ראשי » ניהול ומנהיגות » שיטות ניהול » כל עובד הוא מנהל (וגם מנהיג)

כל עובד הוא מנהל (וגם מנהיג)

מאת: יואל צפריר – צפריר תקשורת

הודעה לעיתונות מיום 24.2.2003

 

בערב עיון מטעם המי"ל הציג מיכאל רולנט , נשיא קריאו איי. אל., גישה חדשנית לניהול עובדים:  כל עובד הוא יו"ר היחידה המיידית בה הוא פועל – הוא אחראי לכל הפעילות העסקית ונהנה ממרחב אוטונומי וממידע זורם, כדי להבטיח גמישות ומהירות של כל הארגון. תהליך קבלת ההחלטות הוא דמוקרטי לחלוטין כאשר לכל עובד מוקנית זכות וטו  

"אנשים יודעים לנהל את עצמם היטב ולכן יש לתת להם כלים להעצים את כישוריהם הניהוליים, תוך מתן סמכות ואחריות,  וכדי שיוכלו לקבל החלטות במהירות ובגישות." כך אמר מיכאל רולנט – נשיא קריאו איי. אל., בערב עיון של המרכז הישראלי לניהול (המי"ל) על הקשר שבין ניהול איכותי של עובדים והצלחת הארגון.  ערב העיון התקיים לרגל הוצאת ספרו של יועץ הניהול שוקי שטאובר – "מי פה המנהל ?" הבוחן לעומק דרכים של ניהול הביניים, באמצעות 150 טיפים מעשיים הנוגעים לאישיות המנהל ודרכי פעולתו הניהולית.

 

חברת קריאו איי. אל., שהיא חברה קנדית העוסקת בפיתוח כלים ממוחשבים לאומניות הגרפיות, רכשה בעבר חלק מחברת סאייטקס הישראלית.

 

מיכאל רולנט ציין, כי כל עובד נתפס כמנכ"ל הסביבה המיידית שלו והוא אחראי במסגרת זו לפעילות העסקית וצריך לדעת כיצד לפעול ולנהל. המטרה היא לנטרל את מוקדי הכוח המסורתיים ולאפשר מעבר מניהול למנהיגות עסקית. לשם כך, נהנה העובד משקיפות מוחלטת של כל הנתונים העסקיים העוברים לכל רוחב הארגון, תוך גישה חופשית לכל המידע הרלוונטי, וזאת על בסיס ההנחה המפתיעה שמציג רולנט לפיה "מידע איננו כוח". גישת המידע הפתוח פירושה, בין היתר, שכל ההחלטות המתקבלות בכל הפורומים הן פתוחות ומתוקשרות לכל העובדים. בנוסף, נעשה שימוש רחב ב-Voice mail כאשר כל העובדים מרושתים למערכת המידע. לא אחת הנשיא יכול להעביר הודעה על התפתחות עסקית לכל 4,000 העובדים ברחבי העולם, על-מנת שיידעו עליה לפני שהנושא מגיע לעיתונות.

 

כל עובד נהנה מגמישות רבה ומאוטונומיה רחבה – הוא יכול למשוך עד 1,500 דולר בתדירות בלתי מוגבלת לצורך רכישת ציוד לצורכי עבודה. הואיל והמטרה המיידית היא השגת גמישות מירבית בשוק תחרותי, הוענקה יכולת רכש אוטונומית זו לעובדים.

 

 

העובדים אף יכולים לרכוש לעצמם מחשב כף-יד עם החזר מימון של עד 50% מהחברה, אם הם סבורים כי הדבר יועיל להם בביצוע עבודתם. באותו אופן לנציגי השירות הסמכות להחליט לבד על שעות נוספות לצורך תמיכה בלקוחות.

 

רולנט הדגיש, כי תהליך קבלת ההחלטות בחברה מבוסס על קונצנזוס מירבי ותוך ניסיון לצמצם, ככל האפשר, פוליטיקה ארגונית. בכל החלטה משותפים כל בעלי העניין הנוגעים לנושא, כאשר לכל אחד יש זכות וטו. השאיפה היא לקבל החלטות בהסכמה. עם זאת, מרגע קבלת ההחלטה היא מיושמת באורח בלתי מתפשר. נושא אחר הוא הערכת העובדים שנעשה בשיטת 360 מעלות, כאשר כל העובדים מעריכים זה את זה. בתהליך הערכה זה לכל עובד יש קול שווה. גם מערכת ההדרכה היא פרי יוזמה של העובדים. המטרה היא פיתוח עצמי וכל עובד בוחר לעצמו את הקורסים המתאימים לו. כל עובד גם זכה להכשרה והדרכה מרתונית בנושא קבלת החלטות כלכליות. לגבי חלוקת האופציות, רולנט מדגיש, כי נעשית לפי תרומת העובד ולא לפי מעמדו בארגון.

 

הואיל ומרבית העובדים מקבלים גישה חופשית לכספים ולמידע, הדבר מחייב שימת דגש על אמינות ויושרה בגיוס עובדים. אגב, גם תהליך גיוס עובדים חדשים נעשה מתוך גישה קונצנסוסאלית.

 

מנכ"ל המי"ל, יצחקי חן, אמר בערב העיון, כי אחת מסיסמאות הניהול המוכרות ביותר היא "העובדים הם המשאב החשוב ביותר של הארגון". משאב זה הוא, בדרך כלל, בעל העלות הגבוהה ביותר וגם היחידי מבין משאבי הארגון שאמירה זו חשובה לו. אם נבקש להעמיק באמירה זו נגלה, כי מנהלים של ארגונים מובילים מודים, כי המשאב החשוב ביותר מכולם הוא לא כלל העובדים, אלא עובדי מפתח שנמנים על מנהלי הביניים, זאת משום שהם מופקדים על שימורם והנעתם של עובדי הארגון כולו שהם משאב יקר וקשה לניהול. ערב העיון דן בסוגייה זו מתוך ראייתם של מנהלים בכירים במשק והתמקד בנושאים כמו: הקשר בין ניהול איכותי של עובדים והצלחת הארגון, מדיניות של ארגונים רב-לאומיים הנוגעת לדרכי ניהול של עובדים, המפקד בצבא כמנהל אנשים, אישיותו של המנהל ודרכי עבודתו וניהול עובדים בעידן של שינוי.

 

קישורים רלבנטים באתר:

יכול לעניין..

rtf5420591056_1429725394

פרוייקט מצוינות: ניהול לפי יעדים והערכת ביצועים בחברת Emblaze

הפרוייקט הוגש במסגרת תחרות פרס המצוינות בניהול משאבי אנוש לשנת 2002 בחסות המרכז הישראלי לניהול ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *