ניהול העסק המשפחתי – תקשורת וניהול מערכות יחסים בעסק משפחתי

 

 מאת: ד"ר ענת הרמתי *  rtf1069455802_2017423287

 

עסקים משפחתיים שונים מעסקים שאינם משפחתיים במורכבות של רשת יחסי המשפחה המשפיעים על העסק ועל הצלחתו. ליחסים אלו יש היסטוריה לא רק מהילדות אלא לעיתים קרובות גם מהדור או הדורות הקודמים.

לתוך העסק המשפחתי נכנסים לא פעם בעיות בין אישיות מתוך המשפחה, כמו מתחים בין בני הזוג או בין הורים וילדים, כאשר מצבים רגשיים אלו חוצים את הקווים לעבר העסק המשפחתי ומשפיעים עליו. שאלת הגבולות בין העסק לבין המשפחה יוצרת לעיתים סכסוכים וקונפליקטים בתוך העסק ולכן לעיתים גם בתוך המשפחה.

בעסק משפחתי יש שלושה מימדים – משפחה, עסק ובעלות ובשלושת מימדים אלו פועלים אנשים השונים ביניהם באמונות, בתפיסות, בסגנון עבודה, בצרכים וכו'.

המטרה האולטימטיבית להצלחת עסק כזה הוא ליצור איזון והרמוניה בין שלושת המימדים הללו.

כיצד עושים זאת?

יש הסכמה בין בעלי עסקים שהתשובה לכך היא באמצעות תקשורת טובה וניהול נכון של מערכות יחסים. למרות זאת, בהרבה משפחות וגם בהרבה עסקים השיחה על 'יחסים' היא כפי שמרק טויין אמר על מזג האוויר – "כולם מדברים על מזג האוויר אבל אף אחד לא עושה כלום בעניין".

בני משפחה אינם מדברים על הדברים החשובים באמת וכמו בכל מערכת יחסים הנושא שהכי קשה לדבר עליו הוא בד"כ הנושא שהכי חשוב לדבר עליו.

יש נושאים "שאינם קשורים לעסק" ולכן לא מדוברים. נושאים שאינם פתורים, מודחקים עמוק או מוסטים הצידה ולכן לעיתים, גם נמנעים מלחשוב עליהם. החשש מסכסוך לא נעים ומפתיחת "תיבת פנדורה" שלא ברור אם וכיצד תיסגר, גורמת לשתיקה ולהתעלמות.

 

כמה צעדים לניהול תקשורת ומערכות יחסים בעסק:

  1. עיצוב מנגנוני תקשורת:

א. הקמת פורום משפחתי. פורום של בעלי העסק ובני משפחה שבו ידונו במדיניות ובשאלות עקרוניות בניהול העסק והמשפחה. הפורום המשפחתי מאפשר מבנה, זמן ומקום לדיון וקבלת החלטות למשל, בנושאים הקשורים לגבולות בין המשפחה והעסק ובין המשפחה והבעלות על העסק. החלטות שיכולות למנוע קונפליקטים או להכיל אותם כאשר הם עולים.

ב. בנית ערוצי תקשורת קבועים כמו ישיבות צוות וניהול דיון מסודר ולא אקראי, ערוץ תקשורת שבד"כ אינו קיים בעסקים קטנים אבל חשוב והכרחי.

  1. הגדרת והבהרת ציפיות מכל אחד מבני המשפחה, כולל בן משפחה שנמצא בעסק רק "כדי שיהיה לו מה לעשות". (בד"כ מבוגר מאד או צעיר מאד). ניתן להגדיר ציפיות באמצעות תאור תפקיד וחלוקת סמכויות בתפקיד.
  1. בדיקת האמונות שאיתן כ"א מגיע. אמונות של שותפים ובני משפחה יכולות לבנות או להרוס מערכות יחסים. דוגמאות לאמונה שחוסמת תקשורת – "לא צריך לדבר, צריך לעשות", "אנשים צריכים לדעת רק מה שהם צריכים לדעת", "מה שהם לא יודעים לא יפגע בהם". או למשל, עסק שבו אחד השותפים מאמין שבעל עסק צריך לעבוד שעות ארוכות יותר משאר העובדים. אמונה שגרמה לקונפליקט בין השותפים – האחים שכן אחד מהם מסיים את יום עבודתו מוקדם יחסית.
  1. הבנת מקור הבעיה לכעס ולקונפליקטדפוס של התפרצויות כעס של בן משפחה בד"כ מבטא תסכול יותר עמוק בגלל צורך בסיסי שלא מתקיים.
  1. הבהרת מסרים באמצעות בדיקה מפורשת של הכוונה. יש ציפייה שבן משפחה יבין בן משפחה אחר באמצעות שפת גוף או קריאת מחשבות – דבר שגורם לכך שהדברים לא נאמרים מפורשות. לכל צד יש אחריות לבטא מחשבות ורצונות באופן ישיר.
  1. ניהול ויכוחים לא ליד העובדים ניהול ויכוח ומריבה או אפילו מתן הוראות לבן משפחה בנוכחות עובדים שאינם בני משפחה גורמת לאי נוחות לשני הצדדים. 

 

* ד"ר ענת הרמתי, יועצת למנהלים ולעסקים משפחתיים.

 

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" ינואר 2011. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

יכול לעניין..

שותף עסקי

בחירת שותף עסקי

  פרק מהספר "הרעיונות הגדולים בקבלת החלטות לניהול עסק רווחי" מאת: עו"ד אליהו עמר   …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *