לזמן את עונת הקציר! תוצאות כאן ועכשיו

1511243522

מאת: עופר מלמד, מאמן אישי וארגוני

בוגר ומאמן ב- Coaching Academy

המאמר פורסם לראשונה במגזין המאמנים, שיוצא אחת לחודש בפורטל המאמנים הישראלי:
www.coachinginteractive.co.il

 

כולנו רוצים לקצור, שכן החלק הנעים והמספק ביותר הוא לקצור את פרי עמלנו, להסתכל עליו ובעיקר לחגוג אותו. בדרך כלל עד לשלב הקציר הדרך ארוכה, על כן דבר ראשון אם רוצים לקצור נדרש לזרוע…

באחד מקורסי האימון של Coaching Academy שמעתי את טל רונן אומר:

"אם אין מספיק קציר, כנראה שלא זרעת מספיק, כל שנותר הוא להמשיך לזרוע"

ולזרוע זו לא פעולה פשוטה.

על מנת שנוכל להתחיל לזרוע, נדרשת מכוונות, שמתחילה בצעד אחד קטן… כבר אמרו חכמים: "גם מסע בן אלף מיילים מתחיל בצעד אחד קטן"

המכוונות היא קריטית. הידיעה מה אני רוצה שיקרה, היכולת לתכנן את זה ולהצליח לראות את זה קורה מהווה תנאי מקדים ובסיסי בדרך לתוצאה.

במקביל, חייב להיות דגש על פעולות מדודות כולל אבני דרך – אבני דרך, אשר ינביטו את התוצאות בעוצמה.

אם אשתמש במטפורה חקלאית "זו היכולת לראות את השדה הזה צומח". (גם אם אין עדיין מיקום לשדה…) .

כדי שיהיה קל, אני שואל את עצמי מהו הצעד הראשון, שניתן לביצוע ומבצע אותו.

ברגע שאני אחרי אותו צעד קטן, יותר קל להמשיך ולבצע את כל השאר. נסו זה עובד.

 

חשוב שנקפיד לא לבלבל את הקוסמוס…

בעניין הזה, יש לי שתי בשורות לספר לכם. האחת טובה והשניה רעה. הבשורה הטובה היא שהקוסמוס מאוד ממושמע והבשורה הרעה היא שהקוסמוס מאוד ממושמע…

כאשר אנו משדרים חוסר ביטחון בהקשר לתוצאות אליהן אנו מכוונים, אנו משדרים מסרים דואלים ואז התוצאות שלנו יהיו בהתאם.

ברגע שבחרנו והחלטנו על יעד מסוים, הדבר אשר יתמוך באופן חד משמעי בתוצאות הוא היכולת להתמיד ולהיות מחויב ב- 100% בנתיב שבחרנו!

לפני מספר שנים, כשנודע לי ולאשתי, שנאלץ לעבור תהליך הפריה חוץ גופית, על מנת להביא ילדים לעולם, הדבר הראשון, שעלה בראשי היה קטסטרופה, איך זה קורה לנו,  ויש סיכוי שלא יהיו לנו ילדים. אחרי שהתעשתתי אמרתי לגל אישתי ובזה שידרתי מסר חד משמעי לי, לה ולעולם: שאנחנו הולכים להפוך את חוסר הנוחות הזו להזדמנות ענקית עבורנו ועבור המשפחה שבדרך. חודש לאחר מכן היינו בדרכנו לחופשה בת חודש-חודשיים. לאחר מכן התחלנו את התהליך ואחרי חצי שנה נכנסנו להריון עם זוג תאומות.  אמנם אין לי יכולת להוכיח זאת, אבל אני משוכנע שעצם אותה ההצהרה השפיעה על התוצאות.  

התמקדות במה שכן עובד.

כאשר התוצאות מאחרות להגיע או כשיש משברים, האינסטינקט הראשוני שלי הוא לנסות ולהבין מה לא עבד? מה לא עשיתי מספיק? וזה לא רק אני, לא פעם אני שומע מנהלים שאומרים: היינו יכולים..היינו צריכים..אם הייתי עושה Follow Up על העסקה בזמן, היינו יכולים להיות בעמדת מפתח.. I Should.. I Could.. – מוכר לכם?

הפיתרון בעיני הוא קודם כל כמדיניות, להתמקד במה שכן עובד במיוחד בדרך לתוצאה או אחריי כשלון. אם ניקח לדוגמא מנהל מכירות,שבוחן את העסקאות העתידיות/הפוטנציאליות שלו, הייתי מציע לו להתמקד במה שיש ולבחון מה כן עובד בדרך להשגת התוצאה: המקצועיות של עובדיו, המוצר האיכותי, יחסי האנוש הטובים שלו, עבודת הצוות והיכולת שלו לרתום את עובדיו על מנת ליצר את התוצאה.

לנתח תוצאות טובות:

אחד הדברים המשמעותיים, שיכול לקדם אותנו אל עוד תוצאות, הוא לנתח תוצאות טובות כשיטת עבודה. לקחת ולנתח על בסיס קבוע 2-3 תוצאות מצוינות, שהיו החודש.

הכי קל לרוץ ולנתח כישלונות, נכון שגם מהם אפשר ללמוד.

אני שואל, למה שלא נקדיש את אותו הזמן בניתוח ניצחונות? ודרכם נזכה בפירות נוספים.

לדוגמא: נסגרה עסקה יפה עם חברה מסוימת. לבדוק מה היה שם?

1) יחסים מבוססים עם הלקוח.

2) נעשתה עבודת הכנה מסודרת.

3) היה ברקע לקוח נוסף שהמליץ עלינו.

היכולת לראות את הגורמים להצלחה מאפשרת להשתמש בהם ככלים לטובת עסקאות עתידיות. מעבר לזה, אני תמיד מועצם, כשאני בוחן תוצאות טובות. אני שואב מהן השראה ותדלוק להמשך הדרך.

כמאמן שרוצה להגדיל את מספר מתאמניו, הדרך היא להתמקד במתאמנים שיש לי, להבין מה גרם להם לבוא אליי ולראות איך אני יכול להשתמש שוב באותם אלמנטים, שהביאו לי עד היום מתאמנים ובעזרתם לגרום לכך שיהיו לי עוד מתאמנים.

 

להקשיב לה… לאינטואיציה

שיתוף פעולה עם האינטואיציה מאפשר לפעול ממקום נכון ואמיתי. כשאני מתיידד עם האינטואיציה שלי היא מהווה עבורי כלי מצוין בדרך לקציר. חשוב לעבוד עם האינטואיציה, לתת לה מרחב. אם ניתן לה להיות, היא תפעל ממקום נכון ואותנטי. 

 

כשאני משחק, להיות מרוכז במשחק ולא בתוצאה:

קרה לי לא מעט כמנהל וגם כמאמן, שאני עסוק מידי בתוצאות ופחות בפעולות בדרך לתוצאות. הדבר משול לשחקן כדורסל הנמצא במגרש ובמקום להיות מרוכז במשחק הוא עסוק בלהסתכל אל לוח התוצאות. דמיינו את מייקל ג'ורדן מסתכל על לוח התוצאות בדיוק ברגע שמוסרים לו כדור – האם במקרה זה הוא יהיה מספיק חד כדי לתפוס את הכדור ולייצר את הסל ?

אפשר לעשות פסקי זמן, הערכות, לנתח מצב, לבדוק מה עובד ומה לא עובד,  ללמוד מזה ולחזור למגרש מרוכז במשחק ומנותק מהתוצאה.

כשאני מנותק מהתוצאה אני ממוקד בעשייה המייצרת אותה.

 

הפואנטה היא :כמה מהר אתה קם…

נכון שיש לי אסטרטגיה ונכון שאני מכוון ומצליח לראות את היעדים שהגדרתי לעצמי קורמים עור וגידים. בכל זאת במהלך היום יום ישנם מצבים בהם דברים נתקעים ובדרך לתוצאה נערמים מחסומים. עסקאות שרקמנו לא תמיד הופכות להצלחות.

במקרים אלו ובמיוחד כשפרוייקט כשל ולא הניב את התוצאה לשמה פעלנו חשוב שנזכור שהמחויבות שלנו עומדת במבחן.

ברגעים אלו כדאי לבחון ולו לרגע את המחויבות, לבדוק האם אנחנו עדיין בעניין? אם התשובה היא כן, מה שחשוב הוא: כמה מהר אנחנו קמים ועוברים את המחסום. צ'רציל אמר:

" People never fail, they just stop trying"

וטל רונן אומר: "בניהול משברים, הפואנטה היא לא כמה פעמים אתה נופל אלא כמה מהר אתה קם"

 

מעל לכל אלו, חשוב שנזכור כי היכולת שלנו לקצור תוצאות טמונה בנו ובעיקר ברמת המכוונות והנחרצות שלנו בדרך לתוצאה המיוחלת.

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" נובמבר 2006. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

יכול לעניין..

מה יעזור מחשב משוכלל אם אינו מחובר לחשמל?

    מאת: בני מרגליות *   שישי בצהרים, עוד מעט שבת. קניתי עיתונים והרהרתי …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *