ראשי » ניהול ומנהיגות » ניהול צוותים » ניהול צוות: שיטת ניהול אחרת

ניהול צוות: שיטת ניהול אחרת

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 204, 21 במרץ 2000

 

המונחים "עבודת צוות", "ניהול צוות" וכדומה הם היום IN, אך בדרך כלל תפיסת העולם של מנהלי צוותים היא למעשה ניהול של בודדים, ניהול פרטני של כל עובד ועובד, אך אינו ניהול צוות, אומר היועץ הארגוני אורי צורף. לפי תפיסת עולמם של מנהלים, התנהגות כפיפיהם מושפעת משני גורמים מרכזיים: גורמי אישיותו, חינוכו של העובד, הרגליו, נסיון חייו וכו', ומהתייחסות המנהל אליו, המתבטאת בתגמול, עידוד, ענישה וכדומה.

"מנהלים בדרך כלל אינם מודעים ואינם מבינים כי צוות היא ישות בפני עצמה, בנוסף ליחידים חברי הצוות. זו ישות ממשית ומשמעותית בהשפעתה על התנהגות החברים בה, והיא נושאת ערכים ונורמות שמשפיעים על התנהגות הפרטים בקבוצה לא פחות מהשפעת הגורמים האישיותיים או מיחסו הפרטני של המנהל לכל חבר בצוות", אומר צורף.

לדוגמה, בתודעת אנשי הארגון, לצוותים השונים רמות סטטוס שונות. הסטטוס משפיע על התנהגותם של אנשי הצוות, על הדימוי העצמי של כל חבר צוות, על הציפיות ממנו מצד אנשי הארגון, ועל אופן היענותו לציפיות שונות.

למשל, מציין צורף, אם לקבוצת עובדים בסטטוס נמוך, ההנהלה תעניק כ"שי לחג" מתנה שערכה רב יותר מזו שנתנה לקבוצת עובדים בסטטוס גבוה, ייתפס מעשה זה כרצון לפייס את קבוצת העובדים מהמעמד הנמוך, ובעצם כעלבון. כלומר, פעולה שרצתה להיטיב, בסופו של דבר נתפסה כפעולה שחיזקה את תחושת הנחיתות. "כלומר, מנהל צריך להיות מודע להשפעת קבוצות סטטוס מובחנות בארגון, להשפעתה של יצירת 'מעמדות' בארגון. אלה מצבים שלעתים קרובות הוא מתקשה לשלוט בהם, להבינם לעומקם, או לחזות את תגובתם".

צורף מנחה סדנאות למנהלים שבהן מומחשת ומועלית למודעותם השפעת הישות הצוותית על התנהגות אנשי הצוות, ותפקידו של ראש צוות לפתח ערכים ונורמות צוותיות.

אחד מתרגילי ההדמיה בסדנה ממחיש למשתתפים כיצד הם עשויים להתנהג במקום העבודה, באופן לא מודע, בהתאם למעמד שאליו הם משתייכים. המשתתפים מקימים ארגון שיש בו שלושה מעמדות, ואף על פי שכולם הם מנהלים השווים זה לזה בחיי העבודה, הם מתנהגים בהדמיה לפי הסטטוס המעמדי שלהם. "אנשי המעמד התחתון מתנהגים כמו מעמד תחתון, וכן בהתאם יתר המעמדות, כמעט ללא קשר ליכולות האישיות של כל אחד מהם".

במסגרת הסדנה מתקיימות גם פעילויות בשטח, ב"טבע", שבהן מומחש למשתתפים, באמצעות מימוש משימות מאתגרות, כיצד ליצור נורמות קבוצתיות שעושות את הקבוצה לטובה יותר, מוטיבציונית יותר.

במסגרת ניהול משימה, מדגיש צורף, מנהל צריך "להוריד פרופיל", כלומר, לא להתבטא בסגנון 'אני יודע ומבין הכל, יותר מכולכם', ולהימנע מלהכתיב לאחרים כיצד בדיוק עליהם לפעול. כמו כן, בתהליך הפקת לקחים מביצוע משימה, עליו להיות פתוח לעמדות ולקחים של האחרים.

"במציאת פתרונות טובים, אין למנהל יתרון מול כל חבר אחר בצוות. עיקר תפקידו הוא בבניית הצוות, בגיבוש, ביצירת נורמות עבודה צוותיות, שהן בעצם כוח מרכזי בצוות". מנהל צוות לא צריך לעסוק יותר מאחרים בתכני עבודת הצוות, אלא לטפל בדינמיקה של הצוות, בעיצוב הישות הנקראת צוות.

 

קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" יולי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

 

 

יכול לעניין..

HadarKantor

כיצד הופכים אוסף של מנהלים טובים לקבוצה מנצחת?

 מאת: הדר קנטור * במהלך הקריירה נתקלתי לא פעם בחברות ששדרת הניהול שלהן מורכבת ממנהלים ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *