צמצום תופעת 'תקרת הזכוכית' בארגונים ציבוריים

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 148, 10 בפברואר 1999

"קבוצות משימה" המורכבות ממנהלים ומנהלות, בארגונים מהמגזר הציבורי, מנסות לקדם מעמדן של נשים בארגון ולצמצם תופעת "תקרת הזכוכית", של חסמים סמויים בעיקרם המונעים קידום נשים במדרגי הניהול והתפקידים בארגון. רונית קרק, דוקטורנטית באוניברסיטה העברית ומרצה בביה"ס למינהל עסקים, שהייתה ממונה על חקירת והערכת הפרויקט, ומנחה של קבוצות משימה, מספרת כי שלוש קבוצות המשימה הראשונות, משלושה ארגונים שונים, הצליחו להביא למינוי נשים לתפקידים בכירים שבעבר לא כיהנו בהן נשים.

יזם ומפעיל את הפרוייקט האגף לפיתוח משאבי אנוש (אלכ"א ב"ג'וינט ישראל"), ועד עתה השתתפו בו יחידה ביטחונית, משרד ממשלתי, שתי רשויות מקומיות גדולות ועוד. קיימת כוונה לכלול בפרוייקט גם ארגונים מהמגזר הפרטי.

קבוצת המשימה מונה 12 – 10 גברים ונשים שהם מנהלים ומנהלות בדרג בכיר. המנכ"ל מצהיר על תמיכתו בקבוצה, והוא מעורב בבחירת המשתתפים, במטרה ליצור קבוצה איכותית. הארגון המשתתף בפרוייקט מתחייב לדון ברצינות בהמלצות שתגבש קבוצת המשימה שלו. הקבוצה נפגשת במהלך שנה, אחת לשבועיים לארבע שעות, בליווי מנחה מקצועי.

הקבוצה מאבחנת בתחילה את קיומה ומידתה של תופעת "תקרת הזכוכית" בארגון, ובהמשך מגבשת תכנית אסטרטגית והמלצות לשינוי, התואמות את התרבות הארגונית המסוימת.

לדברי רונית קרק, בהמלצות הקבוצות בלטו שני עקרונות: רוב ההמלצות אינן נותנות יחס שונה לשני המינים, אלא מסייעות הן לנשים והן לגברים בארגון, אם כי, כמובן, הן נועדו לתת מענה לבעיה החוסמת בעיקר נשים. למשל, באחד הארגונים התברר בשלב האבחון, כי בגלל שהגברים בו מקושרים ומרושתים יותר, הם יודעים מוקדם יותר מהנשים על התפנות תפקיד בארגון. לכן, הם עלולים פחות מהנשים להחמיץ מועד הגשת מועמדות למכרז, ויכולים להיערך לכך בפרק זמן ארוך יותר. ההמלצה הייתה להאריך את זמן הגשת המועמדות למכרז, לכלל העובדים כמובן. המלצה נוספת הייתה לפרסם בארגון ברבים על פרישת עובד לגמלאות כמה חודשים מראש, כדי לאפשר גם לנשים, הפחות מקושרות, לדעת על התפנות התפקיד.

"הפרויקט יוצא מנקודת הנחה כי לארגון יש אינטרס להתמודד עם תופעת תקרת הזכוכית", אומרת קרק. "אם מרבית הנשים בארגון הן בדרגים הנמוכים, ובהנחה כי הכישורים בין המינים מתחלקים בצורה שווה, הארגון לא ממצה את פוטנציאל כוח האדם שלו".

 

קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" יולי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

המנהל כחונך – העצמה בעידן שינוי ומשבר

   פיתוח תפישת המנהל כחונך ומפתח         מאת: נורית רוזוליו – בן-המוזג …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *