מתוך knowledge technologies מבית: M.P-Yaad
גיליון מס' 20 דצמבר 2002
כחברה העוסקת בתחום ה-e-Learning זה זמן רב, משפט זה נשמע לנו נדוש ולא רציני כשאנו שומעים אותו מפי מנהלים בתחום. לדידם, אנשים מתייחסים לתחום ה-e-Learning באופן פחות רציני מאשר ללמידה המסורתית בכיתה.
אתם יכולים לטעת אצל העובדים ומנהליהם את העובדה ש-e-Learning חשוב כמו כל שיטת לימוד אחרת, ולהלן הנקודות בהן אנו ממליצים להתחיל:
אמרו לעובדים שלכם:
"למידה ב e-Learning היא חלק ממרכיב התפקיד שלכם, למדו, או מצאו לכם עבודה אחרת". כך אומר מנהל ההדרכה של חברת המכוניות Ford. אבל גם במסגרת נוקשה כזו, כפי שמציע מנהל ההדרכה של פורד, e-Learning עדיין יכול להימצא בעדיפות נמוכה אם לא מציבים לוחות זמנים להשלמת יחידות הלימוד. יש לבחון את הלומדים על התוכן הנלמד. באופן זה תוכלו לדעת אם הלומדים הבינו את החומר הנלמד או לא. אם לא, הרי שהם יכולים לחזור וללמוד מחדש את החלקים בתוכן שבו הם התקשו. כיום, מנהלי הדרכה אינם צריכים לבצע לבד או באופן ידני את פעולות המעקב הללו. מערכות LCMS מאפשרות לבצע את המעקב והבקרה אחר הלומדים באופן אוטומטי, ולכוון את הלומדים לבצע למידה חוזרת רק על הנקודות שבהן נמצאו חלשים.
חבר ללימודים
תוכלו להגדיר שהלמידה צריכה להתבצע בזוגות. ישנן כמה וריאציות לשיטה זו: ניתן לבקש מזוג עובדים להשלים את הידע התיאורטי כל אחד לבד מול המחשב, ואילו החלק של הבחינה, והמטלות שבמסגרת התוכן ייעשו יחד. ביחידות לימוד המבוססות על אינטראקציות וסימולציות, ניתן להגדיר כי הלמידה תיעשה במשותף על אותה עמדת מחשב. כך ירגישו הלומדים מחויבות רבה יותר, ותהליך הלמידה ייעשה שיתופי יותר – הלומדים שואלים אחד את השני שאלות, מעוררים דיונים משותפים ומסבירים תכנים אחד לשני. גם במקרה זה, הצבת לוחות זמנים היא מהותית.
קשר בין e-Learning לקידום
קישור בין מעבר מוצלח של יחידת לימוד ממוחשבת לבין קידום, מוביל את העובדים לקחת ברצינות את ה e-Learning. שילוב של בחינות בסיום יחידות הלימוד, תוך הצבת תנאי מעבר לבחינה מקוונת (לדוגמה, ציון מעבר המבחן – 80 (. מערכות בחינות חכמות מאפשרות ללומדים להיבחן פעם אחר פעם עד להצלחה. היכולת לקבל משוב בזמן אמת על כל שאלה מאפשרת ללומדים לעמוד על נקודות החולשה שלהם וללמוד מתוך השאלות והתשובות.
שים לב לגישת המנהלים
חוסר תשומת לב של עובדים ללמידה בכלל, וללמידה באמצעות e-Learning בפרט, מעידה בד"כ על בעיה עמוקה יותר. בכל פעם שללמידה בארגון מיוחס ערך נמוך יחסית ליתר הפעילויות של עובד, הסימנים מובילים אל המנהל הישיר. בד"כ, מנהלים מסוג זה אינם מצליחים להבין את הקשר בין למידה לבין השגת מטרותיה במכלול האסטרטגיה הארגונית. ברגע שהמנהלים מצליחים להבין קשר זה ומתרגמים אותו לאמצעי להשגת מטרותיהם, המוטיבציה ללמידה, ולא רק באמצעות e-Learning, גדלה אצל העובדים. על כן צריכה ההנהלה להכריז על ה-e-Learning כעל אסטרטגיה, לערב את המנהלים בחשיבות הנושא, לחבר אותם לתהליך ולבקש את מחויבותם להצלחה.
מנהיגים ברשת |
www.leadersnet.co.il |
leaders@leadersnet.co.il |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מרץ 2003. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |