מתוך Knowledge Technologies, מבית M.P-Yaad
גיליון מס' 9 ספטמבר 2001
עירור עניין בתחילתה של סדנה, יכול לתרום רבות לדינמיקה ולקצב התפתחותה. אין ספק כי קיימות דרכים רבות ליצירת עניין בתחילתה של הרצאה, אך הנה דוגמה שקיבלנו לדרך יצירתית במיוחד לעירור עניין, במסגרת סדנה בנושא "התמודדות עם קונפליקטים":
עם פתיחת ההרצאה, והצגת מטרות הסדנה ע"י המרצה, נכנס אדם נוסף, המתחזה למרצה הרוצה "להשתלט" על הכיתה. כשהוא נכנס לכיתה הוא נראה ממש רציני ונושא בידיו טושים, חוברות עבודה, ספרים ואפילו כוס קפה.
המרצה האמיתי שואל את המתחזה בהפתעה מוחלטת, בטון קורקטי ובקול גבוה מספיק כדי שכולם בכיתה ישמעו, מה הוא עושה ומדוע הוא מפריע למהלך התקין של ההרצאה שלו. המתחזה עונה כי הוא שריין את הכיתה לפניו וכי הוא (המרצה המקורי) שיבש לו לגמרי את כל לוח הזמנים?
טון הדברים עולה ככל שהויכוח נמשך, והשיח בין השניים מתלהט. בשלב מסוים מוביל המרצה המקורי את המתחזה לדלת ומבקש ממנו שבפעם הבאה ישריין את הכיתה בצורה מסודרת יותר.
במשך כל ההצגה המשתתפים נבוכים, מופתעים, מרוצים והתלחששויות נוצרות במטרה לרכל על מה שקרה. אין להם בשלב זה כל מושג על כך שזו היתה הצגה מתוכננת ומתוזמנת היטב.
מה משיגים בעזרת "ההצגה"?
אחת המטרות של "ההצגה", מלבד החוויתיות שבה והרושם שהיא משאירה על הלומדים, היא לגרום למשתתפי הסדנה להכיר בתגובותיהם לקונפליקטים. ההצגה יוצרת סיטואציה טבעית, שלאחריה הלומדים מביעים את גישתם לטיפול בבעיה שנוצרה. בנוסף, משמשת ההצגה עירור להצפת סיטואציות זהות, שכל אחד מהמשתתפים חווה בשלב כזה או אחר בחייו, ודרכי ההתמודדות שלו עם הבעיה.
בשלב הבא של הסדנה, אחרי ההצגה, מתפתח דיון טבעי בנושא של משא ומתן, אסרטיביות ודרכים לפתרון בעיות.
קישורים רלבנטים:
מנהיגים ברשת |
www.leadersnet.co.il |
leaders@leadersnet.co.il |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" נובמבר 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |