זירת ה-M&A: לשמור על הערך בשווקים המתעוררים

מאת: רונן קביאטקובסקי **

 rtf4303830802_2824422480

 

צו השעה בעיתות משבר הוא לעשות יותר עם פחות. פועלת לטובתנו העובדה כי טכנולוגיה, שהייתה בעבר ייחודית ויקרה, הופכת לאחרונה לזולה, סטנדרטית וזמינה (Commodity).

ההיסטוריה מלמדת, כי יצרנים מהמזרח מתחזקים דווקא בתקופות מיתון, לאחר שייצרו מוצרים איכותיים במחירים שווי נפש: במסגרת תעשיית הרכב בשנות ה-80 הפכו מכוניות יפניות לנמכרות יותר ממכוניות אמריקאיות ואירופאיות. או אז, בשנות ה-90, ראינו יצרנים מהמזרח משתלטים על תעשיית האלקטרוניקה. גם היום, הופכים טלפונים ניידים מהמזרח, כמו  LG ,Samsung   ו-HTC, לפופולריים ביותר, בעוד שמכשירי מוטורולה,  הנרכשים ביותר לפני כעשור, תופסים מעט מאוד נתח שוק. המגמה הזו מאפשרת גם למסכי LCD ופלזמה, שהיו רק לפני מספר שנים נחלת העשירון העליון להימכר היום לצד פרות וירקות במחירים סופר-עממיים.

מצבה של תעשיית התקשורת דומה מאוד. בשנים האחרונות אנו רואים מגמה של חברות גלובליות,  הממנפות אסטרטגיה של מיזוגים ורכישות על מנת לזכות בנתחי שוק בשווקים עיקריים בעלי צמיחה מהירה. חברות סיניות, בעלות נתחי שוק עצומים בסין בתחום התקשורת, מוכרות חטיבות לחברות בינלאומיות ביוצרן מיזמים חדשים ומפתיעים.

המהלכים מייצרים עוצמות אדירות של אלפי מהנדסים עם תארים אקדמיים, העובדים בכל מיזם כזה ברבע עלות מזו שהיו גובים מקביליהם במערב. מאידך, חשוב לשים לב כי שהצעדים לא יפגעו בפעילות המקומית של החברה בסין – שוק בעל סטנדרטים גבוהים ואתגרים תפעוליים ייחודיים.

השוק הסיני: מאתגר, מקצועי ובעיקר מלא הזדמנויות

חשוב להבין שמנהלי התקשורת הסיניים תובעניים לא פחות מעמיתיהם במערב ובמסגרת תפקידם מתמודדים עם אתגרים, שכבר נשכחו מזמן מלבבותינו. כמו המנהלים, כך התנאים הפיזיים: התשתיות בסין פחות מפותחות ממה שהורגלנו במערב, ובנוסף, פעמים רבות אנו מוצאים את הציוד מותקן במקומות הלומי אבק, חום ולחות – מה שלא גורע מרמת הדרישה ממנו לתפקוד רציף, אמינות ועמידות המערכות.

מבחינת הפיתוח הטכנולוגי של המוצרים, אסטרטגיה נכונה תהיה לשמור אותם מבוססים על סטנדרטים מוכרים ופתוחים. החומרה, התוכנה, מערכת ההפעלה, התכונות והפרוטוקולים – חשוב שיהיו מהאיכות הגבוהה ביותר ויתאמו את הסטנדרטים המוכרים היטב, על מנת להקל על המוצרים להשתלב עם פתרונות אחרים – חדשים או קיימים, במהירות וגמישות.

מודולריות גם היא חלק חשוב במשחק והמהנדסים הסינים אוהבים להיות מוכנים לאתגרים. כל פלטפורמת תקשורת שמותקנת, צריכה להיות מסוגלת לתת פתרון State-of-the-art לניהול וניטור רשת מתקדם לרשתות קטנות עד רשתות ענק, תוך מתן אפשרות להוספת מודולים רבים לפני דרישות הלקוח.

חברה גלובלית, שתהיה מעורבת בפעילות M&A בסין ותציג את היכולות שנדונו, תוכל לבסס את מעמדה כיצרן מוביל עם יחס עלות / תועלת הטוב ביותר. כך יוצא שבשורה התחתונה, באמצעות מיזוג עם חברות בשווקים מתעוררים, יכולות חברות גלובליות לספק ללקוחותיהן ציוד תקשורת ללא פשרות בתעריפים נוחים יותר – דבר המאפשר ללקוחות, בימים טרופים אלה, לפנות חלקים מהתקציבים המדולדלים שלהן לדברים אחרים.

 

* M&AMergers and Acquisitions (מיזוגים ורכישות).

 

** רונן קביאטקובסקי, מנהל המכירות ב-3Com ישראל. 3COM היא ספקית גלובלית של ציודי תקשורת לארגונים בכל הגדלים, הנסחרת בנסדא"ק. החברה רכשה את H3C הסינית לפני כחמש שנים.

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" אוקטובר 2009. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

דומה אבל שונה – ערוצי שיווק בסין

 מאת: מוטי בלאו *     אל מול הזדמנויות השוק, יצואנים ישראלים רבים, עשו ניסיונות …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *