ראשי » ניהול הדרכה » פיתוח מנהלים » מאפיינים ובעיות בפיתוח מנהלים

מאפיינים ובעיות בפיתוח מנהלים

הרחבה לכתבת משאבים, 20 בפברואר 2000

 

לפיתוח מנהלים כמה מאפיינים ייחודיים, שאינם קיימים בתחומי פיתוח ארגוני אחרים, כמו פיתוח צוות, תקשורת בין-אישית ועוד, אומר נחום אופיר, מנהל מכון "עמיתים".

ראשית, למנהלים רגישות גבוהה לסטטוס שלהם. נכונותם להיחשף מבחינה אישית בקבוצת הלימוד, ולחלוק עם אחרים חולשות או מבוכות, קטנה מאד. כוח הוא משאב משמעותי בעיניהם, והחשיפה נראית להם כחולשה. גם דרגת האמון שלהם באחרים, הנדרשת על-ידם כדי לרצות להיחשף, גבוהה. הם חוששים גם מהפרשנות שתינתן לדבריהם, בקרב חברי הקבוצה, בשל רמת התחרות הגבוהה בתוכה.

 

בפיתוח מנהלים מתפתחים "יחסי כוחות" בין היועץ למנהל. היועץ נדרש להפגין מנהיגות, מול מנהל המתריס כנגדו "אתה הרי יועץ, מה אתה יודע בניהול". כמו כן, למנהלים המשתתפים בתכנית פיתוח כבר ישנם משקעים וציפיות, מהתנסויות קודמות עם יועצים אחרים.

ובהיבט אחר, גם קיימות מגבלות למנהלים ביישום תכני הלימוד. לא תמיד מנהל יכול ליישם בקלות בארגונו פרוייקט או כלי שלמד, בשל רצונות שונים, התנהגויות נוגדות, אינטרסים וכו'. אלה, כאמור, כמה מאפיינים בפיתוח מנהלים כללי, מציין נחום, אך בפיתוח מנהלים בהיי טק מתווספים מאפיינים לא פחות מאתגרים.

ראשית, מנהלים אלה דורשים תפוקות מהירות מהלמידה ומכליה, כמו שיפור ביצועי הצוות שלו תוך זמן קצר מיישום הכלי, כדי לוודא, ומהר, אם היועץ "שווה" לו, כדאי לו. "אין להם הרבה פנאי לתהליכים ארוכים ולעמימות, כמו 'בעוד חמישה מפגשים נדבר על מה שדנו במפגש הראשון'. הם מצפים מכל מפגש לכלים מעשיים, וכי הערך המוסף של היועץ שלהם מול יועצים אחרים (או בהעדר יעוץ) יהיה מוחשי וברור.

בשל חוסר זמן כרוני, אמיתי ותחושתי, בחברות היי טק, הלמידה והפיתוח מתחרים במטלות השוטפות. "היועץ כל הזמן צריך להצדיק את 'גזילת' הזמן, כי במוחו של המנהל הלחוץ מנקרת תמיד השאלה 'למה כדאי לי לבזבז את הזמן עליך, ולא להשקיעו בעבודה?".

בשל לחץ הזמן, חשובה מהירות התגובה של צוות היועצים, המפתחים ומלווים מנהלי היי טק, לשאלות המופנות אליהם בטלפון. "צריך לשים דגש לא רק על החומרים והתכנים, אלא גם על זמן התגובה, שלא יעלה על שלוש שעות. לא רק לדבר בפניהם במפגשים על חשיבות מהירות התגובה שלהם בענייני עבודתם, אלא גם כיועץ להיות מהיר תגובה".

למנהלי היי טק מידת עצמאות גבוהה בעבודתם, וגאווה מקצועית רבה, לכן היועץ נדרש פעמים רבות להתמודד ולשכנע את המנהל כי יש לו עוד מה ללמוד, ושאין לראות את הצורך בלימוד כנובע מחולשות כלשהן של המנהל. "לשם זאת, צריך להדגיש בפניהם את ההבדל בין תחרותיות להישגיות", אומר נחום. "תחרותיות היא ביחס לחברות אחרות או למנהלים אחרים, והישגיות היא ביחס למלוא הפוטנציאל שלו כמנהל, וצריך לדבר איתם במישור ההישגיות, כי זו הדרך להביאם ליותר מוטיבציה בביצועים, ולראות מה עוד יכול לתת להם היועץ".

כדי להתמודד טוב יותר בתנאי השינוי התכופים בשוק ההיי טק, פותחו במכון "עמיתים" כלים ל"ניהול אבולוציוני". בכלים אלה מושם דגש על בניית צוותים גמישים, יצירת ממשקים גמישים בין צוותים, תחנות רבות של הערכה מחדש בפרוייקטים, כדי לשפר את יכולת ההינתקות מכיוון או מצב שאינם מצליחים, וניתוב לכיוון אחר.

 


מנהיגים ברשת
www.leadersnet.co.il
leaders@leadersnet.co.il
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת"  מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

  

 

 

 

יכול לעניין..

מנהלים רצפות ייצור – הגישה המערכתית בתהליכי הכשרת מנהלי דרג ביניים

לקבל את המיטב מבוגרי הכשרה לניהול – צרורעצות מעשיות  מאת: קובי רוזנברג*    ניהול ברצפת ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *