מאת: אורי לוין – מכון מנהיגות – יעוץ לארגונים לומדים
שימור החזון – בכל החלטה על שימוש ב'אאוטסורסינג' יש לשמר בארגון את תחומי הליבה שנוגעים לחזונו, ליעדיו ולאסטרטגיה המובילה שלו. במצבים של צמיחה דרמטית או שינויים מהפכניים שמחייבים גיוס מהיר ויעיל של עובדים בתחומי הליבה, כדאי לחשוב על אפשרות ל- CO-SOURCING כאסטרטגית שינוי והתאמה שבמקביל מטפחת ומשמרת את חזון הארגון. |
בחירה נכונה – יש להשקיע משאבים במיון ובבחירת הספק, ולא להתפשר עמו בנושאים מהותיים. לא תמיד ההצעה הזולה ביותר היא גם זו שתוביל לתוצאות רצויות לטווח ארוך. יש לקבוע מדדים ברורים ואובייקטיביים, ולוודא שהספק יכול להתחייב להם לאורך כל טווח ההתקשרות, תוך עמידה בתוכנית העסקית של הלקוח ובכפוף לשינויים אפשריים בה. |
חשיבה לטווח ארוך– בקבלת ההחלטות יש לקחת בחשבון שיקולים ארוכי טווח, ולא רק הפחתת עלויות לטווח קצר. חשוב לראות ב'אאוטסורסינג' אסטרטגיה ניהולית ממנפת ומפתחת, ולא רק הליך פרוצדורלי לחיסכון. השאלה "איך יראה הארגון בעידן ה'אאוטסורסינג' חשובה לא פחות מהשאלה "כמה נחסוך בשנה הבאה". |
שימור עובדי הליבה – יש לזכור שכולם עושים 'אאוטסורסינג', ונאמנות כל העובדים לארגון הולכת ופוחתת עם הזמן. לכן, במקביל לתהליך הוצאת יחידות ועובדים אל מחוץ למעטפת הארגונית, יש לפעול לחיזוק הקשר בין עובדי יחידות הליבה לבין הארגון ולהגדלת הסיכוי להישארותם בארגון. |
פיקוח ובקרה – 'אאוטסורסינג' אמור לחסוך בעלויות, אך מחייב פיקוח ובקרה ש"נוגסים" בחסכון זה. עם זאת, אין לוותר על הקמת מנגנון פיקוח ובקרה מקצועי ובעל משאבים ואמצעי פעולה. יש להגדיר ולפרט את הביצועים הרצויים והמצויים ואת האמצעים למדידתם, ולקיים תהליך מתמשך של הערכת התועלת המופקת. |
העצמת עובדים – חוסר נאמנות של עובדי 'אאוטסורסינג' לארגון אינו מחויב במציאות. השאלה היא כיצד הנהלת הארגון מתייחסת לעובדים אלו, ואילו מסרים גלויים וסמויים מועברים אליהם. העצמת עובדים אלו עשויה לפתח אצלם נאמנות לארגון, תוך הזדהות עם יעדיו והצלחותיו. |
הדרגתיות בתהליך – המעבר לשימוש ב'אאוטסורסינג' בלתי הפיך. לאחר סגירת יחידה ופיטורי עובדים קשה מאד לסגת מההחלטה. במצבים אלו, טעות בבחירת הספק עשויה להתברר כגורלית. לכן, מומלץ ל'התחיל בקטן' תוך הגברה הדרגתית של שיתוף הפעולה בין הצדדים, בהתאם לשביעות הרצון והאמון המתפתחים. |
חסרונות – יש לזכור שלצד היתרונות וההזדמנויות הגלומות בשימוש מושכל ב'אאוטסורסינג', קיימות גם חולשות וסכנות, למשל, פגיעה בנאמנות העובדים, עלויות גבוהות של פיקוח ובקרה, פגיעה בשביעות הרצון של הלקוחות ועוד. יש להביא בחשבון חסרונות אלו ולהיערך מבעוד מועד בכדי להפחית את הנזק העתידי לארגון. כדאי להיעזר במידת הצורך בשירותי יעוץ, בכדי להתאים את העסקה לצרכים הייחודים והמשתנים של כל לקוח. |
קישורים רלבנטים באתר:
מנהיגים ברשת |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" נובמבר 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |