ראשי » ניהול ידע ולמידה ארגונית » הפצת הידע » דואל -לא פרודוקטיבי(?)

דואל -לא פרודוקטיבי(?)

מאת: אביטל פרנקל – סיכום מתוך ניוזלטר של Gurteen.com

פורסם לראשונה אוגוסט 2001

 

דיויד גורטין, עורך אתר Gurteen.com מציין שהוא קרא מחקר המורה על כך שעד 30% מהדואל (דואר אלקטרוני) של עובדים הוא דואר לא פרודוקטיבי, היינו לא בתחום העיסוק אלא בדיחות, רכילות וכדומה.

אנדי נוט- יועץ מחברת הדרון, מוחה על השימוש במושג "לא פרודוקטיבי" בהתייחסות לדואל שאיננו מתחום העיסוק. הוא אומר שהוא משתמש בדואל כזה לצורכי שיווק לא פורמלי.

בנקודה זו מתחיל דיון אשר בהמשכו מביאה גלית גנאור, עורכת התוכן של "מנהיגים ברשת" את עיקרי עבודת התזה שלה העוסקת בשימוש בדואר אלקטרוני (ראה קישור). טענתה היא שגם דואל כזה אותו היא מגדירה מסוג "חברתי" מביא תועלת לאירגון.

In last month's knowledge-letter, I mentioned I had read in PC Magazine that according to the research firm Gartner – up to 30% of employee's time is wasted handling unproductive e-mails such as gossip, jokes and more and that it was interesting to note that e-mail is the one technology we have very readily adopted as knowledge workers but may actually decrease our productivity rather than enhance it! Well here is an interesting response I received

 Dear David,

Re your commentary, what makes you think that emails carrying gossip and jokes are 'unproductive'? For example, I use such emails as part of my company's informal marketing activity. Similarly, employees use them as part of the social glue that binds together informal networks – the fundamental infrastructure for real, productive knowledge management in all organizations. The corporate emails that REALLY waste time are the thoughtless, just-in-case 'CCs' of apparently 'productive' emails. Be wary of conventional wisdom.

Andy Knott – Hedron Consulting Limited

 Having briefly exchanged e-mail with Andy, I think we are agreed – its a question of balance. No chitchat would lead to a boring sterile environment – too much to a laid back ineffective culture. But where is the right balance and how do you recognize it when you see it? If you would like to discuss this question – please click through to my KM discussion forum: Gurteen KM Forum

קישורים רלבנטים באתר:

 

יכול לעניין..

rtf3878659904_1982326163

ניהול ידע תומך מכירות

מאת: עידו נמיר ראש תחום ניהול ידע בחברת ERGO           לאחרונה ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *