ראשי » ניהול ה-business » הצלחה עסקית » המאה ה- 21 כבר כאן, אתה מוכן?!

המאה ה- 21 כבר כאן, אתה מוכן?!

מאת: גלעד גלבוע, מנכ"ל חברת גלעד (ג.ת.) יעוץ והדרכה בע"מ

 

עד מתי נמשיך לדפדף? לקרא ספרים . . .

מה יחליף את הסיליקון?

מה יבוא אחרי האינטרנט?

מה זה ננו טכנולוגיה?

מה יהיה הטעם של האוכל הגנטי?

האם ה CYBERSEX יחליף את הסקס האמיתי?

מתי תתחיל הטלוויזיה לשדר ריחות?

כיצד נחבר את המוח שלנו למחשב?

?WILL WE STILL DRIVE OUR CARS OR WILL OUR CARS DRIVE US

 

עידן חדש של שינויים מואצים

אנו חיים בתקופה של תמורות עצומות. יתכן שהשינויים אף קיצוניים יותר מאלה שליווי את "המהפכה התעשייתית השניה" של אמצע המאה ה – ,19 או את השינויים המבניים שנגרמו על ידי תקופת השפל הכלכלי ומלחמת העולם הראשונה.  דבר אחד בטוח: נכונו לנו שנים ארוכות של שינויים מרחיקי לכת. השינויים אינם כלכליים בעיקר, והם גם אינם טכנולוגיים בעיקר. אלה שינויים בנתונים הדמוגרפיים, בחברה, בפילוסופיה, בפוליטיקה ויותר מכל בהשקפת העולם. נראה שהתיאוריות והמדיניות החברתית והכלכלית לא יהיו יעילות בזמנים אלה. מעטים הם הדברים שמוסיפים להיות ודאיים. אין תועלת בניסיון להתעלם מהשינויים ולהעמיד פנים כאילו המחר יהיה כתמול שלשום, רק קיצוני יותר. המוסדות הקיימים, הממשל, הארגונים הגדולים, הן עסקים והן שאינם עסקים, שוגים באשליה שהמחר יהיה דומה לאתמול, רק גרסה משופרת שלו. ניתן לנבא בביטחון רב שחלק גדול מהמוסדות המובילים היום, בכל תחום, אם בעסקים ואם בתחום החינוך והבריאות, עשויים לא להיות קיימים בעוד 30 שנה – בוודאי לא במבנה ובאופי הנוכחיים. גם הניסיון לנבא מה יהיו השינויים גם הוא נדון לכישלון. לא ניתן לצפות מה יהיו שינויים אלה, עד כמה קיצוניים יהיו וכיצד יראה העולם. חשוב גם לדעת ולהבין שאי אפשר לנהל שינוי, אפשר רק להקדים אותו !

חומר למחשבה

  • בשעה שגוטנברג הציג את הדפוס ב 1455 הייתה באירופה תעשיית מידע ענפה. קרוב לודאי המעסיק הגדול ביותר בעולם בזמן ההוא. חלק מההערכות אומרות שברחבי אירופה עסקו יותר מ – 10000 נזירים, שעבדו שישה ימים בשבוע, מבוקר עד ערב, בהעתקת ספרים בכתב יד. התפוקה השנתית של נזיר כזה הייתה כ 1300 עמודים כתובים בכתב יד. 50 שנים אחרי כן, עם המצאת הדפוס כל הנזירים האלה נהיו מובטלים!
  • כשפותח והוצע לשוק המקרר החשמלי הראשון, הגיבה תעשיית הקרח בשיפור של 300% בדרכי החיתוך, הייצור, האחסון, ההובלה וההספקה ! אבל זה לא עזר להם בסופו של דבר – המקרר החשמלי ניצח!
  • ב 1970 פעלו בשוויץ 1,600 חברות ייצור שעונים שפרנסו ברווחה 90,000 עובדים, ובאותה תקופה שוויץ שלטה ב %90 של שוק השעונים העולמי, תוך 10 שנים נסגרו מחצית החברות ו 50,000 בני אדם איבדו את מקום עבודתם.
  • נטסקייפ נוסדה ב – 1995 בשנה הראשונה לפעילותה הגיע למחזור מכירות של 81 מיליון $. בשנה השניה הגדילה את המכירות ב %! 305 היום משתמשים בתכנת NAVIGATOR שלה למעלה מ – 100 מיליון לקוחות !

 

הטכנולוגיה

הטכנולוגיה הפכה בהדרגה לגורם דומיננטי המוביל רבים מהשינויים. הדבר החשוב והמעניין בנוגע לטכנולוגיות החדשות, הוא, שהן אינן מתקיימות עוד במקביל, אלא, שהן מצטלבות זו עם זו כל הזמן. תגלית טכנולוגית בתחום / ענף מסוים מביאה למהפכה בתחום / תעשיה / ענף אחר. כל הזמן קורה שטכנולוגיות חיצוניות כאלה, מאלצות תעשיה מסוימת ללמוד ולאמץ ידע חדש שמשנה לגמרי את דרך החשיבה בה, עד שלעתים הן צריכות להמציא את עצמן מחדש.

 

מהפיכת המידע והתקשורת

מהפיכת מידע חדשה הולכת וצוברת כוח ותאוצה. במשך כ -50 שנה התמקדה טכנולוגיית המידע בנתונים: איסופם, אחסונם, העברתם והצגתם. בשנים האחרונות החלה מהפיכת המידע החדשה "להתערב" יותר ויותר במידע עצמו. השאלות "מהי משמעותו של המידע ומהי מטרתו?" והמענה להלן מוביל במהירות עצומה להגדרה מחודשת של משימות, תפקידים וכמשתמע מכך – הגדרה מחודשת של המוסדות המבצעים אותן משימות. אסור לשגות באשליה, שמהפיכת המידע החדשה תסתפק בכך שתהפוך את האינטרנט בהדרגה לאמצעי התחבורה המרכזי של הכלכלה החדשה, בו המידע, עובר במהירות האור מקצה העולם לקצה האחר; הוא זמין בכל

עת וקצב זרימתו ועלות הפצתו פוחתים כל הזמן – מהפיכת המידע הנוכחית עשויה להשפיע על כל אורחות החיים באופן קיצוני. זוהי בעצם מהפיכת המידע הרביעית בתולדות האנושות:

  1. מהפיכת המידע הראשונה לפני 5000 – 6000 שנה – המצאת הכתב.
  2. מהפיכת המידע השניה – לפני כ 4500 שנה – המצאת הספר.
  3. מהפיכת המידע השלישית לפני כ 500 שנה – המצאת הדפוס ע"י גוטנברג.

ואם נפיק לקח מההיסטוריה, כנראה שמיועד למהפכת המידע הנוכחית תפקיד הרבה יותר מרחיק לכת משאפשר לדמיין או לשער!

השפעתה של מהפיכת המידע השלישית לפני כ – 500 שנה לא הייתה רק מבחינת משמעות הפצת המידע, אלא, שהיו לה השלכות אחרות: כלכליות וחברתיות אדירות! ומבחינת עלות הפצת המידע (בדיוק מה שקורה עכשיו בקצב וממדים גדולים פי כמה וכמה) המחירים צנחו צניחה עצומה. עד מהרה שינתה מהפכת הדפוס גם את המוסדות ובכלל זה את מערכת החינוך. שינויים שאינם כלכליים אינם ניתנים למדידה כמותית, אך השפעתה של מהפיכת הדפוס על החברה, החינוך והתרבות, הדת, הייתה ללא ספק גדולה ומהירה לא פחות מזו שאנו חווים בעצם ימים אלו עם מהפיכת המידע הנוכחית!

 

מהפיכה מחשבתית ותרבותית

בזכות התרבות האינטרנטית ופתיחות כל העולם לכל העולם, הופך האדם בהדרגה להיות בבואה של הגלובוס ולא רק, כבעבר, רק של סביבתו המיידית. בני אדם נוטשים בהדרגה את החשיבה הקווית האוקלידית / ניוטונית במסגרתה הכל עובר בצורה קוית וחד כיוונית ובירוקרטית הנסמכת על ניירת ובמקומה באה החשיבה הדיגיטלית, המאופיינת עלידי תפוצה רב ממדית, רב ערוצית – ווירטואלית ומהירה.

 

כלכלה חדשה

כנראה שחוקי הכלכלה שעל פיהם פועל היום עולם העסקים, מאבדים מתוקפם הבלעדי וחוקי כלכלה חדשים נוספים אל המסורתיים. מי שמע על חוק התפוקה השולית העולה? של כלכלת המידע = צמיחה מהירה מורידה אינפלציה ולא מגדילה אותה!

 

שינויים דמוגרפיים וחברתיים מרחיקי לכת

קיימות מספר מגמות חברתיות, דמוגרפיות, גיאופוליטיות שכבר מתרחשות וקשה עד מאוד לשער את מידת השפעתן. מה שברור שמתחוללת מהפכה ענקית (רעידת אדמה) מתחת לאף שלנו.

  • צניחה בשיעור הילודה בארצות מפותחות.
  • תוחלת החיים הולכת וגדלה וגידול מתמיד במספר הקשישים.
  • ניידות הגירה ומעבר של קבוצות הולכות וגדלות של אוכלוסיות מארצות ומיבשות לארצות אחרות.
  • שינויים דרמטיים בחלוקת ההכנסה.
  • שינויים בביקושים ובהרגלי הצריכה.
  • כל הזמן מופיעים מקצועות ועיסוקים חדשים.
  • עובדים פחות – הרבה יותר שעות פנאי.
  • ההשכלה נחלת הכלל, לומדים כל החיים, נלמדים מקצועות חדשים.
  • החיים במרכזים עירוניים גדולים יוצרים בעיות בלתי נסבלות – חידוש וחיזוק המגמה של הגירה ויציאה לפריפריה.
  • הגיוון וההיצע עצום. מגוון האפשרויות רב ביותר וגדל כל הזמן. האזרח של העולם החדש, משכיל יותר, עצמאי יותר, המידע זמין בלחיצת כפתור. הכל נמצא כאן ועכשיו.
  • מעמדם של המומחים והאמון בהם מתרופף. תחומים רבים שנחשבו מעוז המומחים ואנשי המקצוע לובש צביון קמעונאי.
  • מצטמצם באופן הדרגתי הפער בין היצרן לצרכן וערוצי שיווק מסורתיים נעלמים, השוק הופך בהדרגה לשוק ללא מתווכים!

 

א ז   מ ה   ע ו ש י ם ?

השינוי כדרך חיים

במצב שבו אין דבר קבוע זולת השינוי, ראוי לאמץ את הגישה המתייחסת אל אי הוודאות כחלק מהנורמה של ההוויה. היצור האנושי הוא בעל יכולת להשתנות יותר מכל בעלי החיים. השינוי הוא תהליך פיזי, שכלי, פסיכולוגי, רוחני ונפשי; למרות שפסיכולוגים רבים טוענים, כי הטבע האנושי מתנגד לשינוי, הניסיון מלמד כי רבים האנשים האוהבים אותו, השינוי מגלם ומבשר את העתיד. זה קשה, כרוך בסיכונים, כואב, ומחייב מאמץ כלכלי, נפשי ופיזי רב – אבל זה הכרח המציאות; ראוי לעשות את המאמץ, ולהפוך את האי וודאות למקור עצמו של הביטחון העצמי. מתוך הספק, אי הסדר, הבלבול, הניגוד, אי הוודאות ולעתים הכאוס, יש לשמור על קור רוח ולטפח את הרגשת הביטחון העצמי המעוגנת היטב ב"חכמת אי הוודאות".

המחשבה היא יותר מאשר אמצעי לתפיסת המציאות – יש בכוחה ליצור ולעצב את המציאות. אנו יותר מאשר צופים או משתתפים במציאות נתונה. אנו, באמצעות מחשבותינו, קובעים במידה רבה את המתרחש במציאות, כיצד אנו פועלים עליה וגם כיצד היא פועלת עלינו.

התוצר הסופי של כל מחשבה או פעולה היא תוצאה ישירה של הכוונה שיזמה את המעשה. הכוונות הן כמו זרעים, המכילים את הפוטנציאל העתידי של השורשים, הענפים, העלים ותפרחת העץ. אבל, על מנת שעץ יצמח לגובה, חייב הוא, להצמיח  שורשים קשוחים בין הסלעים.

דרושה "עין סינית" – משמעו, פיתוח היכולת להסתכל על דברים מזווית אחרת – מה שרואים ממרומי גורד השחקים שונה בתכלית ממה שרואים כשעומדים בתחתיתו של המגדל. יש לנו היכולת! המוח שלנו הוא דמוי מנוע של מכונית מרוץ פורמולה 1 אבל הטרגדיה היא שאנו לעתים קרובות מפעילים אותו ברמה של פיאסטה מודל  78!!

בהרים הדרך מפסגה לפסגה היא הקצרה ביותר, אבל בעולם המעשי, על מנת לטפס לפסגה השניה, יש להתחיל מלמטה ולטפס אט אט מעלה – אין דרך אחרת!

חשיבה מעתיקה וחשיבה יוצרת

הפסיכולוגיה התבניתית מבחינה בין שני סוגים של חשיבה, שבהם משתמשים בפתרון בעיות. חשיבה מעתיקה ( Reproductive) וחשיבה יוצרת ( Productive).  פתרון בעיה בדרך העתקה פירושו החלת חוקים או ידע מניסיון העבר בפתרון בעיה חדשה. בחשיבה יוצרת הכוונה לניסיון לפתרון בדרך חדשה. דוגמה קלאסית לחשיבה יוצרת מובאת בספרו של ורטהיימר המספר על המתימתיקאי גאוס. כאשר היה בן ,6 ביקש המורה לחשבון מהתלמידים לפתור את הבעיה הבאה:

מהו סכום הספרות: 10 + 9 + 8 + 7 +6 + 5 + 4 + 3 + 2 + 1

בעוד שאר הילדים היו עסוקים בחישובים, הצביע גאוס ואמר שמצא את הפתרון. כאשר שאלו המורה בפליאה כיצד הגיע לפתרון מהר כל כך ענה הילד: אם הייתי מחבר 1 ועוד 2 ועוד 3 וכך הלאה, הפעולות היו נמשכות זמן רב מדי, הייתי יכול לטעות. שמתי לב ש – 10 + 1 שווים ,11 וש- 9 + 2 שווים גם כן ,11 וכן הלאה. מכאן שעלי לחבר את המספרים כך:

1 2 3 4 5

10 9 8 7 6

כל חיבור של צמד ספרות שווה ל – ,11 וחמישה צמדים כאלה הם 55 דוגמה זו מצביעה על היכולת הגלומה במחשבה האנושית לגשת לפתרון בעיות בדרך חדשה ומקורית.

תלמיד הדרך ותחושת המתחיל

תלמיד הדרך הוא אדם בעל יכולת לקלוט דברים כהוויתם מבלי להיות "מוגבל" על-ידי ניסיון העבר, דעות קדומות, מחשבות. עם "תחושת המתחיל" אפשר לפעול ללא היסוס, ללא ספקות, ללא עכבות, פעולה טהורה ולהיות "תלמיד הדרך". "תלמידי הדרך" אף פעם לא חשים עצמם כידענים, הם מרוכזים, כל כולם, בעשייה העכשווית שלהם, הם אינם משותקים בשל הפחד שמא לא יעשו כמיטב יכולתם, הם אינם עוסקים בהשוואה בין עבר להווה, בינם לבין אחרים – הם פשוט באים "רכובים על גבי המצב".

מובילי שינוי

ארגונים שלא ישכילו להבין שיש להם תפקיד מרכזי ב "תרבות אי הוודאות והשינוי" ולא יאמצו לעצמם כמשימה מרכזית שלהם להיות מובילי שינויים – לא ישרדו. ארגונים מובילי שינוי רואים באי הוודאות ובשינוי המתרחש – הזדמנות. הם לא מחכים "שזה יקרה להם" הם יוזמים את השינוי, ממיינים שינויים אפשריים ובוחרים בשינוי הנכון, קובעים בעצמם את העוצמה, הקצב והתזמון המתאים להם – "ממציאים את עצמם מחדש" – ומנצלים זאת להתחדשות ולתנופה.

דמיינו לעצמכם אדם שיש לו כספת פלא שבכל פעם שהוא מרוקן אותה, היא מתמלאת מאליה בכסף חדש. במשך שנים הוא היה פותח אותה בכל בוקר – מרוקן אותה ולמחרת היה מגיע ומוצא אותה שוב מלאה בכסף. אלא – שיום אחד, כשהוא הגיע כדרכו לפתוח את הכספת, מסתבר שאינו יכול – הקומבינציה התחלפה! אם רצונו לזכות שוב בכסף המתחדש, עליו ללמוד את הקומבינציה החדשה! לא רק זאת – אלא שהקומבינציה מסתבר, מתחלפת מעתה- כל יום!!!

"כמו שהנחש משיל עורו – עלינו להשיל מעלינו שוב ושוב את עברנו"

"מי שמשתמש בידע של אתמול בשוק של היום יתכן ומחר הוא לא יהיה קיים …"

"אתה לא יכול למצא את הפתרון לבעיה כל עוד אינך רואה את הבעיה"

כמה כיווני פעולה אפשריים

THINK GLOBAL – ACT LOCAL

קטן זה יעיל, גמיש, מהיר/ רווחי

בעולם החדש גם עסק קטן מבקעת הירדן או אצבע הגליל באמצעות הטכנולוגיות האינטרנטיות ובעלויות קטנות ביותר, יכול להתחבר לאוטוסטרדת הכלכלה העולמית החדשה ולעשות עסקים בכל מקום בגלובוס, לפעול, לצמוח ולהרוויח לצד הקונצרנים הגלובליים.

מי שישכיל לזהות ראשון את הצרכים המיוחדים של האדם החדש בכלכלה החדשה, יישר מבט אלי השווקים החדשים האדירים הנפתחים, ידאג לפתח בעזרת היצירתיות שלו – פתרונות מתאימים, קומפקטיים, פשוטים, זולים, מודולריים ווירטואליים – ישרוד.

ידרשו גם השקעות עתק ביישום הטכנולוגיות החדשות, בעיקר בהקמה והפעלה של מערכי שיווק וירטואליים / דיגיטליים / אינטרנטיים חובקי עולם אל הלקוח, בכל מקום בגלובוס.

ידרשו בריתות, שותפויות, מיזוגים ומיזמים משותפים – לא רק בתוך הענף אלא עם גורמים כלכליים / עסקיים ושחקנים גלובליים כשהעיקרון המנחה הוא להתחבר למי שיש לו נגישות וזמינות למידע ולמאגרי הלקוחות הפוטנציאליים.

בהכנת הרצאה זו נעזרתי ב:

אתגרי הניהול במאה ה – 21 מאת: פיטר דרוקר.

דרך החזון – מאת: גלעד גלבוע.

25 IDEAS FOR CHANGING THE WORLD – BUSINESS WEEK ,AUGUST 2002

 

קישורים רלבנטים באתר: 

 

יכול לעניין..

על בטחון וכלכלה – חיזוי עסקי

מאת: מר יורם גבאי, יו"ר פעילים, חברה לניהול השקעות הרצאה במסגרת הכינוס השנתי של איגוד ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *