ראשי » ניהול המשאב האנושי » פרט ורווחה » בניית תוכנית רווחה מתוכננת

בניית תוכנית רווחה מתוכננת

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 233, 7 בנובמבר 2000

תכנית רווחה ארגונית צריכה להיות מתוכננת ומחושבת, ולהינתן במינון נכון, כדי שתהיה אפקטיבית לארגון ותנוצל בצורה אופטימלית על-ידי העובדים, אומרת ורד רבי-ונגל, יועצת ומפעילת שירותי רווחה באאוטסורסינג (outsourcing) לארגונים, לשעבר מנהלת הרווחה בחברת "פלאפון".

ארגונים מנסים היום להיות ייחודיים בפעילות הרווחה לעובדיהם, כאמצעי למשיכה ושימור של עובדים. מגמה זו הגבירה והרחיבה את מגוון שירותי הרווחה הניתנים לעובדים עד ל'סידורים' הקטנים, כמו תשלום חשבונות אישיים, פיתוח תמונות, כביסה וגיהוץ, רחיצת המכונית ועוד.

עומס יתר של פעילויות רווחה, אומרת רבי-ונגל, ללא קווים מנחים, עלולה לגרום לירידה במידת ההתייחסות של העובדים לפעילויות אלה, מתוך תחושת 'שעמום' או 'עייפות' מהריבוי.

הצפת תא הדואר האלקטרוני של העובד, או לוח המודעות ברשת הפנימית (או לוח המודעות במסדרון) בהודעות על פעילויות הרווחה, או, למשל, ב'מבצעי' מכירות של ספקים לרכישת מוצרים ב'מחירים מיוחדים' לעובדים – אך ללא בדיקה מעמיקה של הבטחות הספקים ושל טיב מוצריהם, גורמת לכרסום במהימנותה המקצועית של מחלקת הרווחה".

מינון נכון הוא אחד העקרונות שצריך להנחות את איש הרווחה בארגון. "אנשים עובדים שעות רבות, לעתים בתפקידים שלא מאפשרים להם זמן לשוטט ברשת ולקרוא הודעות, ומגיע שלב שהם פשוט מדלגים על ההודעות הנשלחות על-ידי יחידת הרווחה", אומרת רבי- ונגל.

"מתברר כי עובדים מעדיפים איכות של פעילויות רווחה, ולא כמות. כמו בכלכלה, פועל כאן חוק התפוקה השולית הפוחתת: מסף מסוים, לפעילויות הרווחה – אם הן בכמות רבה מדי ואיכותן מוטלת בספק – אין אימפקט".

תכנית רווחה צריכה להיבנות מבחינת תקציב ותוכן למשך שנה (או חצי שנה). צריך להיות בה רצף, רצוי "מן הקל אל הכבד". כלומר להתחיל באירועים יותר מינוריים, ולהגיע בסוף שנת התכנון (לאו דווקא בסוף השנה הקלנדרית) לשיא מסוים, לאירוע גדול יותר, אם זה נופש לכלל העובדים או מסיבה תקופתית.

כדאי לקיים אירועים חברתיים, כמו מסיבה גדולה לעובדים, בקישור ליעדים ארגוניים. למשל, לא 'סתם' מסיבת קיץ או פורים, אלא לקיימה בעקבות השקת מוצר חדש או השגת יעד ארגוני אחר. כך יינתן תוכן לאירוע, והשפעתו הטובה על תחושת העובדים תהיה משמעותית יותר.

כדי ליצור מעין 'מסורת של רווחה' בארגון, התכנית צריכה להיות מחזורית, כלומר שנת התכנון הבאה תידמה לקודמתה בשלביה, אך למרות זאת היא צריכה לתת משהו נוסף שלא ניתן בשנה הקודמת. למשל, מתנת החג צריכה להיות קצת יותר יקרה או יוקרתית, "כי העובדים תמיד משווים, גם מול הניתן בחברות מתחרות".

גם האירועים החברתיים אמורים להיות לפחות בהיקף דומה לשנה הקודמת.

 

"כמובן, פעילות הרווחה הגוברת מגדילה ברציפות את הוצאות הארגון משנה לשנה, אך ארגונים רואים בזה היום כמכשיר חיוני לשימור ומשיכת עובדים".

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

יכול לעניין..

rtf7008900284_2655813396

נעים בארגונים

 מאת: יעל אשד *      www.eshedyael.co.il  המשאב האנושי – נכס אין ערוך לו בארגון.  ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *