ראשי » ניהול המשאב האנושי » עיצוב סביבת עבודה » גורמים המשפיעים על היעילות בסביבת עבודה פתוחה

גורמים המשפיעים על היעילות בסביבת עבודה פתוחה

rtf6744580924_212813807

מאת: מוסה – פרידברג מ.

אביב ניהול, הנדסה ומערכות מידע בע"מ

מטרה

גישת מרחב העבודה הפתוח (Open Space), היא גישת תכנון סביבת העבודה המקובלת בעולם העסקים, בעיקר בשל הגמישות לשינויים בהתאם לצרכים הדינמיים של הארגון.

קיימת סברה,  כי קיים חוסר שביעות רצון של עובדים מעבודה בסביבת עבודה כזו.

על מנת לבחון את המשמעויות וההסברים של תחושות אלה נערך מחקר, שמטרתו מציאת הקשר בין שביעות רצון העובד מסביבת העבודה שלו לתפיסתו בנוגע ליעילותו בעבודה, תוך השוואה בין אוכלוסיות העובדות במרחב עבודה סגור לעובדים במרחב עבודה פתוח.

השערת המחקר היא, כי יעילות העובד נפגעת, במידה ואין לו שביעות רצון מסביבת העבודה שלו.

 

שיטה

הממצאים המפורטים להלן הינם תוצאה של שאלון אנונימי שהועבר אצל מדגם מייצג של עובדים, כולם עובדים במבנה אחד גדול, כך שהתנאים הסביבתיים דומים.

השאלון כלל סדרות של שאלות סגורות בנושאים שונים הקשורים לסביבת העבודה, בכללן גם היבטים של יעילות בעבודה. במחקר השתתפו נשים וגברים במגוון גילאים ובעלי תפקידים ממדרגים שונים.

כ- 46% מקבוצת המדגם עובדים במרחב הפתוח, בשעה ששיעור עמדות המרחב הפתוח בבניין כולו עומד על כ- 25%.

הרציונל במחקר זה מציג מצב בו יעילות בעבודה מושגת על ידי מענה לגורמים פיסיים שונים בסביבת העבודה. שביעות רצון מסביבת העבודה משפיעה על היעילות בעבודה, כשהפרטיות היא המרכיב המכריע להשגת יעילות בעבודה.

 

תוצאות

ממצאי עיבוד התשובות לשאלונים מציגים מצב במסגרתו, ככל שהעובד שבע רצון ברמה גבוהה יותר מסביבת העבודה והפרטיות, כך הוא מפגין יכולות התייעלות עצמית טובות יותר.

כמו כן נמצא שגורמים פיסיים חיצוניים, כגון מתקני משרד, תנאי סביבה, בקרת סביבה וסוג סביבת העבודה – משפיעים על היעילות בעבודה.

עוד נמצא, שהטמפרטורה מהווה תמיד את הגורם החיצוני החשוב ביותר בסביבת העבודה.

ברמת חשיבות שנייה לעובדים במרחב העבודה הפתוח נמצאת הפרטיות.

ברמת חשיבות שנייה לעובדים במרחב העבודה הסגור (חדרים) נמצאים רעשים סביבתיים (טלפונים ומכשירים אחרים).

 

מסקנות

אצל עובדים קיים צורך עז ליצירת פרטיות (הן בקשר עין והן בשמיעה) בסביבת העבודה.

לא נמצאה בקרב העובדים התנגדות לקונספט של ישיבה בסביבת עבודה פתוחה, נדרש רק לתת מענה לצרכים כמו פרטיות בתוך אותה סביבה.

 

מכאן עולה ההמלצה לארגן את עמדות העבודה במרחב הפתוח ב"שכונות".

גישת ה"שכונות" תומכת בתרבות ארגונית של ארגון שטוח ובשיתוף עובדים על ידי עבודת צוות.

גישת ה"שכונות" מקנה לעובדים פרטיות ביחס לגורמים שמחוץ ל"שכונה".

מומלץ לבסס את ה"שכונה" על קבוצות עובדים, שממילא נכללים בצוות עבודה, המחייב תקשורת לצורך ביצוע התפקוד.

גישת ה"שכונות" בתכנון סביבת העבודה, מאפשרת איזון בין צורכי הארגון לגמישות לשינויים ואפשרות ארגון סביבות עבודה פתוחות, בד בבד עם הצורך הבסיסי של העובדים לשמירה על פרטיותם (לראיה ולשמיעה) כל זאת ללא פגיעה ביעילות העובדים. להיפך, קיימת סבירות טובה, שסביבת עבודה זו תומכת בקשרים הפונקציונליים ותורמת להגברת היעילות בעבודה.

 

 

קישורים רלבנטים באתר:

 

 

 

 

 

 

 

 

יכול לעניין..

מוטיבציה בעידן של פיטורין

בילי דובב יועצת ארגונית ומנחת קבוצות הרצאה ניתנה במסגרת כנס יחסי עבודה, ב- 10 לינואר ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *