שינוי תנאי העסקת עובדים

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 222, 1 באוגוסט 2000

 

איתן אגמון, יועץ ליחסי ודיני עבודה, לשעבר נציג ציבור בבית הדין הארצי לעבודה, מספר על ארוע שליווה בעבודתו כיועץ. עובדים שינו את תנאי העסקתם ויתרו על הצמדה לדרוג האחיד, כלומר קידום בדרגה ותגמול בהתאם לותק, ומתן יד חופשית להנהלה בהחלטות על קידום ותגמול עובדים. ההנהלה, מצידה, מבטיחה הצמדה מלאה של השכר למדד.

התהליך החל מתוך כוונה לבטל כליל את ההסכם הקיבוצי, אך בסוף הוסכם שלא לבטלו ולא להנהיג חוזים אישיים, אלא לבטל, כאמור, את ההצמדה לדרוג האחיד.

ההסכם הקיבוצי לא בוטל לחלוטין, מסביר אגמון, משום שהעובדים חששו מגל פיטורין בעתיד, לאו דווקא על-ידי ההנהלה הנוכחית אלה גם על ידי הנהלות עתידיות. העובדים הרגישו צורך להכין רשת בטחון, כהגנה לעת הצורך, שתינתן להם על-ידי ארגון יציג של העובדים.

ההסתדרות, מצידה, לא נאבקה על המשך שליטתה על דרוג העובדים, כי הבינה, אומר אגמון, שאם תתעקש על כך, "תאבד" לחלוטין את כל הארגון.

התהליך התרחש בארגון שהוא מעין ארגון ציבורי – עמותה הנותנת שירותים לציבור, המונה כ- 70 עובדים. בשנה האחרונה, ביוזמת ההנהלה ובהסכמת העובדים, נפתח מהלך לביטול ההסכם הקיבוצי, ולפני כשלושה חודשים נחתם ההסכם החדש. היועץ אגמון ליווה את התהליך במשך חצי שנה, תוך קיום שיחות וסדנאות בהשתתפות עובדים ומנהלים.

יותר מארבעים שנה היה נהוג בארגון זה הסכם קיבוצי, הקובע הצמדת שכר לדירוג האחיד, "עם כל החסרונות של דירוג זה, כמו פז"ם – קידום בדרגה ותגמול לפי ותק, והעדר שליטה של ההנהלה על יכולת קידום עובדים ותגמולם". לא רק ההנהלה, אלא גם העובדים, מדגיש אגמון, הביעו אי-שביעות רצון ממצב שבו עובדים ותיקים מקבלים שכר גבוה מזה של עובדים צעירים, אך בתוקף ותק בלבד ולא על סמך יכולת ביצוע ותרומה לארגון.

בהסכם החדש, כל רכיביו "השונים והמשונים" של הדרוג האחיד הוכללו במשכורת החדשה. לפי ההסכם, השליטה הבלעדית על קידום ותגמול היא בידי ההנהלה, שאמורה מעתה לתגמל ולקדם עובדים לפי ביצועיהם והישגיהם.

"בהסכם קיבוצי קיימות שתי בעיות עיקריות מבחינת המעביד: הקביעות, שמקשה מאד על פיטורי עובדים לא מתאימים (אם כי בארגון הנדון לא בלטה בעיה זו), וקידום אוטומטי, שבגללו אנשים לא צריכים להתאמץ בעבודתם. במצב כזה ההנהלה בעצם לא צריכה לנהל. אין טעם שמנהל יגדיר לעובד משימות ומטלות או יתן לו משוב, כי ממילא זה כמעט חסר משמעות כמעט. רק במקרים קיצוניים אפשר לדחות קצת קידום עובד".

לעומת זאת, בעקבות ביטול ההצמדה לדרוג האחיד, הקידום והתגמול באופן מוחלט ומלא הוא בידי ההנהלה. זה שינוי של כל התרבות הארגונית. מנהל צריך מעתה לנהל. כל מנהל חייב מעתה לשבת עם כל עובד ועובד שלו, פעם בשנה או לעתים יותר תכופות, להגדיר לו מטלות, לומר לו במה בדיוק הוא טוב או לא טוב, להסביר לו מדוע הוא מקדם אותו ומדוע לא, מה הוא רוצה ממנו כדי לקדמו וכו'.

 

קישורים רלבנטים באתר:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

יכול לעניין..

עבודה בחג פורים

   מאת:  עו"ד הילה פורת*         תקציר האם בחג פורים זכאי עובד …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *