ראשי » ניהול הדרכה » למידה מרחוק - e-learning » 6 צעדים להטמעת E-Learning בארגון: צעד רביעי – איך לשווק את ה E-Learning בארגון

6 צעדים להטמעת E-Learning בארגון: צעד רביעי – איך לשווק את ה E-Learning בארגון

תרגום, עריכה ותוספות: טלי גולדברג גרטמן

E-Learning Guidebook: Six Steps to Implementing E-Learning – Article as

published by brandon-hall.com www.brandon-hall.com

בפרקים הקודמים עסקנו בהצגת חזון ה – E-Learning , תוכנית הפעולה ואסטרטגיות ההטמעה בפני דרג מקבלי ההחלטות.  פרק זה יעסוק באוכלוסיה החשובה לנו ביותר: לקוחותינו הישירים: הלומדים וה"מאפשרים" או במילים אחרות: העובדים ומנהליהם הישירים. זכרו, כי E-learning  מהווה רעיון חדש בארגון. לכן, כמו בכל שינוי, קיימת אפשרות להתנגדות. הבנת ההסתייגויות וגורמי ההתנגדות תסייע בידך להתגבר עליהם.

עבור העובדים, הבעיה מתחילה בחוסר ההיכרות עם התחום ובעצם אי-קבלת הרעיון, כי למידה יכולה להתרחש אצל שולחן העבודה, במהלך שעות העבודה, במקום בכיתה המסורתית. על מנת להבין את הקושי ולהתמודד עמו, נסו לחשוב כבר בשלבים הראשונים על הבעיות והפתרונות האפשריים: כיצד תספקו לעובדים סביבה שקטה, נקייה מרעשים והפרעות, אשר תאפשר להם ללמוד? איך תוכלו להשיג שקט וריכוז במקומות בהם חללי העבודה הן "קוביות" מופרדות במחיצות או חללים משותפים? באחת החברות פתרו את הבעיה באמצעות תכנון "מרכזי למידה מבוזרים". אלה הם מרכזים הממוקמים במקומות שונים במפעל, באזורים שקטים אליהם ניגשו העובדים כדי ללמוד.

בעיה נוספת היא "שיווק" הרעיון והפיכת המיתולוגיה החדשה לפעילות אטרקטיבית, אשר העובדים ירצו לעסוק בה. Dell Computers מציעים גישה ייחודית לנושא זה. הם תכננו "אי-מגנטים" (E-Magnets), תכנים חשובים ומעניינים, שניתן לראותם רק באופן מקוון. אחד מהקורסים המקוונים הראשונים שלהם היה "המודל העסקי של דל", שתוכנן ואושר על ידי מנהל החברה מייקל דל. קורס זה היה פופולרי ביותר ועזר לייצר רמה גבוהה של פתיחות ל – E-Learning מצד העובדים.

מנהליהם הישירים של העובדים מהווים באופן פוטנציאלי את המשוכה הגבוהה ביותר להטמעה מוצלחת של E-Learning. כפי שגילו ב – American General, אם אינך יכול להשיג את ההסכמה והמחויבות של מנהלי המחלקות, הם לא יתמכו ואף לא יאשרו לעובדיהם להקצות זמן ללמידה במהלך שעות העבודה (למרות שעל פי מחקרים  E-Learning מצריך כחצי עד שני שליש מזמן הלמידה הנדרש בלמידה בכיתה). הפעילות החדשה יכולה ליצור תפישה מוטעית על פיה העובדים "נעדרים מעבודתם", למרות שהם למעשה נמצאים במקומם הרגיל. כיצד תתמודדו עם בעיה שכזאת? במקרה של American General התקיימו פגישות פנים מול פנים עם מנהלים במטרה לשמוע על הסתייגויותיהם, להדגים ולהסביר להם בפירוט ובאופן אישי כיצד E-Learning עובד ומה יתרונותיו.

פתרון נוסף היה הקצאת זמן מוגדר ללמידה. מסגרת הזמן תאמה את הצרכים העסקיים. לדוגמא, נציגי השירות של American General עסקו ב – E-Learning בשעות בהן הפעילות לא היתה בשיאה. מבחינה זו התאימה מאד הגמישות שמקנה ה – E-Learning ללמידה הארגונית.

 

מי יתניע את התהליך?

ישנם ארגונים בהם קיים "נאמן" או "משוגע לדבר", אשר בתחילת הדרך אחראי על תחילת תהליך הטמעת ה – E-learning. יחד עם זאת, ממצאי מחקר "הפרקטיקות המוצלחות ביותר ב E-Learning" של "ברנדון הול" מצביעים על השפעה משמעותית של הטמעת E-learning . המתודולוגיה החדשה הביאה לשינויים בתכנון תהליכים פנים ארגוניים, טכנולוגיות מידע (IT) , הדרכות למנהלים, הקניית מיומנויות ועוד. לכן ישנה חשיבות עליונה לעקוב מקרוב אחר תהליך ההטמעה ולשפרו באופן מתמיד, בתמיכה של יועץ הדרכה או ספונסר, שמונה על ידי ועדת היגוי, המורכבת ממנהלי הארגון, נציגי מחלקת ההדרכה ומנהלי התחום העסקי במסגרתו מתקיימת היוזמה.

 

הרכבת הצוות המוביל

כפי שהוזכר קודם, תוצאות יוזמת E-Learning יכולות לעיתים לגרום לשינויים בצרכי הלמידה ובמיומנויות הנדרשות מהצוות. ישנן מספר אסטרטגיות מומלצות למעבר חלק ל E-Learning:

  • הביאו למעורבות של מדריכים מוכרים בשלבים מוקדמים של תכנון ותוך כדי תהליך ההטמעה.
  • התחילו ב"קטן" על מנת לבנות ביטחון ואמון.
  • העריכו ובחרו מיומנויות נוספות אצל עובדים נוספים, אשר ישלימו את המיומנויות שלכם.
  • השתמשו במכרזים פנימיים תחרותיים על מנת לאתר את העובדים בעלי היכולות הנדרשות.
  • אפשרו פרויקטים הדרכתיים ניסיוניים, שיהיו נגישים לעובדים, המעונינים להתקדם ולהתפתח.

על צוות ה E-Learning בארגון להוות מנוף לתהליך. ככזה על חבריו להיות בעלי יכולות משולבות בתחום האסטרטגי, בתחום תכנון לימודים ובתחום הטכנולוגי. ברגע שצוות ה – E-Learning אכן מגיע לשלב האופרטיבי ונקבעו מהלכים להשגת מטרותיו, ההתנגדויות ליוזמה יורדות באופן משמעותי.

 

IT כשותף וספק שירות

בין אם פונקצית ה  IT (Information Technologies) היא פנימית או חיצונית, היא מהווה גורם קריטי  בהטמעת E-Learning . כדי ליצור שיתוף פעולה אפקטיבי עם מחלקת ה IT , מציע מחקר "הפרקטיקות המוצלחות ביותר" את ההמלצות הבאות:

  • עליכם להבין, כי E-Learning מציב בפני מחלקת IT אתגרים רבים.
  • הכירו את כל התהליכים,הפעילויות וההשקעות בתחום ה – IT המשפיעים על ה E-Learning. לדוגמא: שדרוג רשתות, התקנת תוכנות, הטמעת מערכות ידע. נצלו באופן אפקטיבי תהליכים אלו על מנת "לקפוץ על העגלה" ולקדם את יוזמת ה – E-learning תוך חיסכון בעלויות.
  • שתפו מנהלים מתחום ה IT כשותפים בועדות ההיגוי, או לפחות בקשו את נוכחותם בשלב הצגת הספקים.
  • פנו אל מומחי E-Commerce (שיווק והפצה ברשת) ממחלקת IT על מנת שיסייעו לכם בהפצת ה – E-Learning בארגון.

 

מקורות נוספים להתמודדות עם הצעד הרביעי

Building the Business Case for E-Learning, published March 2001, available at http://www.brandonhall.com/public/publications/bbc/index.htm uses templates and examples to help you develop e-Learning plans aligning with corporate goals to garner support – and funding – for your e-Learning initiative.

Design of E-Learning Courses: Lessons from 2003 Custom Content Winners, Excellence in E-Learning Awards an online resource available at http://www.brandonhall.com/public/publications/ccwinners2003/index.htm

Advisory services to help you choose the right tools to meet your business needs. Brandon has consulted with Johnson & Johnson, Goldman Sachs, Microsoft, Cisco, Kraft/General Foods, General Electric, Motorola, the U.S. Army and others. For more information, please visit  http://www.brandonhall.com/public/consulting/index.htm , or contact Daryl Capuano at

mailto:daryl@brandon-hall.com.


מנהיגים ברשת
www.leadersnet.co.il
leaders@leadersnet.co.il
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" ספטמבר 2003. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

  

 

 

 

יכול לעניין..

מודל למידה - תפוקה

e-Learning-מה זה בכלל?

מאת: דוד רד   " ה י ל ר י נ ג ? ? ?" ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *