ראשי » ניהול ידע ולמידה ארגונית » פרקטיקה של ניהול ידע » המרכיבים של אינטראקציות ידע משמעותיות

המרכיבים של אינטראקציות ידע משמעותיות

S_8648099601

מאת: לימור שיפוני, אמנות בין אישית™ –

אסטרטגיות תוכן ועיצוב אינטראקציות ידע

שלושה בוחנים חמורי סבר כבר ישבו מאחורי שולחן השיפוט כשאוזניהם כרויות לכל גוון צליל שעתידה התזמורת להפיק בעוד דקות מספר. ארבעה מנצחי-תזמורת צעירים עמדו בפני בחינת-גמר באקדמיה למוסיקה. המטרה: לגרום לבוחנים להתענג על חוויה מוסיקלית משמעותית. לשם כך הם היו צריכים להשתמש במיומנויות שרכשו, משך שנים כדי להוציא מנגני התזמורת את המיטב. התזמורת היא כלי הנגינה של המנצח. אלא שלהבדיל מכלי-נגינה אחרים, יש בכלי הזה אלמנט מתווך – עשרות נגנים מיומנים אותם צריך להטות המנצח לפעול כאדם אחד.

האות ניתן ואל הבימה עלה המנצח הראשון. הוא הורה לתזמורת להתכונן לנגינת יצירה מסוימת והניף את השרביט. התזמורת נדרכה ועם הנחתת השרביט יצאה לדרך, מניחה לסימני הניצוח להנחותה בשדות ההיסטוריה המוסיקלית ובידע שנרשם בידי גאון לפני מאות שנים, כדי להפוך אותו לחי ורלוונטי לאירוע, לאותה בחינה. כעבור שניות מספר עצר המנצח את התזמורת והחל נוזף בנגנים. הוא גנח ורטן, הרים את קולו וליווה את דבריו באצבע תקיפה, הניף את השרביט שוב והתזמורת שעטה אל תוך המוסיקה פעם נוספת. שוב עצר את הנגינה, שוב זעם וזעק, הסביר בתוקף את דרישותיו ואת התוצר שהוא מצפה לו.

השרביט הונף והמוסיקה מילאה את החדר. נדמה היה שהנה, לאחר מנת הנזיפות הראויה, הבינה התזמורת סוף-סוף את מה שהסביר המנצח והיא הולכת בדרכו שלו. לאחר מספר דקות, הגיע אותו מקום במוסיקה אליו היו צריכים להצטרף עוד רבים מן הנגנים שישבו עד לאותו רגע בטלים ממעש. המנצח סימן בידו ו…כלום לא קרה. הנגנים נותרו דוממים כשכלי-הנגינה מונחים על ברכיהם. המנצח, שעמד באותו רגע בבחינת הגמר שלו, התפוצץ מזעם וחוסר-אונים. אחד הבוחנים חייך וקם ממקומו. הוא פנה אל הבחור הכועס והמבולבל ואמר "הקשב טוב ידידי. אני אסביר לך מה הם אומרים. אתה בחור עתיר כשרון, מוסיקאי מצוין ובעל ידע מרשים, אבל דבר אחד עדיין לא למדת. על נגני תזמורת אפשר להגיד הרבה דברים, אבל יש דבר שאי-אפשר להגיד עליהם; שהם מטומטמים. הם מוסיקאים לא פחות טובים ממך וחלקם אפילו יותר. התפקיד שלך הוא לעודד אותם להביא את החלל את המיטב שיש בהם כמוסיקאים, לא להגיד להם מה ואיך לעשות. תן להם להתנפח, אל תרמוס אותם. פתה אותם ליצור מוסיקה טובה ואז הם ילכו אחריך, אז זה ישתלם להם. הם רוצים מוסיקה טובה, אתה רוצה מוסיקה טובה, המלחין רצה  והקהל רוצה בדיוק את אותו הדבר. והדבר הזה יכול לקרות רק באינטראקציה בין בני-אדם. אם לא תיתן לה לקרות – אין מוסיקה."

אינטראקצית ידע משמעותית יש בה תמיד יסוד של יצירת דבר חדש, יש בה דיון, למידה והתאמת ידע קיים למצבים חדשים ולמטרות משתנות ללא הרף. בין אם מדובר בלמידה ארגונית, סיור מודרך באתר כזה או אחר, תכנון מהלכים אסטרטגיים או הנאה לשמה, יש בה יסוד מאחד – מדובר באינטראקציה בין-אישית מורכבת, בה לכל הצדדים יש ידע מסוים, אותו הם יכולים לתרום לטובת סינרגיה שתוליד חוויה חדשה ותוצרים המותאמים לזמן ולמקום. המונח אינטראקציה מתאים גם למצבים בהם עומד דובר, בעל ידע נרחב, בפני קבוצת מאזינים המעונינים באותו ידע. הדובר מבצע פעולה נראית לעין, אבל במקביל אליו רוחשת במקום הפעילות רשת בלתי נראית לעין של תגובות הלוך ושוב. מי שחפץ באינטראקצית ידע משמעותית צריך לקחת בחשבון את הרשת הזו, את צרכיה, את הדינמיקה שלה, ולדעת להזין ולכוון אותה לכיוון שיוליד תוצאה בעלת ערך חדש. נתונים קיימים אפשר לקרוא מן הכתוב או לשמוע עליהם דיווח, זה מספיק.

התנאים לקיומה של אינטראקצית ידע משמעותית

כאינטראקצית ידע משמעותית ניתן להגדיר אירוע בו מתקיים חילוף ידע שיוביל למעורבות ולמעשה ממשי. אירוע כזה הוא תוצר של גישה כוללת: 

  • תוכן מפורט.
  • פעילויות לא-רשמיות מתוכננות.
  • עיצוב הסביבה.
  • אינטראקציה בין עמיתים.
  • היגיון.

 

תוכן מפורט משמע, פרטים ודוגמאות נראות לעין. דוגמאות שיש בהן פירוט המאפשר ליצור תמונה קוהרנטית של הנושא בו מדובר. בלי פרטים אנחנו נופלים להכללות ולדיון לא ענייני.

 

פעילויות לא-רשמיות מתוכננות הן הפתעות או חריגות מתוכננות שאינן בהכרח משויכות לתוכן או מהוות חלק מן הסילבוס של המפגש. בנקודה הזו באה לידי ביטוי היצירתיות של יוזם האינטראקציה והגיע הזמן לחרוג משימוש שחוק בטריקים שיכולה תוכנת פאוור-פוינט להציע.

עיצוב הסביבההאם המקום בו מתקיימת האינטראקציה אכן משרת את מטרת המפגש? האם יש בו את האווירה המתאימה, את הציוד הדרוש? השתלמות לעובדים טכניים בבית-מלון היא אולי פסק זמן מהודר, אבל האם זו הסביבה בה יוכלו להטמיע באופן הטוב ביותר את נושאי ההדרכה? האם במקום כזה הם באמת אפקטיביים?

אינטראקציה בין עמיתים – היא הכרחית לחילופי ידע ויצירת ידע חדש. המשתתפים זקוקים לזמן עיבוד בינם לבין עצמם, במעגלים בהם הם רגילים לדבר באותה שפה.

היגיוןתוכן האינטראקציה צריך להיות רלוונטי עבור המשתתפים ובעל תועלת מוערכת. אם מוצגים מסרים שאינם חלק הגיוני מן התמונה הכוללת של המשתתף, הוא ידחה אותם בגלוי או באופן בלתי-מודע. בנוסף, ככל שהרעיון רחוק יותר ומושאי התוכן מתבדלים יותר, חייב המשתתף לקבל לעצמו ממשות גדולה יותר. הוא צריך לראות ולהבין, באופן ברור, כיצד כל זה מתחבר אליו על מנת שיוכל להפנים את הידע, לעבד אותו יחד עם הידע שכבר יש לו וליצור תוצרים חדשים באופן עצמאי. אז גם עולה הסיכוי למוטיבציה ברורה ולאחריות אישית.

אם כך, כיצד הסתיים הסיפור על הבחינה בניצוח? התוכן היה ברור מאוד, הפעילות הלא רשמית מתוכננת היטב – בחינת גמר שהיא חריגה ממהלך הלימודים הרגיל ונוכחותם של שלושה מוסיקאים גדולים. הבחינה התקיימה במקום בו מתרחשות אינטראקציות ידע מוסיקליות דרך קבע – אולם החזרות באקדמיה למוסיקה שהוא הסביבה הטבעית והאפקטיבית לאירוע. שלושת הגורמים הללו היוו בסיס מצוין. הנבחן פגע באינטראקציה בכך שניסה לקרוע את הרשת הבלתי נראית לעין של תגובות הלוך ושוב בין עמיתי התזמורת, שהם גם עמיתיו, ובזאת הפך את כל האירוע ללא הגיוני, משום שהתועלת המוערכת באינטראקציה הזו הייתה יצירה משותפת של חוויה מוסיקלית משמעותית. הוא שם את הדגש על רודנות משמעתית, שכבר מזמן אינה נחשבת להגיונית בעולם המוסיקה המקצועי, וקיבל את המענה עבור אינטראקציה כושלת דרך עמיתיו. וזו, כשלעצמה, הייתה אינטראקצית ידע משמעותית.

 

 

 קישורים רלבנטים:

 

 

 

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" ספטמבר 2006. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

יכול לעניין..

ppt3011701285_1

ניהול ידע בקבוצת שירותי בריאות כללית 'מהרבה חכמים – לארגון יודע

מרכיבי הידע, נתונים- מידע- ידע, הידע הוא משאב, קוים מנחים לתהליך ניהול הידע בכללית, מטרות ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *