מאת:
אבי קרעין
וזאב הרשקוביץ*
הכלכלה העולמית מתחילה לצאת מהמשבר החמור ביותר, שפקד אותה מזה דורות. הנפילה עלולה הייתה להיות קשה הרבה יותר אם הבנקים המרכזיים לא היו משתמשים בכוחם במלוא העוצמה בסתיו שעבר", אלו הם דברי הפתיחה של יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי בסימפוזיון הכלכלי השנתי "ג'קסון הול".
לאור נתונים מעודדים אלו לפיהם אנו לקראת יציאה מהמשבר ולנוכח העובדה שעסקים רבים נקלעו לקשיים כלכליים בשנה האחרונה, ניהול נטו מציעה טיפים כלכליים וניהוליים חשובים שיעזרו לכם, בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, להתייצב מחדש על מפת הדרכים העסקית.
ניהול ותחזית תזרים מזומנים
בנייה נכונה של תחזית תזרים מזומנים מבטיחה, שהמזומנים ומסגרות האשראי שהם החמצן של העסק לא יסתיימו פתאום. באמצעות ניהול נכון נוכל לדעת מראש מתי נוצר לנו עודף במזומנים או חריגה צפויה מהמסגרת ולא נחשף לעובדה, שאנחנו צפויים לעמוד בחריגה ממסגרת האשראי רק יום או יומיים לפני האירוע, כך שנוכל להיערך ו/או ולשנות את מדיניות האשראי שלנו ללקוחות וספקים. שלהי משבר רוויים בחוסר וודאות ועל כן הנחות היסוד בבניית התחזית צריכות להיות שמרניות מתמיד. אם לקוח מסוים משלם לנו בשוטף + 60 בימים כתיקונם, הרי שחייבים לקחת בחשבון פיגור בתשלום. במקביל, למרות שללקוח יהיו 1001 תירוצים למה לדחות את התשלום עליכם לבצע את הצד שלכם בעבודה בצורה מיטבית כדי לצמצם את התירוצים. גם אם החלטתם לדחות תשלומים, היזהרו בהחלטכתם.. יש ספקים שחשוב לשמור עליהם. שדרו להם כי הם חשובים לכם ותוכלו לקצור את התוצאות בעתיד. ניהול נכון של תזרים בונה את אמון הבנקאי בעסק ואת נכונותו לסייע בעת זו של מצוקה.
תמחיר
תמחיר נכון ומדויק מאפשר להבין כמה עולה לעסק המוצר או השרות (ולא מהו מחיר המכירה שלו) כמה עולה עובד למול הברוטו שלו והנטו שלו? רוב העסקים המתמחרים עלויות עובדים, מתמחרים אותן באופן לקוי והרוב לא יודעים איך לתמחר. נתונים אלה קריטיים תמיד אולם מעטים העסקים המבצעים תמחיר בכלל ועל אחת כמה וכמה תמחיר נכון. בשעה זו, חובה להיות עם האצבע על הדופק. למי שיש מודל מוכן, העדכון של התמחיר מהיר מאד (למי שאין – חשוב להתחיל!). יש לבנות את התמחיר לאור השינויים המהירים בשוק (מחירי סחורות משתנים, שערי מטבע משתנים, ריביות וכיוצא בכך). תמחיר נכון הכולל את כלל העלויות (ישירות ועקיפות, קבועות ומשתנות) מבטיח החלטה אם להיכנס לשוק או לא (אל מול מחיר השוק), איך לבדל את המוצר כדי למוכרו מעל מחיר השוק ובסופו של דבר מבטיח רווח על המוצר / השרות / העובד. אתם לא יכולים להרשות לעצמכם לקחת עסקה מפסידה, לא פעם מבלי לדעת בכלל שהיא מפסידה.
תקציב
זוהי "מפת הדרכים של העסק", מעין דו"ח רווח והפסד חזוי. זו הנקודה בזמן בה יושבים וחושבים אסטרטגית על ההכנסות הצפויות ומקורן, ההוצאות הנגזרות מהן והוצאות אחרות. בתקופה מאתגרת זו התקציב מביא לקביעת סדר עדיפויות בהוצאות ומאפשר להחליט באופן מושכל היכן מקצצים השנה, כמה ואילו פעילויות נפגעות לאור הפעולות שתבוצענה.זוהי תוכנית הפעולה השנתית של העסק (בימים כתיקונם) ובימים אלו יש לנהל ולעדכן את התקציב בטווחים קצרים, אף אחת לחודש (תקציב דינמי) בשל שינויים משמעותיים המתרחשים חדשות לבקרים.
בקרה
עצרו מידי פעם לבחון את הביצועים שלכם לעומת מה שתכננתם בתמחיר, בתזרים, בתקציב, ותקנו במיידי את הטעון תיקון. זוהי מהותו של הניהול!
התנהלות עם ולא מול הבנק
בימים אלו הבנקאים בוחנים את תיקי האשראי והביטחונות של כל העסקים. לא ניתן לחמוק מכך. ישנה נטייה לעסקים להעלם לבנקאי בימים אלו. אל תנקטו בגישה זו. היו שקופים עם הבנק. הציגו לו תכנית עסקית מעודכנת למצב. הציגו לו פעולות הגנתיות בהם הנכם נוקטים. אולם אל תסתפקו בכך. הראו לבנקאי, כי אתם מתמודדים לא רק במישור ההישרדות, אלא גם בפעולות שיציבו אתכם במצב טוב בנקודת היציאה מהמשבר. הבנקאי ילך יחד עם העסקים, שהוא מאמין שייוותרו בשוק ביום שאחרי, ויקשה מאוד את החיים של בעלי העסקים שאינו מאמין בהם. לכך משמעויות נרחבות: באם הבנקאי מאמין בעסק ובבעליו ובכושר הניהול שלהם התוצאות תהיינה; שאם חשב להקטין לעסק את מסגרת האשראי, אולי לא יקטין אותה, אם רצה יותר בטחונות, אולי יוותר על התוספת ובמקרים מסוימים אף יאות להגדיל את מסגרת האשראי.
המשאב האנושי
אל תמהרו לפטר. חשבו על פתרונות שונים. אמנם זו הזדמנות לשחרר עובדים חלשים יותר אולם מה עם אלו הטובים או החשובים? בתחומים רלוונטיים עברו למיקור חוץ (אאוטסורסינג). ויסות כוח האדם הקבוע בחברה בתקופה זו חייב להישען על כוח אדם זמני ושירותי מיקור חוץ כאמור. על אף הקשיים הקיימים או הצפויים בתקופה זו, חשוב לחזק את מערך ניהול הכספים, גם מנהל כספים במשרה חלקית עשוי להיות לכם כלי עזר חשוב במציאה ויישום של פתרונות. ניהול כספים מקצועי משחרר פעמים רבות את המנהל/בעל העסק לעיסוק בתחום מומחיותו לקידום העסק.
מכירות
זכרו שבלי מכירות אין עסק. אל תגדעו את הענף עליו אתם יושבים! בימים אלו ישנן פחות מכירות וכל תהליך מכירה נמשך זמן ארוך יותר. לכן יש לעשות יותר מאמצי מכירה ולא פחות. חשוב לוודא שאנשי המכירות נמצאים בשטח ומתקשרים כל הזמן עם הלקוחות. להשיג לקוח חדש תמיד קשה יותר מביצוע של עוד מכירה ללקוח קיים. על כן, שמרו על הלקוחות הקיימים שלכם. השקיעו בכך מאמצים רבים, אולם במקביל, למרות הקושי, חתרו גם להשיג לקוחות חדשים. התאימו את חבילות השרות שלכם או המוצרים אותם אתם מציעים (במידת האפשר) לצורכי הלקוח המשתנים ולתקציבים המצטמצמים שלו. אתם כמנכ"לים ובעלים של עסקים צריכים להיות אנשי המכירות הבכירים של העסק. אף אחד לא ימכור את מוצרי ושירותי העסק שלכם טוב מכם. התמקדו במכירות ובפיתוח עסקי והעבירו לאחרים (מתוך הארגון או לקבלני משנה או אאוטסורסינג) פעילויות אותם אתם מבצעים כיום, שאינן קריטיות לביצוע על ידיכם.
אנו חיים בעידן תחרותי ביותר. התחרות גוברת ולכן רמת השירות שתעניקו ללקוחותיכם (בשאיפה לאפס ליקויים), איכות המוצר והשירות, תמחור תחרותי ובעיקר, אווירה נעימה וחיוך יבטיחו לכם המשך קיומו המכובד של העסק גם אחרי משבר זה. ביצוע המלצות ופעולות אלו, יגבירו באופן משמעותי את השליטה בעסק ומתוך כך הסיכויים לשרוד, לצמוח ולהצליח יעלו באופן משמעותי.
* אבי קרעין וזאב הרשקוביץ – מנכ"לים משותפים בניהול נטו. ניהול נטו עוסקת במיקור חוץ של מנהלי כספים, חשבים וכלכלנים ובמנטורינג עסקי לחברות.
לפניות: office@nihulneto.com
קישורים רלבנטים באתר:
tweet[Google] Follow @leadersnet
מנהיגים ברשת |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" יוני 2009. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |