שינוי ארגוני: מבנה או תקשורת?

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 265, 18 ביוני 2001

 

במקרים רבים השינוי הארגוני לא משפיע על האפקטיביות הארגונית, אומר אמיר בר-יוחאי, פסיכולוג ייעוצי תעסוקתי. כיוון שמרבית הבעיות בארגון קשורות בדרך כלל במידה משמעותית לקשיים ביצירת תקשורת, בהעדר נכונות אמיתית ומלאה לשתף פעולה, או גם במאבקים על יוקרה ומעמד בארגון, בין יחידות או בין ממלאי תפקידים, ללא קשר לעצם המבנה הארגוני. בארגונים רבים ברגע שנתקלים בקושי כלשהו בארגון כגון: קושי בתיאום (למשל, בין תפקידים או בין יחידות), קושי בהתפלגות הסמכויות, או בזרימת מידע בארגון, מנסים לטפל ולפתור את הבעיה על-ידי שינוי במבנה הארגוני. שינוי בכפיפויות, בסמכויות, העברת יחידות מאגף לאגף, איחוד יחידות, פירוק יחידה לכמה יחידות וכו'.

שינויים מבניים בארגון בדרך כלל מצריכים הרבה מאד חשיבה, מאמץ לבנות מבנה ארגוני שנחשב כהגיוני ונכון. זאת, מתוך חשיבה הגיונית מה נכון לעשות, מי צריך להיות כפוף למי, ואילו יחידות ארגוניות ישתייכו לאגף מסוים וכדומה. אבל למעשה זה לא מבטל את הקשיים לקיים בארגון תקשורת ושיתופי פעולה טובים ומלאים.

בר-יוחאי, בעבר יועץ והנדסאי בתעשיה וניהול, מכיר ומודע לגישה הכמותית והיותר טכנוקרטית, אך שם היום דגש על גישה שונה. "השיח הארגוני בלא מעט מקרים אינו פתוח ואינו חופשי לגמרי, ומושפע מהמעמד הארגוני, מהרצון לשמור על המעמד ועל אינטרסים, שהוא יכול להיות מוגבל כי פשוט לא רוצים להתערב בעניינים של מישהו אחר". אם לא מטפלים בדברים בסיסיים אלו – בשיפור היכולת לקיים שיח ארגוני יותר פתוח, שתפני וחופשי ממניפולציות, הבעיות לא תיפתרנה גם אם נבצע שינוי במבנה הארגוני, והבעיות ימשיכו להתקיים גם במבנה החדש.

בר-יוחאי, מציע, אם כן, דרך שונה מהרגיל: כשנתקלים בסוגיה ארגונית שבעקבותיה מתעורר רצון או מחשבה ראשונית לשנות את המבנה הארגוני, כדאי, לפחות בחלק מהמקרים: לבחון את הקשיים הקונקרטיים, לראות אילו שיתופי פעולה בין אנשים ויחידות בארגון צריך לקיים כדי  להתמודד עם הקשיים, לממש שיתופי פעולה אלו במציאות. כאשר נוכחים לדעת כי הם  אפקטיביים, אפשר לחשוב כיצד לתת להם מעטפת מבנית ארגונית נכונה, רק בשלב אחרון זה ליצור את השינוי המבני המתאים.

"כמה מהארגונים היותר טובים שבהם נתקלתי, כמעט ואי אפשר לשרטט בהם מבנה ארגוני ממשי. למעשה המבנה לא מנוסח ולא מוגדר, ודווקא בארגונים אלו ניתן לראות יעילות טובה מאד. אלו ארגונים יותר מעגליים, כלומר, כל עובד ומנהל בארגון יכול להיות בקשר כמעט עם כל עובד ומנהל אחר בארגון, מול המשימות הארגוניות. אין גבולות חדים בין תפקידים וסמכויות, ורמת שיתוף פעולה גבוהה. דגם ארגוני כזה גם יוצר, בעת הצורך, שיתוף פעולה טוב בין עובדים או מנהלים מארגונים שונים, שיש להם פרויקט משותף. יכולתם לשתף פעולה זה עם זה אינה קשורה למבנים הארגוניים, אלא לעצם היכולת לשתף פעולה. "לפעמים אנשים מארגונים שונים משתפים פעולה טוב יותר מאנשים בתוך ארגון אחד".

 

קישורים רלבנטים באתר: 

 

 

 

יכול לעניין..

rtf9143308341_2249822335

שרות איכותי במגזר הציבורי – הצהרת כוונות ורטוריקה או מציאות קיימת?

  מינהל ציבורי יעיל יותר והקשר לשיתופי פעולה עם גורמים פרטיים ואלכ"רים בשני העשורים האחרונים ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *