ראשי » ניהול ומנהיגות » סיפורי מצויינות & case studies » יישום של קוד אתי – סיפור מקרה

יישום של קוד אתי – סיפור מקרה

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 239, 15 בדצמבר 2000

 

בראשית 1996 החליטה הנהלת התעשייה האווירית כי יש צורך לחבר קוד אתי להתנהגות עסקית, להטמיעו ולהנחיל עקרונותיו לכל עובדי החברה. אחת הסיבות המרכזיות לקבלת החלטה זו נבע מכך שמספר גדל והולך של חברות לקוחות, במיוחד בארה"ב, היה אז קוד התנהגות עסקית. לקוחות אלו ציפו גם מהתעשייה האווירית לעבוד לפי קוד אתי. בארה"ב, כיום כמעט ואין חברה אמריקאית ללא קוד אתי, וממונה על אתיקה מהרמה הבכירה בארגון, מסביר משה בן פורת, מנהל מפעל "מהות" שבתעשייה האווירית, שעמד בראש הצוות שגיבש את הקוד האתי ובנה תכנית הטמעה והדרכה.

לפני גיבוש הקוד, כללי ההתנהגות בחברה היו פזורים בעשרות נהלים, ועסקו בסוגיות כמו טוהר מידות, ניגוד אינטרסים, קבלה ומתן של מתנות ועוד. כשניגשו לגיבוש הקוד, גילו שאין קוד אתי ישראלי בתחום העסקים והתעשייה. "הגענו למסקנה שאי אפשר לתרגם קוד זר, אלא צריך לבנות קוד שמותאם לנורמות בארץ, לבעיות הייחודיות לישראל, והיינו חלוצים בנושא זה בתחום התעשייה".

המטרה המרכזית הייתה להקדיש שנתיים-שלוש לחינוך כל עובדי התעשייה האווירית, ליצור מודעות לסוגיות אתיות בתחום לקוחות, ספקים, שותפים, מתחרים, סביבת העבודה ומקום העבודה. "העלות לא הייתה מועטה. השקענו הרבה משאבים, בעיקר שעות עבודה של מנהלים ועובדים".

קוד אתי עוסק ברף העליון של ההתנהגות, נורמות שאליהן רוצים להגיע. הרף צריך להיות מספיק גבוה כדי שיהיה שינוי של המציאות, אך לא יותר מדי גבוה, שלא יהיה בלתי ריאלי, אלא ניתן להשגה. הקוד האתי עוסק בתחומים כגון:

  1. השקיפות החיצונית, מול הלקוחות – הקמת צוותים משותפים לליבון ופתרון בעיות, ושיתוף הלקוחות בתחקירים שבהם מופקים לקחים מניסויים טכנולוגיים, נערכים בשלביו השונים של פרויקט.
  2. השקיפות בתוך הארגון – כתוצר לוואי גברה השקיפות האנכית במדרג ארגוני, וכן השקיפות האופקית.
  3. שיתוף הפעולה הפנימי
  4. ההתייעצות בקבלת החלטות – בעבר, אנשים נהגו לקבל החלטות בלי לדווח לדרג שמעליהם, או בלי לשתף עמיתים, כי לא ראו חשיבות וצורך בזה, בתום לב. מתוך שיקול הדעת שהתפתח מול הלקוחות, גם בתוך הארגון חושבים היום שיותר טוב ללבן, לדווח ולשאול 'כלפי מעלה ולצדדים', גם אם משוכנעים שההחלטה האישית טובה.
  5. אמינות בדיווח נתונים

בשלוש השנים האחרונות עולה בהתמדה רמת הרווחיות של התעשייה האווירית. לרווחיות גורמים רבים, מציין בן פורת, וגם לתכנית אתיקה תיתכן השפעה על רמת הרווחיות, אם כי לא ניתן לכמת זאת.

 

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" יולי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

יכול לעניין..

'למידה על רטוב'

מתוך "מאגר סיפורי מצוינות" של המכללה למנהיגות ושרותים איכותיים של רשת מלונות דן. מנהל מכבסה ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *