חשיבותה של הכשרת עובדים בנושאי מחשב

הרחבה לכתבת משאבים, 27 בפברואר 2000

 

ככל שמתפתח הצורך לשימוש במחשבים ומערכות מידע, יותר עובדים נחשפים לחששות ופחדים בהפעלת מחשבים, אומרת גלית גנאור, יועצת ארגונית ומדריכה להטמעת מחשבים ומערכות מידע בארגונים.

 

בכל העיסוקים ובכל הדרגים גבר והלך השימוש במחשבים, ועובדים רבים, שלא 'גדלו' על מחשב, חוששים, למשל, כי אם יטעו בהקישם על המקלדת, הטעות תהיה בלתי הפיכה, אולי גם ייעלם או יימחק מידע, ואולי ייגרם נזק למחשב. לכן הם גם נמנעים לעתים לנסות ולתרגל אפשרויות שונות בהשתמשם במחשב, למרות שהשימוש במחשב הולך ותופס מקום יותר ויותר מרכזי בעבודה היומיומית.

 

הלימוד לשימוש במחשב, אומרת גנאור, צריך ראשית להתמקד בלוגיקה של פעולת התוכנות (בדרך כלל "וורד" ו"אקסל"). "צריך ללמדם את הלוגיקה שבכתיבת התוכנות, איך התוכנה 'חושבת', בכדי שיידעו, כשהם מחפשים נתון כלשהו או רוצים לבצע משימה כלשהי, באיזה כיוון לבחור וללכת, ובנוסף גם יפחתו חששותיהם".

מגמת הלימוד והדרכת העובד אינה להביאו להכרה וידיעה של כל התוכנה על תפריטיה, כי אפשרות כזו אינה סבירה, בשל מורכבות התוכנה. "העובד צריך להכיר את מבנה התוכנה, לדעת את הקישורים בתוכה, את הגיון החשיבה שלה, בכדי שיוכל למצוא בעצמו ולבדו יישומים ופתרונות לצורכי עבודתו היומיומית".

 

ארגונים רבים נמנעים, אולי מטעמי חסכון, מלשלוח את עובדיהם ללימוד מסודר של מחשבים ומערכות מידע. "סומכים כי עובד ילמד מעובד אחר. אמנם גם זו דרך נוספת ללמידה, אבל לא תמיד נעים לשאול, לא תמיד יש את מי לשאול, ולפעמים זה מפריע לעבודה. ניתן לשכלל את הידע בזמן העבודה, אך הבסיס צריך להילמד בצורה מסודרת", אומרת גנאור.

הלימוד צריך להיות ממוקד גם בצרכים הספציפיים של תחום העיסוק. "לימוד מנהלים צריך לשים דגש, למשל, על הפקת תרשימים וגרפים, כדי שהם יוכלו להציג נתונים בצורה כמותית, וישנם עובדים שזקוקים יותר ליכולת הפעלת מניפולציות סטטיסטיות ומתמטיות".

 

לימוד השימוש במחשבים ומערכות מידע צריך לכלול גם למידת האינטרנט, כולל דואר אלקטרוני, השתתפות בקבוצות דיון ועוד, והכרת היישומים האפשריים באינטרנט בתחום העיסוק של הלומד, כניסה למאגרי מידע ועוד. האינטרנט הוא מאגר מידע גדול מאד, שניתן להיעזר בו ללמידה על-ידי גלישה לאתרים מקצועיים, ובנוסף ניתן להיעזר בקבוצות דיון ופורומים לשיחה והתייעצות עם עמיתים מארגונים אחרים, וליצור על ידי זה למידה מתמדת. "העובד המשתמש במחשב צריך להיות מודע לזה שעליו כל הזמן גם לפתח את יכולותיו ומיומנויותיו לשימוש במחשב בעצמו, ללמוד לדעת איך לשאול את השאלות, ואיפה למצוא את התשובות, כי הכרת התוכנות ומערכות המידע הוא דבר המתפתח בלי הפסקה".

 

מנהיגים ברשת
www.leadersnet.co.il
leaders@leadersnet.co.il
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת"  יוני 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

  

 

 

 

יכול לעניין..

גישת "עוגנים" לפיתוח עובדים

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 190, 14 בדצמבר 1999   בפרדיגמה הישנה של יחסי עובד-מעביד המעביד …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *