ראשי » ניהול ומנהיגות » הנעת עובדים » 'גישור' – פרק מתוך הספר 'כישורי ניהול' מאת עפרה שוחט, הוצאת רימונים

'גישור' – פרק מתוך הספר 'כישורי ניהול' מאת עפרה שוחט, הוצאת רימונים

 

פרק מתוך הספר "כישורי ניהול"

בהוצאת רימונים

מאת: עפרה שוחט

 rtf7453885734_82299136

 

מהות הליך הגישור היא לעזור לשני צדדים הנמצאים במצב של קונפליקט לגשר על הפערים ביניהם באמצעות צד שלישי – המגשר.

בשנים האחרונות עלתה למודעות ההבנה כי בעזרת צד שלישי ניתן לעזור לצדדים מסוכסכים לפתור את הקונפליקט ביניהם, מבלי להגיע לבתי משפט – הליך האורך זמן רב, כרוך בעלויות גבוהות ומלווה לא פעם גם בליבוי יצרים. הליך שיודעים מתי נכנסים אליו, אך לא יודעים מתי יוצאים ממנו.

גישור הוא הליך, שבו נועד מגשר עם בעליהדין, כדי להביאם לידי הסכמה ליישוב הסכסוך, בלי שיש בידו סמכות להכריע בו (סעיף 79ג' לחוק בתיהמשפט). 

 

יתרונות הגישור:

  1. הליך הנעשה מרצונם של שני הצדדים.
  2. חוסך זמן וכסף.
  3. מעניק לצדדים שליטה על התוכן וההסכם.
  4. מאפשר לצדדים לבטא את עמדתם ורגשותיהם בסביבה לא פורמלית.
  5. מגן על מערכות היחסים ואף משפר אותן.

הגישור הוא כלי לחיים

 

תפקיד המגשר:

  1. פתיחת ערוצי תקשורת בין הצדדים ונטרול חסמים תקשורתיים, שנולדו מטבע הסכסוך.
  2. עזרה לצדדים בהבנת אינטרסים, שאינם מזהים בשל לחצים רגשיים.
  3. עזרה במציאת פתרונות יצירתיים, שיהיו מקובלים עליהם.
  4. בוחן מציאות אמיתי – לראות את המציאות ואת המקרה כמו שהם באמת ולא כפי שהצדדים מרגישים או מתארים אותם.
  5. בדיקת האלטרנטיבות העומדות בפני הצדדים ובחירה באלטרנטיבה המקובלת עליהם.
  6. עריכת הסכם.

מדי פעם, תוך כדי התהליך, מתעוררים צרכים בתחומים מקצועיים, שביחס אליהם אין למגשר מענה. במקרים כאלה יזומנו לתהליך אנשי מקצוע:

  1. פסיכולוגים – אלה יעניקו חוות דעת כיצד לנהוג בילדים במקרה של סכסוך בתחום הזוגיות, למשל בהסכם גירושים.
  1. מהנדסים – במקרה של סכסוך בנושאי בנייה – טיבה, עמידה בלוחות זמנים וכדומה.
  1. יועצים פיננסיים – כשמתעוררת השאלה כיצד להשקיע כספים משותפים, אשר על-פי החלטת הצדדים יופקדו בבנק עד לתאריך עתידי.

 

דוגמה להליך גישור שקיימתי:

זו לא הייתה הפעם הראשונה שדנה פישמן, עורכת-דין מצפון תל-אביב, פונה אליי בבקשה לעזור לה בפתרון סכסוך בין בני-זוג המעוניינים להתגרש. כשהטלפון צלצל בביתי בשעה 23:30 היה לי ברור שהמקרה אינו סובל דיחוי.

"סליחה על השעה המאוחרת, אולי את תצליחי איתם, אני מיואשת…" דנה נשמעה מותשת.

"זה בסדר, אשמח לעזור," עניתי.

"מדובר בבני-זוג עם שני ילדים קטנים. האב נשפט לעשר שנות מאסר בפועל על כך

שהטריד מינית את הבת של השכנה. הקושי העיקרי הוא עניין המזונות והסדרי הראייה. אשמח אם נצליח לפתור את זה בעצמנו ולהגיש לבית-המשפט הסכם חתום."

בדקתי ביומני מתי אוכל לזמן אותם אליי.

"ופה יש בעיה נוספת," נאנחה דנה, "הבחור לא יקבל שחרור מהכלא. הוא לא יוכל להגיע אלייך."

החלטתי להירתם לעניין. היה לי חשוב לעזור לדנה, והמקרה נשמע לי מאתגר.

נסעתי לפגישה ברכבת. החלטתי לחסוך מעצמי את העמידה בפקקים ולהגיע במיטבי לפגישת הגישור המורכבת. נכנסתי למשרדה המפואר של דנה, שהיה אנטי-תזה לחזות הצנועה שלה.

"אני שמחה שהגעת לפני כולם, "אמרה דנה בהקלה, "כשנודע לאופיר, הבעל, על כך שאני אהיה נוכחת בפגישה, הוא החליט להגיע עם עורך-הדין שלו. אני רוצה להכין אותך, הוא מאוד מחוספס וקשוח."

"מה שמו?" שאלתי.

"סטיב שולמן," ענתה דנה.

"לא נפגשתי אתו מעולם, אך שמו הולך לפניו," אמרתי.

דנה הייתה זקוקה לי גם כמגשרת וגם קצת בתפקיד של אימא מגוננת. הסתכלתי סביבי. מבנה החדר והשולחן לא התאימו לישיבת גישור.

כשהאחרים הגיעו דנה פינתה לי את מקומה כך שכול הנוכחים התיישבו מולי. עו"ד שולמן הנהן בראשו לכיוון אופיר. הזקן הצרפתי המשורטט שלו הוסיף לארשת פניו הקשוחה. בגילי ועם ניסיון חיים וניסיון מקצועי כשלי לא הייתה לי בעיה להתמודד עמו.

אחד הקשיים הגדולים של פסיכולוג, מגשר ובכלל אצל אנשים שעובדים עם אנשים, הנמצאים במצבים רגשיים מורכבים הוא לשמור על גבולות, לא להזדהות ולהיות עד כמה שיותר ניטרליים.

בחנתי את לקוחותיי, את שפתם ואת שפת הגוף שלהם: פניו העגולות של אופיר ועיני השקד החומות שלו שידרו חום ונועם. אילו הייתי פוגשת אותו ברכבת הייתי משוחחת איתו "שיחה קטנה".

שפתיה הדקות והקפוצות של שיפרה, אשתו של אופיר, שידרו איפוק מאולץ.

קל זה לא יהיה, אמרתי לעצמי.

הצגתי את עצמי, נתתי לכל אחד מהצדדים העתק של הסכם בין בעלי דין ומגשר וקראתי אותו איתם בקול כשאני מדגישה את סעיפים 1 ו-2.

מטרת הפגישה, מבחינתי, הייתה ללמוד את הצדדים ולרכוש את אמונם. כשמגשר מצליח לרכוש את אמון שני הצדדים הסיכויים להצלחה גדולים. כמו כן, ביקשתי לתהות על קנקנו של עו"ד סטיב שולמן, בלי להיות נעולה על דעות קדומות.

"הפסיכולוג של הילדים שלנו מתנגד להליך גישור," אמרה שיפרה.

"אם כך, מדוע בכל זאת הגעת לפגישה?" שאלתי.

"יש לי אמון מלא בדנה. היא אמרה עלייך דברים טובים," השיבה שיפרה.

בהמשך התברר, כי שיפרה לא מוכנה לאפשר לאופיר להיפגש עם הילדים. "אחרי מה שהוא עולל לבת של השכנים אני פוחדת להשאיר אותו איתם," אמרה שיפרה. האלטרנטיבה הייתה פשוטה מאוד, רק שבשעה של סכסוך, המהול בכל-כך הרבה כעסים ותסכולים, העיניים מתעוורות.

הובלתי את הצדדים לפתרון, שהיה מקובל עליהם: דורית, השמרטפית של הילדים, תלווה אותם לפגישות עם אופיר בחופשותיו מבית-הסוהר. כך הוא יוכל לפגוש אותם ועדיין שיפרה לא תחשוש שמה יפגע בהם.

לעניין המזונות זימנו לפגישה את אימו של אופיר, אישה זקנה, עשירה מופלגת, המתגוררת בגפה בווילה מפוארת בהרצליה פיתוח.

"אני לא אתן דבר, " אמרה בקול רועד כשעיניה הקטנות מתכווצות בתוך פניה חרושות הקמטים.

ביקשתי מכל הנוכחים לצאת מהחדר. "אני רוצה לדבר עם מרתה בפרטיות," הודעתי.

כשהחדר התרוקן פניה נעשו רגועות יותר. התיישבתי לצדה והחזקתי לה את היד.

עוד טרם הספקתי לומר מלה אמרה מרתה בשקט: "איזו צרה נפלה עליי. אין לי בעולם הזה דבר מלבד אופיר, הבן היחיד שלי… את באמת חושבת שזה נכון מה שאומרים עליו? אפילו שבית-משפט הרשיע אותו, אני לא מאמינה…"

הפעלתי את כל יכולותיי, שיקפתי לה את הרגשות שלה וסיפרתי לה שגם אני אם וסבתא והזדהיתי עם כאבה. היא לחצה את ידי ושאלה: "מה את מציעה?"

"אני מאוד מתרשמת ממך," אמרתי בכנות, "אין לי ספק שאת רוצה לעזור לאופיר ולהיות בקשר עם הנכדים שלך," עניתי לה, אולם עדיין לא הצעתי דבר.

"אני לא רוצה להסתכל על הפרצוף שלה," אמרה מרתה בכעס, מכוונת את דבריה לשיפרה, כלתה.

"האם זה יהיה בסדר מבחינתך להוסיף סעיף להסכם שמדי חודש תתני לנכדים שלך

סכום של 1,500 ₪?" שאלתי.

"להם אתן את כל העולם," אמרה הגברת הזקנה, "למכשפה לא אתן דבר!"

"את נראית לי עייפה," אמרתי, "בלבלנו לך מספיק את המוח ליום אחד. מה דעתך שנזמין לך מונית כדי שתיקח אותך הביתה?"

"בסדר," אמרה מרתה. "אבל את מבטיחה שהכסף ילך רק לילדים?"

"כן," הבטחתי. "את תראי את זה כתוב בהסכם."

הרגשתי כאילו אני יושבת ברכבת הרים דוהרת. עליות וירידות חדות. אחרי שלוש שעות, כשכולם כבר היו עייפים, אמרתי לעצמי: בפעם הבאה שתגיעי למעלה עצרי את הפגישה וסיימי אותה. וכך היה.

אופיר קיבל אישור לצאת לחופשה מהכלא אחת לשבועיים. תיאמנו פגישה נוספת להמשך

התהליך, שהסתיים אחרי שישה מפגשים וארך בסך-הכול שלושה חודשים.

מגשר לא יפתח בהליך הגישור בטרם יציג לצדדים את ההסכם בין הצדדים למגשר

ובין הצדדים לבין עצמם.

חשוב לקרוא יחד את ההסכם, להסביר ולהדגיש את מהותו וחשיבותו.

לפניכם הסכם סטנדרטי, שעליו יחתמו הצדדים, כאמור לפני תחילת ההליך בשלושה

העתקים: העתק למגשר והעתק לכל אחד מהצדדים.

הסכם בין בעלי דין ומגשר/ים

1. בעלי הדין מתחייבים לשתף פעולה עם המגשר ולקיים את הליך הגישור בהגינות, ובתום לב ולגלות את כל המידע הדרוש בכדי ליישב את הסכסוך ביניהם בדרך של הסכמה מרצון. 

2. בעלי הדין מתחייבים להימנע משימוש בשמות גנאי ועלבונות ולאפשר לכל אחד מהצדדים להציג את דבריו באופן רציף ללא הפרעות והתפרצויות.

 

  1. המגשר מתחייב לנהוג בתום לב, בהגינות ובניטרליות כדי לסייע לבעלי הדין להגיע ליישוב הסכסוך מתוך משא ומתן חופשי.
  2. המגשר לא יהיה מוסמך להכריע או לתת החלטה מחייבת כלשהי בנושאים שבסכסוך בין בעלי הדין.
  1. המגשר מצהיר כי הוא אינו תלוי בבעל דין ואינו בעל עניין, במישרין או בעקיפין, בנושאי הגישור וכי לא היה בינו לבין מי מבעלי הדין קשר מקצועי או אישי קודם.
  1. בעלי הדין זכאים להיוועץ עם עורכי הדין שלהם ועם כל מי שימצאו לנכון בכל שלב של הגישור.
  1. בעלי הדין מתחייבים לחתום על הסדר הפישור/גישור שהגיעו אליו ומצהירים כי הם מבינים שדינו כדין חוזה שבתי המשפט רשאי לתת לו תוקף של פסק דין.
  1. המגשר רשאי להציע לבעלי הדין פתרונות לסכסוך ולהביא בפניהם הצעות להסדר גישור.
  1. המגשר מתחייב שלא ייתן בעתיד שירותים מקצועיים לבעלי הדין בכל עניין הקשור לסכסוך נושא הגישור ללא הסכמת כל בעלי הדין האחרים.
  1. בעלי הדין מתחייבים לא להזמין את המגשר למסור עדות בכתב בין בעל-פה, או להציג מסמכים בכל עניין שהועלה במישרין או בעקיפין בתהליך הגישור.
  1. בעלי הדין מסכימים כי העובדה שלא הגיעו להסדר גישור או שאינם שבעי רצון מההסדר שהגיעו אליו, לא תשמש עילת תביעה נגד המגשר, וכי בכפוף לסעיף 7 להסכם זה אין המגשר אחראי לתוצאות הגישור.
  1. הליך הגישור יתנהל לפי נהלים אלה:

א. המגשר יקבע את מקום הישיבה ומועדה.

ב. המגשר יקבע את סדרי ונוהלי הגישור, ככל שלא נקבעו עלפי דין.

ג. המגשר ראוי לנהל תיק מסמכים ולרשום פרוטוקול של ישיבת הגישור: מסמכים ורשימות כאמור ישמשו את המגשר בלבד שלא יהיו פתוחים לעיון בעלי הדין.

ד. המגשר יהיה רשאי להתייעץ עם מומחה ולקבל חוות דעת של מומחה. 

  1. הודעת המגשר על שכר טרחתו ועל הוצאות בגין מהלך הגישור מחייבת את בעלי הדין/הצדדים לגישור.

  שכר טרחת המגשר נכון להיום ___ + מע"מ, לא כולל כתיבת ההסכם והגשתו לבית המשפט. 

בעלי הדין/הצדדים           

שם פרטי:________________ שם משפחה:__________________   חתימה:______________________

 

שם פרטי: ________________ שם משפחה:__________________  חתימה: _____________________ 

 

המגשר___________  חתימה ___________           *בחוק בתי המשפט, סעיף 79 ג' ננקט המונח מפשר.

 

כיום הגישור עדיין אינו תופס מקום מספיק רחב ומכובד בחברה הישראלית. הכול שמעו את המושג, אך לא כולם מבינים בדיוק במה מדובר.

בין היתר מתקיימים מאבקי כוח קטנים וסמויים בין עורכי הדין לאחרים, שאינם עורכי-דין אלא אנשים הבאים מתחומים של מדעי החברה וההתנהגות.

הראשונים אומרים, כי גישור שייך לעורכי-הדין, שממילא עוסקים בדיני משפחה. האחרים מבינים, כי מהות הגישור היא התהליך והמגע האנושי, וכמו בתחומים רבים אחרים, אם התהליך יהיה נכון – המטרות יושגו.

כשכיהנתי בתפקידי הציבורי כמנכ"ל עמותת "מגשרי ישראל", הזדמן לי להיות שותפה במפגשים בוועדת חוק, חוקה ומשפט בכנסת, שם דנו בסוגיה מיהו מגשר מוסמך ובאיזה קריטריונים עליו לעמוד. כמו במקצועות רבים אחרים העוסקים בחייהם וגורלם של אנשים, גם במקרה זה אין נותנים את הדעת על אישיות המגשר.

אם תלקטו את תכונותיהם של מנהלים מהחלק (מתוך הספר) על ניהול ומכירה עצמית מתוך הפרק אומנות המכירה והתדמית, תמצאו תכונות משותפות לאלה של המגשר האולטימטיבי. הציצו בפרק ניהול ישיבות ודיונים וגם שם תמצאו נקודות שבלעדיהן סיכוייו של המגשר להצליח קלושים.

על המגשר להיות בעל תכונות של מנהל כדי לנהל את התהליך, לרכוש את אמון הצדדים ולעורר את המוטיבציה שלהם להיות שותפים.

מגשר צריך לדעת "למכור את עצמו" ולשדר תדמית חיובית. עליו לאמץ את כל הקודים ההתנהגותיים הבאים לידי ביטוי בפגישה עסקית ולהכיר את כל רזי התקשורת הבין-אישית והתוך-אישית ואת שפת הגוף. מגשר שאינו ניחן ביכולת להקשיב כדאי שיימנע מראש מכניסה לתהליך.

כפי שכבר נכתב בפרק על אומנות המכירה, אדם המסוגל להתמודד עם התנגדויות הוא:

  1. בעל ידע ובקיאות מוחלטת במוצר או בשירות.
  2. בעל ידע ויכולות ביחסי אנוש.
  3. בעל ביטחון עצמי.

תכונות של מגשר:

  1. אמינות – לרכוש את אמון הצדדים.
  2. הקשבה – להקשיב ולשמוע גם "בין השורות".
  3. דבקות במטרה – להיות נחוש, לא להישבר באמצע התהליך.
  4. פתיחות – לקבל את האחר כמו שהוא.
  5. ביטחון עצמי – להיות מסוגל לקבל ביקורת ולהתמודד מול מצבים מלחיצים.
  6. יצירתיות – יכולת למצוא חלופות במצבים של "פלונטר".
  7. כושר קבלת החלטות – הססנות גורמת לאיבוד הזדמנויות.
  8. חזות הולמת – אסטטיקה ומכובדות.
  9. 9. סבלנות – לדעת להתמודד עם תהליך "מנדנד" ומייגע.
  10. נאמנות – לצדדים, לעצמו ולתהליך.
  11. תכליתיות – להבחין בין טפל לעיקר.
  12. דיבור בהיר – על מנת שיבינו אותו.

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" פברואר 2009. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

יכול לעניין..

18960855_s

ערך העבודה בחברה ישראלית

הרחבה לכתבת משאבים 11 במרץ 2000 העבודה היא עדיין ערך מרכזי בחברה הישראלית, אומר פרופ' ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *