מאת: איתן א. אביב ניהול, הנדסה ומערכות מידע בע"מתקציר יישומי Kanban (כרטיס או סימן), ואלמנטים אחרים של DFT (Demand Flow Technology), אינם שכיחים בארגונים לוגיסטיים. במהלך שנת 2005 בצענו פרויקט בחברה לשירותי לוגיסטיקה במיקור חוץ (TPL) במיזם הלוגיסטיקה של חברת תקשורת מובילה. היישום כלל שימוש במתודולוגית DFT ו-Kanban שהוטמעו בהצלחה בפעילות היום יומית. מטרת העבודה התייעלות שתניב חסכון כספי. שיטות עבודה מעבר לתהליך זרימה רציף במחלקת תוצרת גמורה – ע"י ביצוע אנלוגיה של אופן הפעולה במחלקה לקו הרכבה במפעל ייצור, אפיינו ויישמנו שיטת עבודה בה כל עובד ביצע מספר פעולות והעביר את המשך העבודה לעובד שלצידו. זאת לעומת שיטה בה כל אחד מהם ייצר ערכה מתחילתה ועד סופה. העבודה כללה מיפוי פעולות, סנכרון גנרי של התהליך בין העובדים וסנכרון ספציפי לדגמים השונים. מעבר לתהליך זרימה רציף במחלקת הזמנות והפצה – בתהליך זוהה בזבוז זמן רב עקב עבודה ידנית רבה שנגרמה מ-Double Handling ועקב חיפוש משלוחים במחלקת ההפצה לשם הצמדת תעודת משלוח. השינוי שאופיין ויושם במלואו כלל תהליך עבודה בו כל התהליך- מהליקוט הראשוני ועד להצמדת תעודת המשלוח לקרטון בוצע ברצף. בנוסף בוטלו פעולות שזוהו שלא תרמו ערך מוסף. שינוי שיטת ניהול המלאי – בתהליך הקיים זוהה בזבוז זמן בחיפוש ובניהול המלאי. בעקבות כך אופיין kanban שמתאים לפעילות הארגון, כולל אלמנטים ייחודיים להתמודדות עם הדינמיות בביקושים. שינוי LAYOUT – במיזם זוהו תהליכים חוצי מחלקות ולאחר מיפוי זרימת החומר והאילוצים בוצע שרטוט מספר חלופות למערך פיזי ותכנון מפורט עבור החלופה הנבחרת. תוצאות חיסכון של מעל 20% בקווי הזרימה – החיסכון הנ"ל נובע ממספר יתרונות: ביטול Double Handling ע"י מעבר ל- One piece flow, עבודה יותר פשוטה ומיומנת- גם עובד חדש יכול ללמוד מהר לבצע תהליך קצר של מספר שניות. שיפור הניהול והבקרה – צווארי הבקבוק זוהו מיידית וטופלו, העובדים הפכו מודעים לכך שהם צריכים לשמור על קצב עבודה מסוים. יישום שיטת ה- Kanban– יישום השיטה הביא להעלמת הצורך בבדיקה הפיזית של רמות המלאי ולבניית תוכנית עבודה אוטומטית למחלקת הייצור. בנוסף סייע להתגבר על אי-קיומן של מערכות מידע תומכות. כתוצאה מיישום השיטה נחסך זמן עבודה, החלו לייצר רק מה שנדרש וכמו כן נחסך שטח אחסון. שינוי מערך פיזי מביא למינימום שינועים ולסביבת עבודה קלה לניהול ונעימה לעבודה. השינוי כלל גם התאמת כל קו פעילות לאופי העבודה מבחינת יעילות והנדסת אנוש. מסקנות יישום מתודולוגיותLean בכלל ו-DFT בפרט הוכח כמתאים גם לארגוני שירות. הפתרון היצירתי שיושם הביא להצלחה, להתעניינות ולשיתוף פעולה של עובדים. במהלך הפרויקט הועבר ידע מקצועי לארגון לצורך ביצוע שיפור מתמיד באופן עצמאי- אחד מהעקרונות החשובים לשימור ושיפור הביצועים. |
מנהיגים ברשת |
www.leadersnet.co.il |
leaders@leadersnet.co.il |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" ינואר 2006. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |