מאפיינים לארגון מוביל שינוי

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 237, 11 בדצמבר 2000

 

הצלחת ארגון נובעת מן היכולת שלו להכתיב שינויים בשוק ובסביבה העסקית שלו. ארגון צריך להיות בעל יכולת לנבא את השינויים הצפויים, ולבנות בתוכו תרבות ארגונית המעודדת תהליכי שינוי, טוען דוד אבני, מנכ"ל "ויויד מערכות ניהול".

ארגונים בכל תחום נהגו, ועדיין נוהגים, 'להמתין' לשינוי. רק לאחר שהשינוי כבר התרחש הם חושבים על דרכים להתמודדות עם המצב החדש בין אם זה שינוי אסטרטגיה או שינוי קו. "הרעיון הוא לא להגיע למצב שבו השוק השתנה והחברה נאלצת לפעול, אלא מבעוד מועד לשנות דברים בסביבה העסקית שלה, במטרה להצליח יותר מהמתחרים".

אבני מציין כדוגמה את חברת הזכוכית האמריקאית "קורנינג", "שיש לה מחלקת מחקר מצוינת, ובאופן עקבי החברה מובילה ומשנה את הסביבה שבה היא פועלת. ברגע שיצרן אחר עושה כמוה, היא עוברת לשלב נוסף, כמו פיתוח ושיווק מוצר חדש, וכך מפתחת את שוק הזכוכית כל פעם מחדש. כיום הם מפתחים סיבים אופטיים מיוחדים".

תרבות ארגונית המעודדת תהליכי שינוי מאופיינת על ידי בדיקה מתמדת של פעילות הארגון כיום, בעבר, ובעתיד:

  • מה הארגון צריך לעשות בעתיד בהשוואה מה שנעשה כיום בשוק שבו פועל הארגון?
  • מה מיקום המתחרים כיום?
  • איפה להערכת הארגון, הם רוצים להיות מחר?
  • האם היעדים שהציב לעצמו הארגון אתמול נכונים להיום?

חברות רבות עורכות תהליך כזה פעם בשנה-שנתיים, ואנחנו מעודדים לעשות את זה באופן תמידי, מציע אבני.

התרבות הארגונית צריכה לתמוך בהעלאת מגוון גדול ביותר של רעיונות ודעות. אחת הדרכים להשגת מטרה זו היא יצירת גיוון במשאב האנושי, על ידי יצירת צוותי עבודה של אנשים מרקע שונה. למשל, כדאי לא לבנות מחלקת היי טק שכל עובדיה הם, יוצאי חיל המודיעין, אלא לכלול בה גם שני עולים חדשים מברה"מ, אמריקאי, כמה נשים, וכך ליצור בסיס המאפשר רעיונות מגוונים ובדיקת כיוונים חדשים".

"ויויד" מיישמת שיטה לבניית צוותים, שפותחה בחו"ל, המאפשרת לבנות צוותים אופטימליים ליזימת והובלת שינויים לטובת הארגון. צוות מורכב לא רק מאנשי המקצוע שבו, מסביר אבני, אלא לכל משתתף ישנם מאפייני התנהגות שמשפיעים, באופן טבעי, על עבודת הצוות והתנהלותו. "אחד יכול להיות טיפוס 'דיפלומטי', מיישר הדורים, מגמיש וגורם להרמוניה בצוות, ואחר יכול להיות טיפוס יוזם שמרבה להציע דרכים חדשות". השיטה מאפשרת לבנות צוות או להרחיב צוות קיים, לאחר אבחון מאפייני התנהגות בקרב המועמדים, באמצעות שאלונים ודינמיקה קבוצתית.

 

קישורים רלבנטים באתר: 

 

 

 

יכול לעניין..

rtf9143308341_2249822335

שרות איכותי במגזר הציבורי – הצהרת כוונות ורטוריקה או מציאות קיימת?

  מינהל ציבורי יעיל יותר והקשר לשיתופי פעולה עם גורמים פרטיים ואלכ"רים בשני העשורים האחרונים ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *