא זיהוי שינויים בדפוסי הצריכה הפרטית ברבעונים הקרובים. ובהקשר זה נציין, כי סקר המדד, המבוצע על ידי מכון סמית, מצביע על המשך עלייה בשיעורי הנכונות לבצע קניות לא שוטפות. שיעור המתכננים לרכוש מוצרים בני קיימא (מקררים, טלוויזיות, מכונות כביסה וכיוב') עמד בסוף מאי על 24% מכלל המשיבים, עלייה קלה לעומת מארס.

לפיכך, נראה, כי במהלך המחצית השנייה של השנה תתאושש הצריכה הפרטית לנפש לאחר שהתכווצה בקצב שנתי של 5.1% ברבעון הראשון של השנה. למרות האינדיקציות החיוביות חשוב לציין, כי בקיץ 2007 הצהירו כשליש מכלל המשיבים, כי בכוונתם לבצע קניית מוצרים בני קיימא, כך שחולשת ביקושי משקי הבית עדיין מורגשת.

מחקר שנערך במחלקת המחקר של בנק ישראל העלה, כי מדד אמון הצרכנים של גלובס מחקרים יכול לחזות רבעון אחד עד שני רבעונים את ההתפתחויות בצריכה הפרטית, תוך הוספת מידע על הצפוי בעתיד הקרוב, מעבר למה שניתן ללמוד ממשתנים אחרים במשק.

קישורים רלבנטים באתר:

יכול לעניין..

ethosia-logo

אתוסיה: מחקר שוק במקצועות התוכנה, אוגוסט 2013: המהנדסים בראש סולם השכר, הרבה לפני כולם

ידיעה לעיתונות מנתונים עדכניים שאספה חטיבת המחקר של אתוסיה, מרוויחים המהנדסים בממוצע עד 40% יותר ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *