יעד – סדרת כללים לבנייה ולניסוח מקצועי של יעדים
הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 284, 19 בנובמבר 2001
מוריס קנר, פסיכולוג יישומי, מנהל "עידן ייעוץ והדרכה בניהול ושיווק" משיב על השאלה מהו יעד? יעד הוא תוצאה סופית רצויה וכדי להצליח במימושו, חשוב להתייחס למספר נקודות:
- יעד צריך להיות מציאותי. יעד שמלכתחילה נחשב בעיני העובד או המנהל כבלתי מציאותי, 'מעודד' ואף יוצר כשלון. ברגע שאנשים תופסים את היעד כבלתי ריאלי, הם מראש מרימים ידיים. טעות היא גם להציב יעד לא ריאלי, ולומר לאנשים – אם תשיגו רק חלק ממנו, זו הצלחה. כי למעשה, הצגת יעד לא מציאותי פוגעת במוטיבציה. גם אין להציב יעד שנתפס קל להשגה. יעד צריך להביא למאמץ, להשקעה, וצריך שייתפס כקשה להשגה ומציאותי כאחד.
- יעד צריך להיות מובן. שני הצדדים – המנהל והכפיף, צריכים להבין את היעד באותה צורה. יעד שנתפס בצורות שונות הוא יעד בעייתי. ניסוחו צריך להיות כה ברור, ששני הצדדים יבינוהו בצורה זהה. זאת, גם כדי למנוע שבכל פרק זמן מסוים, המנהל והעובד יהיו חלוקים בדעותיהם על השגת היעד עד לאותו שלב, ואז יתברר להם כי הבנתם לניסוח היעד, למעשה שונה.
- יעד צריך להיות מדיד. ניסוח היעד צריך להכיל בתוכו, 'בילד אין', יכולת ואפשרות למדוד את השגת היעד. קיימים ששה אפיונים ליעד מדיד:
- צריכה להתקיים בו פעולה, עשייה מסוימת.
- היעד צריך לכלול אובייקט, שמקבל את העשייה. למשל, אם היעד הוא גידול במכירות, הגידול הוא הפעולה, והמכירות הוא האובייקט מקבל הפעולה.
- יעד צריך לכלול כמות, אחרת אינו ניתן למדידה, ואם הוא לא מדיד, אין לו ערך. (כל עבודה ניתנת למדידה וכימות, גם עבודות לכאורה לא מדויקות, כמו בתחום הצווארון הלבן).
- צריך להיות מקום שבו היעד ממומש, כמו מיקום מבחינה גיאוגרפית, ביחידה ארגונית מסוימת וכדומה.
- צריך לקבוע מועד מדויק להשגת היעד. לא בערך, לא פלוס מינוס, אלא בדיוק.
- לכל יעד תנאים מגבילים. למשל, אם רוצים להגדיל מכירות ב- 30 אחוזים, צריך להגביל את שיעור הגידול בהוצאות, כי לא משתלם שהגידול בהוצאות יהיה זהה לגידול שהושג במכירות. דוגמה נוספת לתנאי מגביל: אם רוצים למדוד רמת שביעות רצון של לקוחות, זה צריך להיעשות רק באמצעות כלי מסוים שגובש לצורך זה, למשל שאלון שנשלח ללקוחות.
קישורים רלבנטים באתר:
מנהיגים ברשת |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |