הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 292 , 21 בינואר 2001
חוקרים שפיתחו את רעיון הגישור טענו כי כל צד בויכוח או סכסוך יכול להיות נוקשה לגבי העניין עצמו, ולא לוותר, אך לא נוקשה באופן אישי כלפי הצד האחר. הוא יכול להיות אנושי, לא לתקוף אישית את הצד האחר, מתוך הבנה כי הבעיה משותפת לצדדים.
בתרבות הישראלית במיוחד, אומר עמרי גפן, מנכ"ל מרכז "גבים" לגישור, ההתנהגות השכיחה בסכסוך הפוכה מהרעיון שלעיל: להיות נוקשה כלפי האחר, לראות בו עצמו את מקור הבעיה, עד ששוכחים מה האינטרסים האמיתיים. צד א' מנצח את צד ב' בסיבוב ראשון, אבל ב' 'מחפש' אותו ופוגע בו בסיבוב הבא, וכן הלאה, כך שבסופו של דבר צורכיהם של שני הצדדים נפגעים.
הבסיס לרעיון הגישור הוא:
- משא ומתן אינטגרטיבי – כלומר, מו"מ שיוצר אינטגרציה של מירב האינטרסים והצרכים של הצדדים המעורבים, כך שהתוצאה, המוסכמת על כולם, תואמת את הצרכים האמיתיים שלהם, גם אם בדרך הם מוותרים על עמדותיהם, בוודאי על עמדות פתיחה. מהגדרה זו ברור שזה לא בהכרח פשרה. זהו תהליך מובנה הכולל: תפיסת העולם של הצדדים, יצירת אקלים נכון, הסבת הדיון מעמדות הצדדים לאינטרסים ולצרכים שלהם. למעשה, הוא שיטה יעילה למימוש אינטרסים של הצדדים המעורבים בסכסוך, שמעצימה את הארגון, תוך תרומה לשמירת מערכת יחסים בריאה.
- משא ומתן שתפני – כלומר הצדדים משתפים פעולה על מנת להתמודד, יחד, עם בעיות משותפות. זאת, בניגוד להתקפות ולניסיון לכופף ידיים, כדי שעמדתך תגבר ותנצח את עמדתו של האחר.
- מנגנון גישור פנים ארגוני – בעקבות התפתחות תופעת הגישור וההזדקקות למגשרים חיצוניים, ארגון ייטיב לעשות אם יבנה לעצמו מנגנון ליישוב סכסוכים, כדי לטפל בעצמו בקונפליקטים הפנימיים שלו. היום מפתחים בלא מעט מערכות, פרטיות וציבוריות, מנגנון גישור פנים ארגוני, במסגרתו מוקנות מיומנויות למו"מ וגישור למנהלים בכל הרמות בארגון.
קישורים רלבנטים באתר:
מנהיגים ברשת |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" אוקטובר 2001. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |