ראשי » ניהול ומנהיגות » מיומנויות ניהול » רגשות ואינטליגנציה רגשית

רגשות ואינטליגנציה רגשית

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 291 , 17 בינואר 2001

קיימת נטייה לחשוש מרגשות ולתת להם קונוטציות שליליות, וביתר-שאת בתהליכי קבלת החלטות, אך מסתבר כי רגשות הם כלי חשוב מאד לתקינות ביחסים בין אישיים בארגון ולשיפור תהליכי עבודה. בהקשר זה לרוב מדובר על שימוש באינטליגנציה רגשית. אינטליגנציה רגשית מתייחסת ליכולות הרגשיות והחברתיות של אדם – מסייעת לו להתמודדות במצבי לחץ בעבודה, אומרת חיקי חביב, יועצת לארגונים ומרצה.

ניתן לפצל את האינפורמציה שקולט אדם במוחו לשני גלים: גל מהיר לחלק הרגשי, גל איטי לחלק הרציונלי, שם נעשה עיבוד, ניתוח, מיון, השוואה וכדומה.

מתי פועל הגל הרגשי? 

תגובה למצבי איום או למצבים הנראים לנו כאיום – מתרחשת בחלק הרגשי, ומשתחררת התנהגות שהיא ברירת מחדל: לברוח או להילחם. כך גם בארגון, אנחנו מפרשים זה את התנהגותו של זה, פירושים רגשיים שלעתים קרובות אינם עוברים עיבוד רציונלי.

למשל, אם הבוס עבר במסדרון ולא אמר לנו שלום, אנחנו נזכרים שאתמול הגשנו לו דו"ח שזכה לביקורת מצדו. ברירת המחדל שלנו היא רגשית: אנחנו 'בורחים' למחשבה כי הערכת המנהל אותנו שואפת לאפס, וכנראה אנחנו הבאים בתור לפיטורין. כך לעתים נוצרת מעין נבואה שמגשימה את עצמה, ומזיקה לנו: אנחנו נעשים לחוצים, חרדים, וזה פוגם בהתנהגותנו ועבודתנו היומיומית, ותופח כמו כדור שלג.

אינטליגנציה רגשית פירושה מודעות עצמית גבוהה לרגשות שלנו, בעת התרחשותם, ובעיקר היכולת לנתח, למיין ולסווג את הרגשות, ולהגיע להבנה עצמית. 

למשל, אם עמית או מנהל התייחס בביטול לאמירה שלנו בפורום מסוים, התגובה הראשונית יכולה להיות  כעס. אבל הכעס הזה הוא רגש משני, שנובע מרגש אחר, למשל תחושת קיפוח או תחושת נחיתות. ברירת המחדל היא 'לשחרר' תגובה  –   להתקפל או לתקוף, (שתיהן תגובות רגשיות ללא עיבוד רציונלי).

כאן צריכה להיכנס אינטליגנציה רגשית: היכולת לקחת פסק זמן, לנסות לנתח ולהבין כי האמירה שגרמה לכעס כנראה נגעה בתחושה אחרת שבמעמקי הנפש. חשוב לבחון: האם באמת מה שאמר העמית בא כדי לפגוע? אולי הוא אמר באמת את מה שהוא חושב? מה ניתן ללמוד מזה?  או שניתן פשוט לומר – אז מה? מה קרה?

אינטליגנציה רגשית היא היכולת לנהל את הרגשות. להגיד לעצמנו רק רגע, לא נורא, וכך להתנער מחרדה שעולה, או לדחות סיפוקים אם לא מקבלים מיד את הפידבק שרצינו. כך ניתן לנטרל תחושות מצוקה, כדי שלא תשתחרר ברירת מחדל שרק תזיק אחר כך.

דוגמה נוספת: מנהל ייטיב לנהוג אם לא יתרגם מיידית מעשה מסוים של כפיף כפגיעה אישית במנהל. במקום זאת, המנהל צריך להיות מודע למצוקת העובד, למשל מול התוכנה החדשה שאינו יכול להשתלט עליה, או לבעיה משפחתית של העובד.

צד הנוסף  של אינטליגנציה רגשית הוא לראות את האחר, בעיותיו ומצוקותיו, להבינו, לחזקו ולתמוך בו. אם תערער את בטחונו, תקבל עובד יותר לחוץ ומבוהל, ופחות אפקטיבי. אם תבין אותו, תוכל ליצור אצלו מוטיבציה יותר גבוהה.

למשל, מנהל שניחן באינטליגנציה רגשית גבוהה מאד, יכול לחזות מראש עימותים.

מצב שבו עובד א' לא יוכל לעבוד עם עובד ב', בגלל שוני בטמפרמנט, בצרכים וכדומה, ומצד שני יכול לחזות איפה דברים כן ייפגשו, איפה יש הזדמנויות לחבר אנשים, ליצור רישות חברתי אפקטיבי לעבודה.

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" ינואר 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

29670688_s

המנהל כחונך – העצמה בעידן שינוי ומשבר

   פיתוח תפישת המנהל כחונך ומפתח         מאת: נורית רוזוליו – בן-המוזג ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *