תכונות של מנהלים

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 255, 26 במרץ 2001

לסמכות ניהולית היום נדרשת אינטליגנציה רגשית, יכולת ורגישות לעבודת צוות, והיא באה ממקום של דיאלוג ולא ממקום פקודות, אומר ד"ר ירון זיו, מנכ"ל מרכז "מעוף" להתפתחות אישית ועסקית. הניהול הנכון היום אינו ליניארי – מנהל בכיר 'מוריד' פקודה למנהל ביניים, שמורידה למנהל זוטר. בעולם העבודה היום, העובדים יותר אינטליגנטים, אינטלקטואלים ומשכילים, ובעלי ציפיות אישיות ויכולת ניהול מו"מ, אומר ד"ר זיו. עולם העבודה השתנה. אנשים לא באים רק להתפרנס, אלא מחברים את עולם העבודה שלהם עם זהות מקצועית ומימוש עצמי, ומתוך זה כל ההסתכלות וההתייחסות לעולם העבודה שונה לחלוטין.

פונקצית העבודה הניהולית הנכונה היום היא לעבודה שכולה צוותית, ממערכות הייצור הפשוטות ועד מערכות הניהול בראש הארגון, שמובל על-ידי קבוצת ניהול או צוות ניהול מורחב.

"בעבר, מנהל יכול היה לומר 'כך אני רוצה', ולא היה צריך לתת סיבה ורציונל. לניהול לכשעצמו היתה איזו הילה, כמעט מובנת מאליה. היום מנהל אמור לתת הסבר הגיוני לדרישותיו מעובדיו. פעם חשבו שמנהל צריך להיות אדם כריזמטי. כריזמה זו תכונה שיש לך או אין, ומזה נובע שאם לאדם אין כריזמה, הוא אינו יכול להיות, כביכול, מנהיג או מנהל טוב".

אוטוריטה (סמכות) היא מיומנות ולא תכונה אישית, ולכן היא ניתנת ללמידה ורכישה. ד"ר זיו מונה חמישה עקרונות מרכזיים, אותם אמור לקיים מנהל מודרני שרוצה כי מילותיו תיתפסנה כמשמעותיות, כסמכותיות:

דוגמה אישית: העובדים מסתכלים על מנהלם קודם כל כנותן דוגמה אישית. למשל, מנהל יתקשה לדרוש מעובדיו שלא לאחר, אם הוא בעצמו מאחר. מנהל יכול היה לנהוג כך בעבר, בעידן של 'ציות עיוור'.

עקביות: מנהל חייב להיות ברור מאד בהוראותיו, ולאורך זמן. הוא לא יכול לשנותן כל שני וחמישי לשנותן, כי ייתפס כבלתי אמין.

אמינות: עליו לעמוד בדיבורו. לעשות, לבצע, לקיים, בהתאם למה שאמר. אם אינו מתכוון ברצינות – מוטב שלא יאמר.

אמונה ברציונל: מנהל יכול להיות סמכותי כשהוא מאמין ומזוהה עם הרציונל העסקי והניהולי שהוא מוביל. למשל, אם הוא מוביל שינוי מתוכנן בארגון, עליו להיות מזוהה עם הרעיון, אחרת יתקשה להטמיע נורמות וחוקים שהם חלק מתהליך השינוי.

אכפתיות אמיתית לעובדיו: עליו לראות בעובדים לקוחות פנימיים שלו. להיות באמת אכפתי כלפיהם, כך שזה 'ישודר' להם.

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

המנהל כחונך – העצמה בעידן שינוי ומשבר

   פיתוח תפישת המנהל כחונך ומפתח         מאת: נורית רוזוליו – בן-המוזג …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *