על סגנונות מנהיגות, כבאים, מילואימניקים חנוונים ועוד

מאת: צוות אתר מנהיגים ברשת

בעולם התחרותי בו אנו חיים מרבים לדבר על מנהיגות ככורח המציאות וכאחד המרכיבים הבסיסיים הנחוצים להישרדותם של ארגונים ועסקים. מובן, כי מעמד חשוב זה של המנהיגות מחייב טיפול בסגנונות מנהיגות של מנהלים, כך שיוכלו להתמודד בצורה טובה יותר עם סביבה משתנה ועם מתחרים פוטנציאליים. יחד עם זאת לעיתים רבות ישנה תחושה, כי מנהיגים אינם מבצעים שום התבוננות על שיטת העבודה שלהם וכי הם ממשיכים בדרך אותה הם מכירים אף כי לעיתים דרך זו אינה מתאימה יותר ואף אינה מועילה לארגון ולהם באופן אישי. מציאות שכזו מחייבת לעיתים פסק זמן, התבוננות ואף חשבון נפש מנהיגותי של הסתכלות אחורה והתבוננות פנימה בכדי להיות פשוט טובים יותר בשנה הבאה.

קלמי פרסבורגר – יועץ ארגוני – המיישם בשטח את השיטה הייעוצית המכונה 'טווח מנהיגות מלא' (Full range of Leadership), אותה הציג לראשונה Bruce J.AVOLIO במאמרו

The Alliance of Total Quality and the Full Range of Leadership המובא בספר

Improving Organizational Effectiveness  שנערך על ידו ובשיתוף ברנרד.מ. באס (הוצאת 1994 Sage), מביא חמש מטאפורות מרכזיות לסגנונות מנהיגות בהן נתקל במסגרת עבודתו בסדנאות וביעוץ אישי לשיפור סגנון המנהיגות: 

המנהיגות הנמנעת – הדוגמא החיה לסוג מנהיגות שכזו הינו המילואימניק הטיפוסי, אשר מגיע למילואים וכל מה שמעניין אותו הוא איך להעביר את המילואים במינימום השקעה ומחוייבות אישית ובמקסימום חופש וכיף. מנהיג, שכזה, עסוק בעצמו ובצרכיו האישיים ומנסה לאתר כל הזמן כיצד המערכת יכולה לקדם את האינטרסים האישיים שלו, תוך מינימום מחוייבות מצידו. 

המתקן הפאסיבי – סוג זה של מנהיג עסוק בכיבוי שריפות. המטאפורה המתאימה ביותר לתיאור מנהיג שכזה הינה המאטפורה של הכבאי. המנהיג שוקט על שמריו וכמעט ואינו מורגש כל עוד הכל בסדר ואין תקלות או בעיות מיוחדות והוא נזעק לעזרה, רק כאשר  השריפות מתחילות להשתולל. 

המתקן האקטיבי – המטאפורה לסוג מנהיגות שכזו היא המטאפורה בה אנו נתקלים כעת יום יום במדינת ישראל – ועדות חקירה או בדיקה. מנהיגות שכזו פועלת בדיעבד לאחר שהתרחשו כשלונות ומטרתה לאתר ליקויים ולתקנם, כדי שהמערכת או הארגון יוכלו להמשיך ולפעול. עם זאת אין ניסיון מצד מנהיגות שכזו לגרום לשינוי מהותי בדפוסי  הפעולה של המערכת או הארגון. 

המנהיגות המתגמלת – המטאפורה לסוג מנהיגות זה הינה המטאפורה של החנווני. המנהיגות מעודדת את העובדים או הכפיפים להשקעה אישית אך כמובן תמורת תגמול חומרי. בכך נוצרות מערכות גומלין המבוססות על סיפוקים חיצוניים ולא פנימיים –  סיפוקים, שמטבעם הינם פחות ארוכי טווח ופחות מניעי פעולה, מאשר סיפוקים פנימיים. 

המנהיגות המעצבת – סוג מנהיגות או מעורבות שכזה נעשה שימוש בפרסומת המפורסמת למפעל הפיס לפני מספר שנים בה אמר האדם הפשוט מן הרחוב "השקענו בתאורה, השקענו בבטונידה…." ושהסתיימה במילים "גם אני שותף". בסוג מנהיגות או מעורבות שכזה מצליחים ליצור אצל האדם הפשוט או העובד את התחושה, כי העסק הוא גם העסק שלו, וכי מעבר לסיפוק החומרי (האפשרות לזכות בפרסי מפעל הפיס), הרי שהוא שותף לערכים נעלים יותר ופנימיים יותר – ובדוגמא שלנו פיתוח הספורט בישראל והקשר בין הציבור והספורטאים. כך, מצליח המנהיג לסחוף את העובד בחזונו וליצור אצלו  תחושת מחוייבות פנימית והנעה פנימית.

בסדנאותיו, משתמש פרסבורגר בטכניקת המראה על מנת לשקף למנהלים ומנהיגים את סגנון המנהיגות האישי, היושב אצלם בראש. סגנון זה אינו זהה בהכרח עם ההתנהגויות  שלהם בשטח – התנהגויות היכולות להתפרש בצורות שונות ע"י מתבוננים שונים. כך ובאמצעות סיפורים אישיים חושפים מנהלים שונים אט אט את דפוסי הפעולה שלהם, כאשר לעיתים רבות צפים ועולים הדפוסים של המנהל המאשים או המנהל המגיב במצבי אין ברירה. כך גם נחשפות דינמיקות ארגוניות או תרבויות ארגוניות של תיקון פאסיבי או תגובה רק למקרי מחדל או לחילופין של "תרבות של חריגים – אקטיבי" (בלשונו של פרסבורגר) בה מוקמות עיתות לבקרים ומתוך תחושת פרנויה ועדות חקירה למחדלים שונים, כאשר הדרגים העליונים במערכת מנסים כל העת לזהות את החריגים ולהפיל  עליהם את האחריות למחדלים שונים.

 rtf1758985221_32039393 Improving Organizational Effectiveness

by Bernard M. Bass (Editor), Bruce J. Avolio (Editor)

 

לרכישת הספר בחנות הספרים הוירטואלית – אמזון (לחצ/י כאן)

 

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2008. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

מנהל טוב

מנהל טוב

 מאת: יעל אשד*     www.eshedyael.co.il כולם כבר יודעים,  אנשים לא עוזבים ארגונים , אנשים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *