תמצית מנהלים באדיבות 'גלובס מחקרים'
תחושת סוף מיתון: מדד אמון הצרכנים עלה באוגוסט אל מעבר לרמתו בקיץ 2007
מדד אמון הצרכנים בישראל, בעריכת גלובס מחקרים בשיתוף קסלמן וקסלמן, PwC ישראל, עלה באוגוסט ב-9.2 נקודות לרמה של 96.8 נקודות (1996 = 100). מאז השפל של מארס 2009 עלה המדד ב-25.6 נקודות. בכך מאותתים משקי הבית, כי המשבר הכלכלי חלף.
עליית ביטחון הצרכנים בישראל אינה מנותקת מעלייה מקבילה באמון הצרכן האמריקני באוגוסט ומשיפור בביטחון הצרכנים גם במדינות באירופה, אלא שקצב השיפור ועוצמתו הם הממצאים המעניינים בהקשר הישראלי.
אם בחו"ל חזרו המדדים בצורה מהוססת לרמתם ערב משבר "הסאב-פריים" בקיץ 2007, הרי שבישראל היה הנתון השוטף של המדד בסוף אוגוסט גבוה ב-6.8 נקודות בהשוואה לרמת השיא של קיץ 2007. עם זאת, נתון המגמה, המתון יותר מטבעו, עדיין נמוך מעט בהשוואה לרמתו ערב המשבר.
הגורם המרכזי אשר מסביר את עליית מדד האמון בחודשים האחרונים הוא השיפור ברכיב המדד אשר מתייחס לציפיות הציבור לגבי מצב המשק בעוד חצי שנה. מאזן הנטו – שיעור האופטימיים מינוס שיעור הפסימיים – עלה מתחילת השנה בכ-40 נקודות אחוז, ל-14.8 נקודות אחוז, מעל ומעבר לרמתו בתקופת הגאות האחרונה.
מטרת המדד היא לאמוד את מתווה הצריכה הפרטית בחודשים הקרובים, ובהקשר זה ממצאי המדד מאותתים על המשך התאוששות בצריכה הפרטית במחצית השנייה של 2009, לאחר עלייה של 2.7% (קצב שנתי) בצריכה הפרטית לנפש ברבעון השני.
סקר המדד המבוצע על ידי מכון סמית מגלה גם, כי כ-13% מכלל המשיבים מתכננים לרכוש רכב – חדש או מ"יד שנייה" – בתוך חצי שנה, ירידה ראשונה בכוונות הקנייה מאז מארס. כמו כן, כ-24% מכלל המשיבים מתכננים רכישת מוצרים בני קיימא (מקרר, מכונת כביסה וכיוב') בששת החודשים הקרובים, יציבות ביחס לממצאי יולי.
מחקר שנערך במחלקת המחקר של בנק ישראל העלה, כי מדד אמון הצרכנים של גלובס מחקרים יכול לחזות רבעון אחד עד שני רבעונים את ההתפתחויות בצריכה הפרטית, תוך הוספת מידע על הצפוי בעתיד הקרוב, מעבר למה שניתן ללמוד ממשתנים אחרים במשק.
קישורים רלבנטים באתר:
מנהיגים ברשת |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" ספטמבר 2009. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |