הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 234, 14 בנובמבר 2000
בפסיכולוגיה הארגונית יש מכלול תחומים קריטיים שבמסגרתם אפשר לתת פתרונות לכל מיני בעיות וסוגיות ניהוליות, ולעזור למנהלים לשפר את תפקודם היומיומי, וכך להביא לייעול תהליכים, להתמודדות טובה יותר עם כוחות בארגון, וכך לשפר את המאזן, גורסת ד"ר ליאורה דרמן, פסיכולוגית ארגונית מ"מחשבה קדימה" – חברה לייעוץ לעסקים משפחתיים. בייעוץ ובטיפול בבעיות ניהול חשוב לשלב את כל המרכיבים האלה:
- אינטלקטואליים (התפתחות אישית מתמדת, מקצועיות, תכנון)
- רגשיים (יחסים בין-אישיים)
- תרבותיים (כבוד הדדי, אמינות, למידה מתמדת),
- פיזיים (סביבת עבודה, אקלים ארגוני ועוד).
קונפליקטים הם "עובדת חיים" בכל ארגון, גם בשל השינוי התמידי בארגון. הפתרון לקונפליקט הוא זמני, כי הוא יכול להתאים בהווה, אך לאו דווקא גם בעתיד. "אם רוצים לפתור קונפליקטים בדרך יצירתית, בשימוש בפסיכולוגיה, אפשר להיעזר באינטליגנציה רגשית", אומרת ד"ר דרמן.
אינטליגנציה רגשית מתייחסת, בין היתר, למודעות עצמית ולאמפתיה, ליכולתו של אדם להכיר את תחושותיו שלו ואת תחושות האחרים, ל'ניהול' רגשותיו 'בתוך עצמו' ובמערכות היחסים שלו. התעלמות מרגשות, מגבילה את ההבנה, ורגשות הם חלק ניכר ומהותי בקונפליקט. "קונפליקטים מראים לי כיוון חדש, אין להיבהל מהם או להתעלם מהם. אנחנו צריכים להשתמש בקונפליקטים, תוך פתרונם, כמנוף להזדמנות חדשה, להתקדמות".
"כפסיכולוגית ארגונית אני משתדלת לא להיכנס לעברו ולחייו האישיים של המנהל, אבל כן ליחסיו עם עובדים, ולסוגיות כמו מידת קרבה לכפיפים תוך שמירה על מידת הפורמליות, להאצלת סמכויות, תכנון לעומת אינטואיציה, נטילת סיכונים ועוד, ומנסה לחזק עוצמות שישנן בו, ולהפחית חולשות.
קישורים רלבנטים:
מנהיגים ברשת |
www.leadersnet.co.il |
leaders@leadersnet.co.il |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" אוגוסט 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |