ראשי » ניהול ה-business » ניהול יחסי הציבור PR » המרוץ כבר התחיל – הסוס של מי ידהר מהר יותר?

המרוץ כבר התחיל – הסוס של מי ידהר מהר יותר?

 מאת: עידית רוזנברג *

idit@media-pr.com

 

 rtf8050580680_2087116039

 

 

 

 

 

ג'ון פ. קנדי אמר לפני עשרות שנים:  "שינוי הוא חוק בחיים ואלה המתבוננים רק בעבר או בהווה, יחמיצו בוודאי את העתיד". משפט זה מקבל משנה תוקף בימים אלה, בהם החלו להופיע סימנים חיוביים המצביעים על כך שהמשק בכלל ושוק ההיי-טק בפרט, מתחילים להתאושש מהמשבר הכלכלי.

 

תחילתו של משבר כלכלי, כמו גם יציאה ממנו – הנם שני מצבים המצריכים היערכות מחדש. בכניסה למשבר, ארגוני היי-טק רבים הבינו כי עליהם להתכנס לדיון כיצד להתנהל בימים של הידוק חגורה וכיצד להתמודד עם שאלות ארגוניות מהותיות הנוגעות לקיצוץ בהוצאות, צמצום מחלקות, קיצוצי שכר, או אפילו פיטורי עובדים.

גם יציאה ממשבר מצריכה שינוי. עתות של יציאה ממשבר הן, כמובן, "מועדים לשמחה". המשק יוצא ממיתון עמוק וחברות ההיי-טק אשר שרדו את המשבר הכלכלי, יכולות להביט קדימה ולתכנן מהלכים של חזרה לשגרה, חזרה לתקציבים קודמים, הוצאה לפועל של פרויקטים שהוקפאו, איוש תפקידים שצומצמו, גיוס עובדים או אפילו התרחבות או הקמת סניפים חדשים. 

היציאה מן המשבר היא גם מקור להזדמנויות חדשות. התנופה אליה המשק צפוי להיכנס, עשויה לשמש כגל חיוני, אותו חייבות חברות לנצל על מנת לרוץ קדימה במלוא המרץ. תנופה זו היא שתכתיב למשק את הקצב ועל כל מי שירצה להצליח בתחרות אותה היא מייצרת – יהיה להתאים עצמו לקצב זה. למעשה, נוצרת הזדמנות לתחרות חדשה. כל ארגון שירצה לבלוט בתחרות הזו ולמקם את עצמו בשורה הראשונה של ה"נבחרים" לצד מתחריו המשמעותיים, חייב יהיה בנקיטת צעדים לשם כך.

 

אחד הצעדים המשמעותיים הללו הוא, ללא ספק, השימוש ביחסי ציבור. חשיפה תקשורתית אותה מייצרים יחסי הציבור, המבוססת על נוכחות קבועה ואינטנסיבית במדיה, היא תנאי הכרחי להישרדות ולהצלחה בתחרות החדשה שתיווצר במשק הצומח מחדש. משיכת שותפים חדשים, משיכת לקוחות חדשים, גיוס של עובדים איכותיים – כל אלה, מבוססים על החשיפה הזו.

יחסי ציבור בימים של התאוששות ממשבר, משמעותם דומה ל"להמציא את עצמי מחדש". ההזדמנות הנפלאה לה זוכים ארגונים, גם כאלה שנחשפו רבות בקרב קהלי המטרה שלהם בתקופת טרום המשבר וגם כאלה שלא נחשפו מעולם, הנה כמעט חד פעמית. התדמית הארגונית וההזדמנות לדחיפה חזקה קדימה – היא כעת.

 

כשהמשק כולו נהנה משגשוג כלכלי ומצמיחה, יחסי הציבור יכולים לשמש ככלי תומך עבור ארגונים מבוססים וככזה המשפר את המוניטין של ארגונים קטנים יותר ומתפתחים. זאת, באמצעות מיצוב וחינוך השוק. כשהכלכלה בעלייה, גם מצב הרוח הציבורי טוב וכשיש מצב רוח טוב, יש פתיחות רבה יותר לרעיונות חדשים.

 

ההתאוששות יכולה לשמש כקרקע פורייה לחדשנות ולעיסוק מחודש בנושאים בהם ארגונים עוסקים ולהזניק אותם קדימה. זאת, מכיוון שבאופן טבעי, כשהכלכלה יציבה יותר, יש התעניינות רבה יותר  במוצרים, בפתרונות טכנולוגיים ובשירותים חדשים. החברות המייצרות ומספקות אותם, יכולות ליהנות כעת מהזדמנויות עסקיות משמעותיות, שלא נקרו על דרכן קודם למשבר.

"השורה התחתונה" של רווחים או הכנסות עדיין רחוקה מהעין, אמנם. אולם, אל לנו לקפוא על השמרים. יחסי הציבור המשמשים, לעתים קרובות, ככלי גמיש וחסכוני העומד לשירותה של האסטרטגיה הארגונית, הנם זרוע שימושית וחיונית של הנהלה בכל חברת היי-טק המבקשת "למנף" את השינוי לטובתה ולחדור במלוא העוצמה אל תוך הפתח שיוצר השוק המתחדש. חשוב שיחסי ציבור אלה יהיו חלק מהתכנון האסטרטגי העתידי של החברה, ויעלו בקנה אחד עם היעדים העסקיים שלה.

 

היום, יותר מתמיד, יש לנהל יחסי ציבור טקטיים, חכמים, גמישים וחסכוניים. כיוון שחברות היי טק פועלות בסביבה תחרותית, המשתנה במהירות, חשוב שגם יחסי הציבור יגיבו לסביבות משתנות אלה. תוכניות ארוכות טווח שתוכננו שנה מראש בתקציבים מופרזים הן נחלת העבר, כיוון שהיכולת לצפות בוודאות מה יקרה ב-12 החודשים הבאים בשוק הנוכחי, הינה אשליה. לכן, חברות אשר יפנימו את מהות השינוי שעובר השוק, על כל היבטיו, יבינו כי  זה הזמן "לחמם מנועים" ולנקוט בצעדים יצירתיים, שיקדמו אותן מול מתחריהן ויובילו אותן לקראת התקופה העסקית החדשה.

 

"אי שפיות היא לעשות את אותו הדבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות" (אלברט איינשטיין).

 

 

* עידית רוזנברג, מנהלת משרד יחסי הציבור Media-PR,  המתמחה בייעוץ תקשורת ויחסי ציבור לחברות הייטק.

 

קישורים רלבנטים באתר:

 

 

 

יכול לעניין..

שלא יתפסו אתכם ערומים – ללא כרטיסי ביקור

מאת: ציפי גלזר, התנהגות תדמיתית בעסקים ובחברה, אימון אישי ועסקי   המאמר הזה נולד בעקבות ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *