ראשי » ניהול ומנהיגות » עיצוב ייעוד וחזון » חזון הוא חלום מציאותי

חזון הוא חלום מציאותי

הרחבה לפורום שיווק, גיליון 589 , 13 באוגוסט 2001 

מאת עדו ברגר, כמנכ"ל חברת הייעוץ מנדרין

 

חזון הוא אחת המילים ה'חמות' בקרב חברות בעולם העסקים המערבי, ומהווה את  הסעיף הראשון בכתיבת תוכניות עסקיות ושיווקיות *  במקרים רבים הוא יוצר אי נוחות, מאחר שלא ברור איך מגיעים אליו * אפשר לבנות חזון, בתנאי שהראש פתוח והאינטואיציה רושמת 

”Vision is the ability to see what is possible before it becomes obvious"

כך מגדיר משרד האנליסטים  גולדמן את זקס את המושג חזון. במילים אחרות, חזון הוא חלום, שאותו מצליח מישהו לראות ולחזות  עוד לפני שהצליח ולפני שהפך להיות עובדה עסקית ברורה מאליה. איך יוצרים חזון? האם הוא נחלתם של מתי מעט? האם ניתן לשתף בו, עוד לפני שהתממש, את כל  עובדי החברה?

 

כדי ליצור חלום עסקי שונה מהקיים, אך מציאותי בעוצמה כזו שישמש בסיס להצלחה כלכלית של חברה, יש צורך בתפישה אישית-מחשבתית שונה. מקובל לחלק את סוגי החשיבה לחשיבה אנליטית מול חשיבה יצירתית מופשטת. קבוצות מנהלים המזוהות יותר עם התפישה האנליטית הן, למשל, מהנדסים. היצירתיים יותר הם אמנים. אך יש לא מעט מקצועות הדורשים שילוב של שתי התכונות, כמו ארכיטקטים, מדענים או במאי קולנוע.

 

מנהלים טובים, המשמשים כמובילי דרך של חברות, מתאפיינים או מפתחים לעצמם את השילוב של התכונות האנליטיות – ממוקדות העשייה  – עם  תפישות מופשטות ויצירתיות יותר.

כשמדובר בחזון, נדרשת ממנהלים, בנוסף לשילוב שתי התכונות הללו, מיומנות נוספת – אינטואיציה. זו אינה תכונה רגשית, אלא היכולת של אדם להגיע למסקנה על בסיס הידע המחשבתי שיש לו במהירות רבה, עוד לפני שהספיק לנסח אותו. דוגמה לחשיבה כזו היא מהלכים של ספורטאי, למשל, המצליח לעבד ולבצע מהלך מבריק עוד לפני שמישהו (כולל הוא עצמו) הצליח לנתח את המהלך.

 

אינטואיציה היא יסוד מרכזי בבניית חזון. השימוש בה מחייב לשים בצד את הניתוחים האסטרטגיים ולנסות לאתר את הצרכים האמיתיים של צרכני התחום שבו אתה עוסק, ובעיקר את אותם צרכים בלתי מסופקים כתוצאה מסיבות וממעצורים שקיימים היום.

איתור הצרכים ותרגומם לתשובות עסקיות הוא החזון.

 

פרופסור FRED NEUBAUER מתאר את החזון כ"ענן הנמצא בעתיד ואינו מחובר אל המציאות העסקית העכשווית". הדרך לחבר את החזון אל המציאות העסקית הוא האסטרטגיה. אסטרטגיה של חברה, ובעיקר יסודות אסטרטגיים ארוכי טווח של 5 או 10 שנים, הם בדרך כלל עקרונות מעשיים מאוד, האמורים להיות האוטוסטרדה שמובילה את החברה אל האופק הבא, אל החזון, אל שלב אבולוציוני מתקדם יותר בחייה. מטרות אסטרטגיות כמו  להיות מספר 1 בתחום מסוים או לצאת מתחומים הנמצאים בנסיגה, כשהן חוברות אל החזון, יוצרות סיכוי טוב יותר לעסק לשרוד בעולם מהיר ומלא בשינויים.

 

ארבעה צעדים לבניית חזון

  1. קח פסק זמן מכורח המציאות. מרטין לותר קינג וחוזה המדינה שלנו התנתקו בחזונם מקשיי השעה והתקופה.
  2. שתף את העובדים שלך. רעיונות וכיוונים לחזון יכולים להגיע מכל עובד או מנהל, בסדנאות, בכנסים או באיגרת אישית. בנוסף לעזרה ברעיונות ובכיוונים, למשימה זו יש חשיבות, כי היא יוצרת הזדהות של העובדים עם החזון.
  3. נתח את המכשולים והסיכויים. בדרך אל חזון פוטנציאלי יש להתמודד עם המציאות. חשוב מה המחיר של התגברות על הקשיים מבחינת השקעת זמן, כסף וויתור על הקיים.
  4. הטמע את החזון בין עובדי ומנהלי החברה. חזון שאינו מקובל על עובדי החברה ובעיקר על מנהליה – לא ישרוד! מנהיגות ניהולית ויצירת הזדהות הם יסוד להצלחת הדרך.

 

 

 

————————————————————-

* עדו ברגר היה מבעלי חברת ויטה והקים את חברת ומותג ריצ' בארץ ובאירופה. כיום משמש ברגר כמנכ"ל חברת הייעוץ מנדרין.

 

 

 

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" ינואר 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

 

 

יכול לעניין..

rtf8953656852_3157215681

חשיבה חזונית

חשיבה חזונית מאת: עינת גרוס-ברונר מכון מראות אסטרטגיה הגדרת חזון אותנטי ברמה האישית או הארגונית ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *