ראשי » ניהול ומנהיגות » גישור וניהול קונפליקטים » גישור: מנוף לתקשורת חיובית בארגון ולפתרון סכסוכים מוצלח

גישור: מנוף לתקשורת חיובית בארגון ולפתרון סכסוכים מוצלח

המאמר באדיבות מר משה שלו, עורך עיתון "חדשות פילת".

פורסם לראשונה מאי 2001

 

הגישור בעולם העבודה והעסקים

גישור הוא הרבה יותר מפתרון סכסוכים, כך מאמינים באמות גישור, מרכז הגישור מקבוצת פילת. "שילובו של הגישור בעולם העבודה והעסקים, תוך שימוש בו ככלי ניהולי וככלי למשא ומתן, יוצר תרבות חדשה של כבוד הדדי ושל פתרונות הוגנים", אומרת אסתר נבון, מנכ"לית משותפת של המרכז. "הגישור הוא דרך אלטרנטיבית לשיפור עבודת צוות וליחסי עבודה טובים יותר, וכמובן, כלי מצוין לישוב מחלוקות". למעשה, כמעט כל חילוקי הדעות והסכסוכים ניתנים לגישור ויכולים ליהנות מהיתרונות שהוא מציע: צמצום עלויות, סיום מהיר של הסכסוך, הבטחת סודיות עסקית, קיומה של קשת רחבה של פתרונות יצירתיים, שותפות הצדדים בפתרון ומחויבותם לתוצאות, שימור ושיפור מערכת היחסים בין הצדדים ושמירת המוניטין ושמם הטוב של הצדדים.

בבתי המשפט בארץ כבר הפנימו את היתרונות הללו ואת החיסכון הרב בזמן ובכסף למערכת המשפטית, ומנתבים יותר ויותר תיקים לפתרון באמצעות גישור. עם זאת, בציבור אין עדיין את המודעות שיש לנושא בארה"ב, ולכן, הפוטנציאל הטמון בגישור, לא רק ככלי לפתרון סכסוכים, אלא גם כדרך למניעתם, ובכלל לחיים טובים יותר ברמה האישית וברמה הארגונית, לא מנוצל דיו.

 היופי שבגישור

בארה"ב מקובל מאד להעסיק בארגונים גדולים מגשרים, המהווים צד נייטרלי ומוסכם ומביאים את יתרונות הגישור לחיי הארגון. "גם בארץ מתחילים לראות את היופי שבגישור", אומרת עו"ד דפנה שגיב, מנכ"לית משותפת של המרכז. "למשל, עבור חברות היי-טק, שחשוב להן לא לאבד כוח אדם איכותי, יש יתרון מובהק בזיהוי מוקדם של תחושות לא טובות אצל עובדים ובפתרון של הבעיה, לפני שהעובד עוזב את החברה. מנהל עם מיומנויות גישור, או מגשר חיצוני, יכולים לאתר את הקושי ולאפשר את המשך הקשר, בהתאם לעקרון ההמשכיות של הגישור. עניין ההמשכיות הוא מאד כדאי, ונובע מהראייה הרחבה של הגישור ומהיצירתיות של הפתרונות שהוא מספק. לקוח שתובע חברה בבית משפט כבר לא יחזור אליה, בעוד שאם מגשר ימצא פתרון, המקובל על שני הצדדים, האווירה הטובה תחזור, והלקוח, קרוב לוודאי, יישאר. כך נמנעת גם הכפשה הדדית של הצדדים בבית משפט, והמוניטין הטוב, שחשוב מאד לחברות רציניות בהיי-טק ובכלל, ישמר, כמו גם סודות מסחריים של החברה, העלולים להיחשף בבית המשפט ועדיף לדון בהם בדלתיים הסגורות של הגישור".

 דוגמאות לגישורים

הדוגמאות לגישורים בתחומים השונים רבות. נבון ושגיב מונות כמה מהן, המיטיבות לתאר את כוחו של הגישור:

  • דוגמא אחת אירעה כשלמרכז הגיעה עובדת שפוטרה ממקום עבודתה, ותבעה את המעסיק בבית הדין לעבודה בסכום של 60,000 ש"ח על אי תשלום עבור עבודות יעוץ, על נזקים רפואיים ועל אי תשלום נסיעות. במהלך הגישור ניתנה לה במה לבטא את כל תחושותיה ולשטוח את כל טענותיה כלפי מקום העבודה. כך, לאחר שנתנה פורקן לרגשותיה, יצאה לאחר תהליך גישור של שלוש שעות עם פיצוי של 3,000 ש"ח בלבד ועם חיוך גדול על הפנים. העובדה שהקשיבו לה סוף סוף ברצינות אפשרה להעמיד את גובה התביעה על הנזק האמיתי שנגרם לה והביאה לכך שהסכסוך הסתיים באווירה טובה. העובדת אפילו התעקשה לקחת את הצ'ק בעצמה מהחברה, על מנת שתהיה לה הזדמנות לבקר במקום.

 

  • דוגמא נוספת לעקרון ההמשכיות העומד מאחורי הגישור, היא סיפורה של חברת ביטוח גדולה שנקלעה לסכסוך עם חברת היי-טק מובילה, אותה היא מבטחת, בנוגע לתשלום של 2.5 מיליון ש"ח עקב שריפה באחת מחברות הבת. חברת הביטוח לא רצתה לאבד את הלקוח החשוב, כפי שהיה קורה בעקבות התערבות בבית משפט, ולכן הציעה ללקוח ללכת לגישור. בסופו של דבר, חברת ההיי-טק קיבלה חלק מהכסף והבטיחה להגדיל את מצבת ביטוחי החיים שלה אצל המבטח, אשר מצידו הציע לה תנאים מועדפים. כך נתפרה עסקה כדאית לשני הצדדים, המשמרת את הקשר ביניהם ומבוססת על ראיה רחבה של צורכיהם ולא על התייחסות נקודתית לסכסוך בלבד. פתרונות מסוג זה מתאימים מאד לחברות המעונינות לשמור על לקוחות וספקים, כמו, למשל, חברות בנייה, שיש להן אינטרס מובהק להמשיך לעבוד מול קבלני משנה ולקוחות.

 

לסיכום

"גישור מאפשר לאנשים להגיע לעמק השווה בכל הרמות", מסכמת נבון, "ומציע הליך לא פורמלי, שבו הצדדים משתתפים אישית ומביעים את עצמם, במקום שעורכי דין ידברו במקומם במונחים שהם לא מבינים. ב"אמות גישור" אנחנו מקפידים על כך שבכל תהליך גישור ישתתפו שני מגשרים, שלפחות אחד מהם הוא מומחה בתחום המדובר – ביטוח, דיני עבודה, פטנטים וכד'. גישה זו, והעובדה שאנו נהנים מהאכסניה של פילת, על כל הידע, המומחיות והפעילות בעולם העבודה שהיא מציעה, מאפשרות לנו להבטיח שהתהליך יהיה מקצועי ואפקטיבי, ויאפשר מיצוי של יתרונות הגישור והתאמתם המירבית לצרכיו של הלקוח".

 

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת"  יולי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

יכול לעניין..

omri-gefen

'העוצמה שברכות' – שימוש בכלים דיאלוגיים בארגונים הירארכיים

  מאת: עמרי גפן *     “Anyone who conducts an argument by appealing to ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *