ראשי » ניהול שינוי וצמיחה ארגונית » אבחון ארגוני » חשיבות ה-Benchmarking כאמצעי למיקוד מאמצים ארגוניים

חשיבות ה-Benchmarking כאמצעי למיקוד מאמצים ארגוניים

 מאת: חן אשכנזי *  rtf8241330802_2066831899

 

תהליך ה- Benchmarking עוסק בבחינה של ביצועי הארגון ביחס לארגונים אחרים ובהגדרת יעדים ברי השגה. תהליך זה הינו קריטי למיקוד נכון של מאמצים ביעדים הנדרשים להשגת יתרון תחרותי של כל ארגון.

אנו, באביב ניהול, עושים שימוש תדיר ב-Benchmarking כאמצעי להגדרת יעדים ופוטנציאל השיפור.

להלן מספר טיפים ליישום מוצלח של Benchmarking (להלן "BM"):

  1. BM הינו חלק מתהליך שיפור. עשו שימוש ב-BM רק כאשר אתם יכולים ומתכוונים לבצע שינויים (קטנים כגדולים). המדידה וההשוואה אינה מטרה בפני עצמה.
  1. שלבו BM כחלק מתהליך רחב יותר. מרבית הארגונים משתמשים ב-BM במסגרת שלושה תהליכים עיקריים:
    • הגדרת יעדים ארגוניים כחלק מתרבות מדידה ובקרה
    • מיקוד מאמצי שיפור ספציפיים ע"י ניתוח פערים והבנת הפערים המשמעותיים ביותר
    • לימוד וישום שיטות מתקדמות (Best practice)
  1. הגדירו את המדדים או התהליכים אותם אתם מעוניינים להשוות. לעיתים תרצו להשוות ביצועים (דהיינו תוצאות) ולעיתים תרצו להשוות תהליכים. בכל אחד מהמקרים יתכן שתבחרו מדדים שונים.
  1. בחרו בין BM איכותי לכמותי לפי המטרות שלכם (או שילוב). BM איכותי בוחן איך פועלים ארגונים אחרים (מבחינת תהליכים, מבנים ארגוניים, שיטות וכד'). BM כמותי מודד מדדים כמותיים.
  1. מצאו את מקורות ה-BM שלכם. קיימים מקורות שונים לסוגי BM שונים. החל מחומר חופשי באינטרנט, אתרים ומאגרי מידע מקצועיים, סיורים בארגונים אחרים, חברות יעוץ אשר בעלות היכרות עם ארגונים אחרים (כמו חברת אביב), חברות מחקר וחברות Benchmarking.
    לדוגמא: בתחום שרשרת האספקה, אביב שואבת את מקורות הנתונים שלה מפרויקטים והיכרות עם ארגונים, ממאגרים מקצועיים (אביב חברה ב-Supply chain council העולמי) ומקשר עם גורמי יעוץ ומחקר בינלאומיים.
  1. השוו את עצמכם לארגונים רלוונטים אלו יכולים להיות מתחרים, ארגונים בתעשיה דומה, ארגונים עם מאפייני פעילות או תהליך דומים או אף ספקים אחרים של לקוחותיכם. בניגוד למקובל לחשוב, במקרים מסוימים ניתן ללמוד רבות מארגונים שאינם דומים לשלכם, אך עושים שימוש בכלים ושיטות ניהול אשר רלוונטים למגוון רחב של תעשיות.

לסיכום, זכרו שיש מידע רב מחוץ לארגונכם שעשוי לעזור בתהליכי שיפור ומיקוד מאמצים. ה-BM הוא כלי ניהולי חזק כאשר משתמשים בו כראוי.

אנו באביב, מציעים  שירות יחודי בנושא Benchmarking בשרשרת האספקה. במסגרת השירות, יאספו בחודשים הקרובים מדדים הסוקרים את ביצועי שרשרת האספקה בכל ארגון על מנת לאבחן את איכויות המערך בארגון ולהשוותו לביצועים הטובים ביותר של חברות ישראליות דומות מאותו סקטור בנוסף למדדים, יכלול המחקר שאלות "איכותיות" (בחירה מתוך מספר אפשרויות) לגבי מדיניות שרשרת האספקה.

 

* חן אשכנזי, מנהל תחום שרשרת האספקה.

אי-מייל:   chena@avivil.com

 

קישורים רלבנטים באתר:

 

 

 

 

 

 

 

יכול לעניין..

הארגון הידידותי – הסימפטומים והעקרונות

מאת: רפי יעקובי, פסיכולוג ויוצר שיטת "בית הספר לידידות" מתוך: משאבים גיליונות  מס' 341-342, ינואר ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *