תפיסת החלל בתערוכות

 

מאת: יעל פאר *

 rtf5317182242_1037024811

 

הקמת ביתן בתערוכה מקצועית כרוכה היום – יותר מתמיד – בתפיסה נכונה של היחס בין החלל לקהל. בניגוד לשנים עברו – ואולי בניגוד לכל הגיון – הצלחתו של הביתן תלויה היום לא רק בהצגה נכונה של המוצר כי אם בעיצוב ויצירת חוויה טוטאלית הבאה לידי ביטוי בקונספט, בחומרים, ובעיקר בפונקציות המשולבות בחלל הביתן, ובזרימת קהל המבקרים לתוכו.

עיצוב חלל הביתן בכל תערוכה משרת בראש ובראשונה את הרצון לחזק את המותג (חברה ומוצר)  וליצור פלטפורמה להתקשרויות עתידיות מצד צרכנים פוטנציאליים. התקשרויות אלו, מן הסתם, יובילו להגדלת המכירות. מטרות אלו עומדות לנגד עיניהם של בעלי החברות המציגות והמעצבים גם יחד והשאלה אשר עלתה תמיד ועולה גם היום היא כיצד להפוך את התערוכה לבלתי נשכחת, לכזו אשר תיחקק במוחו של הקהל גם לאחר שיעזוב ויחזור לשגרת יומו. 

בעבר, נבנה כל הקונספט העיצובי סביב המוצר או השירות, שמעוניינת החברה להציג.

הקהל, אשר הגיע לתערוכה, צפה במוצר, התבונן, לעיתים נחשף לחלקים שלא הכיר ולעיתים התנסה במוצר עצמו. כך לדוגמא בתערוכות בנייה בעבר הוצגו בלוקים חשופים, לעיתים על ידי 'חתך' של הבלוק – על מנת לחשוף את הקהל למרכיביו, כאשר לעיתים הוצגו תמונות ולעיתים שרטוטים.

במגמה, שמתפתחת כבר מספר שנים, עובר הדגש מתצוגה נטו לכיוון של חוויה וכיום ידוע לכל – לחברה ולמעצבים שהצגת המוצר, גם אם על הצד הטוב ביותר, אינה מספיקה. 

כיום, עומד הקהל במרכז עיצוב החלל של תערוכות מקצועיות.

על מנת שתוצר חוויה וגם תישאר חשוב לבחור בקונספט מתאים בו הקהל הוא לא רק צופה במתרחש אלא שחקן מרכזי ושותף מלא בהתרחשות…

כיצד מעבירים חוויה? אם נחזור לתערוכת הבניה, הרי שכיום לא רק נאפשר לקהל לצפות בחתכים או לגעת בלבנה… מעצבי תערוכות, אשר נחשפים למגמה המגיעה מאירופה וממקומות נוספים, ימליצו ליצור התרחשות רלוונטית שתיתן למסר משנה תוקףבביתן איטונג בתערוכת הבניה, עוצבו חללים פתוחים ומזמינים, בית קפה, מזרקות מים עם מסלעה ואפילו מתחם של עיסויים, כל זאת בהתאם לקונספט של הביתן – בריאות, טבעיות, הרמוניה עם הסביבה – בדיוק הערכים המזוהים עם המוצר – הבלוק החדש של איטונג. הקונספט, אשר תמך במאפייני הבלוק החדש, סייע לקהל לזכור את המוצר הבריא יותר לסביבה ופחות רעיל לאדם..   הקהל זכר את החוויה שהייתה לו בביתן בו התעכב 30 דקות או יותר (אם ניקח בחשבון את העיסוי שקיבל..) ונהנה מהאירוע שנתפר במיוחד עבורו… המציג, נהנה מחיזוק המותג וחידוד הקונספט הייחודי של המוצר…

בנוסף להקמת פינות ישיבה, בארים ובתי קפה, שהינם חלק מיצירת אווירה מזמינה, ניתן להוסיף פונקציות אחרות, שלא ניתן להישאר אדיש אליהן, המושכות את הקהל להגיע ולהישאר (פינת מסז' והתרגעות, חדר מוסיקה ועוד)..

שיטות נוספות לשיתוף אקטיבי של הקהל – משחקים, אינטראקציות עם מסכים, שחקנים, מצגות אינטראקטיביות ועוד…

בתערוכות הגדולות בעולם באות מגמות העיצוב לידי ביטוי באופן בולט. בתערוכת יורושופ האחרונה בלטו ההבדלים בין ביתנים, שהחלל בהם סיפק חוויה לקהל, לביתנים מעוצבים למשעי, מוקפדים ומצטיינים מבחינה עיצובית, שלא הזמינו את הקהל וחסרו חווית לקוח.

בראשונים, בהם התקיימו משחקים, הוצגו מצגות אינטראקטיביות ופוזרו בתי קפה, בארים ופינות שיחה וישיבה, ניתן היה לצפות בקהל רב אשר גדש את המקום, חווה את החלל וניהנה מחוויות מגוונות, שהעבירו גם את הקונספט של המוצר והחברה. באחרונים, אשר היוו לפני מספר שנים מוקד משיכה והתפעלות, ניתן היה לחוש בשקט יחסי, חוסר התעניינות מצד הקהל ו.. אכזבה מצד המציגים.

ומה איתכם? לא הייתם מעדיפים לבלות בתערוכה מקצועית, שדומה יותר לאירוע?

לסיכום, כיום, גם עיצוב מוקפד ומקצועי וגם ביצוע איכותי אינם מספיקים כדי למשוך קהל…

כיום, כדי 'לספק את הסחורה' יש צורך לספק לקהל חוויה טוטאלית המעמידה אותו במרכז. כיבוד, שתייה ופינות ישיבה, הממוקמות כראוי בחלל הבית,ן או חוויה פעילה כגון משחקים, הפעלות או  שחקנים – יוצרים אירוע שלא יישכח, הגורם לקהל לזכור את החברה והמוצר ולקשר אותם עם חוויה חיובית שעבר. זוהי הפלטפורמה ליצירת שיתופי פעולה בהמשך הדרך.

* יעל פאר מעצבת תערוכות ובעלת סטודיו לעיצוב תערוכות.

 

קישורים רלבנטים באתר: 

 

 

 

יכול לעניין..

פרגון למרצדס – ההמשך

  מאת: בני מרגליות *  חלק שני   קיבלתי המון תגובות לפוסט הקודם – פרגון למרצדס . …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *