ראשי » ניהול שינוי וצמיחה ארגונית » מיזוגים ורכישות M&A » הצלחה בתהליכים של מיזוגים ורכישות – היבטי תרבות ויחסי גומלין על פי גישת הסינרגיה

הצלחה בתהליכים של מיזוגים ורכישות – היבטי תרבות ויחסי גומלין על פי גישת הסינרגיה

מאת: דר' רמי בן-ישי *

 

מאמר תדמית

 

 

 rtf7543973624_286633378

 

תהליכים של מיזוגים ורכישות נועדו ליצר סינרגיה – לשלב כוחות. עם זאת מרביתם נכשלים. מרבית החברות שוקלות תהליכים של מיזוגים ורכישות מסיבות כלכליות ונותנות את עיקר הדגש להיבטים משפטיים וכלכליים. לטענתנו, ניהול מיזוגים ורכישות אמור לתת חשיבות עליונה לדפוסי יחסי גומלין בין התרבויות, המנהלים והעובדים, לפני, במהלך ולאחר תהליך המיזוג . על פי גישת הסינרגיה, במסגרתה אנו מלווים תהליכים של מיזוגים ורכישות, יש לצמצם דפוסי יחסי גומלין הרסניים ולחזק את דפוס הסינרגיה

בבואנו לבחון ניסיון שנצבר בניהול מיזוגים ורכישות, נתקלנו בכמה פרמטרים המשפיעים משמעותית על הצלחת תהליכי השינוי ותרגומו בהמשך לתוצאות עסקיות. עם פרמטרים אלה מתמודדת גישת הסינרגיה שפותחה ע"י ד"ר רמי בן-ישי. לעוסקים או מתעתדים לעסוק במיזוגים ורכישות מומלץ לבוא לקורס: סינרגיה – קורס והסמכה – יצירת שיתופי פעולה איכותיים.

שלבים בעבודת יועץ ארגוני בניהול מיזוגים ורכישות על פי גישת הסינרגיה –

(התהליך להלן הוא דוגמה – התהליך בפועל נגזר מצרכי הארגון ומהשלב בו החל היועץ הארגוני בעבודתו).

שלב 1 בניהול מיזוגים ורכישות – הכנה לתהליך המיזוג. בשלב זה היועץ הארגוני בוחן בעזרת שאלון F7 את דפוסי יחסי הגומלין הקיימים ואת העמדות לקראת המיזוג. זאת, אצל בעלי החברה, המנהלים הבכירים ובמידה וזו חברה קטנה אצל כלל העובדים. במידת הצורך מתבצע תהליך פיתוח מנהלים בכלים כגון ניהול משא ומתן ואף תהליך אימון אישי. התפוקות הצפויות מהתערבות בשלב זה – צמצום הפחדים וההתנגדויות למיזוג, התמקדות בשאיפות האישיות והארגוניות מהמיזוג (לקראת תהליך המשא ומתן – מו"מ) ושיפור מיומנויות ניהול מו"מ.

שלב 2 בניהול מיזוגים ורכישות – ליווי בתהליך המו"מ. התפוקות הצפויות מהתערבות בשלב זה:  הדגשת היבטים של יחסי גומלין ומשאבי אנוש; הכנת תשתית למיזוג מוצלח.

שלב 3 בניהול מיזוגים ורכישות – יצירת חזון לחברה הממוזגת. החזון משמש בסיס לדפוס הסינרגיה ביחסי הגומלין. 

שלב 4 בניהול מיזוגים ורכישות – מעורבות במוקדים שהושפעו מהמיזוג, כגון חיזוק אוכלוסיית ראשי הצוותים בתחום המכירות. ראשי צוותים אלה נחשפים בבת אחת למגוון מוצרים שאינם מכירים אותם, ולאנשים שאינם רגילים לנהל. מוקד מרכזי לטיפול עשוי להיות  יחסי הגומלין בתוך הצוותים החדשים ובין צוותי המכירות לבין  מנהלי הצוותים ומנהלי המוצר. יש צורך ליצור סינרגיה ולהכיל את התרבות הארגונית החדשה שמתפתחת מתוך תהליך המיזוג בין החברות.

שלב 5 בניהול מיזוגים ורכישות – הערכת תהליך המיזוג וכיולו.

לסיכום:  מיזוגים ורכישות מתרחשים מסיבות כלכליות אך יחסי גומלין בין האנשים המעורבים ובין התרבות ארגוניות ניהוליות הם הסיבה המרכזית לכישלונם. 

האם תהליכי מיזוגים ורכישות יכולים גם להצליח? להלן דוגמה המוכיחה שכן.

זיו שיפר ושות' הינו משרד רואי חשבון, המהוה מיזוג בין שני משרדים שבוצע בשנת 2006.

בהיבט האסטרטגי – פיננסי המיזוג אפשר הקצאת משאבים לצורך:

  • פיתוח תוכנות ייחודיות לניהול חשבונות באינטרנט, המקנות למשרד מעמד מוביל בתחום בארץ.
  • הוספת סניף – והרחבת הפעילות לרמה הארצית.
  • כניסה למתן שירות ללקוחות גדולים יותר.

בהיבטים הניהוליים והארגוניים חווה המשרד קשיים הנובעים הן מהמיזוג עצמו והן מהצמיחה המהירה. קשיים אלה אופייניים לניהול מיזוגים ורכישות בהם צריך לחבר שתי תרבויות, מבנים ארגוניים, תהליכי עבודה, הרגלים לארגון אחד. במשך כשנה וחצי ליוויתי את המיזוג כיועץ ארגוני – ועסקנו בעיקר בתחומים הבאים:

  • פיתוח חזון ותוכנית אסטרטגית משותפים לשני המשרדים.
  • חיזוק הסינרגיה ביחסי הגומלין בין השותפים, תוך מתן ביטוי לשתי התרבויות והתהליכים הניהוליים של המשרדים שקדמו למיזוג.
  • הנעת עובדים – ובעיקר הנהגת כלי להערכת ביצוע ומערכת תמריצים.
  • שיפור בניהול לקוחות בכלל ושיפור השירות ללקוח בפרט.

כל התהליכים בוצעו בשיתוף העובדים.

יורם שיפר – מנכ"ל משותף מסכם: "העבודה עם המודל של ד"ר בן ישי סייעה להבין דפוסי פעולה הרסניים ולכוון את הכוחות של כלל השותפים והעובדים במשרד ליצירת סינרגיה ארגונית. בזכותו, שיתוף הפעולה בין שני המשרדים ושתי התרבויות הארגוניות השתפר והרווחים בהתאם".

זיו כרסנטי – השותף הבכיר במשרד מוסיף:  "היינו מודעים לצורך בשינוי דפוסים ותהליכי עבודה בעקבות המיזוג. דר' רמי בן-ישי הראה לנו את הדרך למימוש נכון של השינויים שנדרשו". 

 

* ד"ר רמי בן-ישי, עוסק כשלושים שנה בניהול, ייעוץ ופיתוח מנהלים ממגזרים שונים. מומחה בניהול היחסים בין אנשים, יחידות ומערכות ארגוניות. חבר בכיר באיפ"א – הארגון הישראלי לפיתוח ארגוני, וב – IODA – הארגון העולמי לפיתוח ארגוני. עומד בראש מרכז סינרגיה ומפתח גישת הסינרגיה – לשיפור ניהול היחסים.

 

לאתר של מרכז סינרגיה

www.ben-yshai.com

 

 

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" אפריל 2013. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

rtf4772809684_1776517671

סינרגיה בניהול יחסים יצירת שיתופי פעולה איכותיים להבטחת הצלחת הארגון

מאת: דר' רמי בן-ישי * מאמר תדמית        הניהול העכשווי של ארגונים, מחייב חיבורים ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *