ראשי » ניהול ה-business » בקרה ניהולית » בקרת ביצועים ככלי לניהול ביצועים

בקרת ביצועים ככלי לניהול ביצועים

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 287,  16 בדצמבר 2001

 

בראשית המאה העשרים –  אומר בני ריינהרץ, מנהל "הקרן לבקרה ארגונית"  – נחשבו חומרי הגלם ומכונות הייצור כגורמים בלעדיים המכתיבים את התפוקה, היקפה ואיכותה. כיום, המשאב האנושי הוא שיבדיל בין ארגון מצליח לארגון כושל.

"ארגון המבקש להפעיל מנגנון בקרת ביצועים ככלי לניהול הביצועים", מוסיף ריינהרץ, "חייב לדעת כי יעילות המנגנון תלויה באופן מכריע במשאבי האנוש של הארגון". המשאב האנושי כרוך בתהליך ניהול הביצועים בשני קשרים.

 

קשר ראשון הוא היותם של אנשי הארגון גורם חשוב המאפשרים הוצאת תפוקות. כלומר, מסביר ריינהרץ, הארגון חייב לדעת כי רמת ביצועיו תלויה באנשיו, ולכן המדדים הבודקים ומעריכים את התפוקות צריכים לרדת מרמת כלל הארגון לרמת היחידות, הצוותים, או כל יחידה תפעולית. "הבקרה המודרנית אומרת כי רק אם נצלול עד לרמת הביצועים של העובדים עצמם, רמת הביצועים בתחנות העבודה – נגיע באמת לגורם הסופי הקובע את רמת ביצועי הארגון".

הבקרה המודרנית היא מחזורית. כלומר, אין להסתפק במצגת מדידה תקופתית (רבעונית או פחות מזה), אלא נדרשת הסקת מסקנות עד לרמת הפעולות במטרה לשפר את ערכי המדדים במדידה הבאה. למשל, הקטנת מספר סבבים בפיתוח, צמצום כמות התיקונים ביצור הסדרתי וכדומה.

 

קשר שני: השיפור שרוצה הארגון להשיג בין מדידה למדידה, צריך לבוא ויכול לבוא דווקא ברמת העובדים ממש, ולא ברמת השאיפות והחלטות ההנהלה הבכירה. הנהלה יכולה לקבוע, למשל, כיעד לרבעון הבא, תוספת 2 אחוז לרווח. אולם, היוזמות האמיתיות והמוצלחות, שיביאו לשיפורים, יכולות לבוא היום מצד העובדים, "כי אצלם מצויים הרעיונות הכי טובים". כל עובד מסוגל לכך, על-ידי שיפור שיחולל הוא עצמו בתחנת העבודה שלו, במכונה שהוא מפעיל. אם הוא עוד יותר 'ראש גדול', הוא יכול לתרום גם לשיפורים ביחידה הארגונית שלו.

ניתן ליצור מוטיבציה בכיוון זה באמצעות תגמולים, לא חומריים דווקא, אלא על-ידי ציון לשבח, טיפוח 'גאוות יחידה' על התפתחות והובלת השוק. וכן, כדי ליצור מוטיבציה של לימוד, יוזמה וחדשנות, צריך להביא את העובד לרמת חשיבה שתתעלה מעל לעבודה השוטפת שלו. "רק כשעובד יגיע לרמת חשיבה כזו, יגיע הארגון לשיפור אמיתי".

 

"הקרן לבקרה ארגונית", הוקמה על-ידי רואי חשבון ואנשי תעשיה וניהול, "שכל אחד מהם ממשיך בעיסוקו ובעבודתו, והמכנה המשותף להם הוא מפגש בתחום הבקרה הארגונית". הקרן נותנת הנחיה ראשונית בבקרה לחברות וארגונים, בסקירה בת חצי יום על בקרה ארגונית מודרנית. בנוסף להפצת ידע, הקרן עוסקת במחקר ופיתוח, כלומר לימוד מודלים שפותחו בעולם וביצוע מחקרים מקומיים על יעילות המדדים.

 

 

יכול לעניין..

rtf4612409293_314828714

התנהלות עסקים קטנים ובינוניים (SMB) מול הבנק- האם יתכן סיפור אהבה?

  מאת: אבי קרעין וזאב הרשקוביץ*         חיי היום יום בחברות קטנות ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *