ראשי » ניהול המשאב האנושי » אסטרטגיות בניהול מש"א » ניהול משאבי אנוש בגישה שיווקית

ניהול משאבי אנוש בגישה שיווקית

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון ,194, 11 בינואר 2000

 

גישתה ותפקודה של מחלקת משאבי אנוש, לרבות בארגוני היי טק, צריכה להשתנות, בשל השינוי במעמדם של העובדים: הארגון צריך להתייחס לעובדיו כלקוחות, גם לעובדים בארגון וגם לעובדים שהוא רוצה לגייס. הארגון משווק ללקוח שירותים, או היצע של משרות ותפקידים.

בגישה זו רויטל שקד, ראש תחום תוכנה בחברת "סקר – תכנון, פיתוח וניהול", משתמשת במודלים הלקוחים מעולם השיווק לניהול משאבי אנוש בארגונים. בשל המחסור בעובדים מיומנים, לעובדים היום יש כוח ואפשרויות הבחירה, במקום לארגון, היפוך המגמה דורש תפיסה מתאימה המבוססת על פרדיגמות של ביקוש והיצע, בין היתר, מעולם השיווק.

מחלקת משאבי אנוש בגישה שיווקית צריכה, לתת שירות טוב ללקוח שלה – לעובד, וגם למשפחתו ולמעגל החברתי שלו. "קיימים מודלים ושיטות רבות לתת שירות", אומרת שקד. היא מציעה בין היתר, להפעיל בארגון – call center מוקד טלפוני אליו העובדים מפנים בעיות ובקשות שונות בתחומי רווחה, שכר, הדרכה, היעדרות וכדומה. כלי שירות אחר הוא help desk שממנה אדם אחד לטפל בבקשה, תלונה או פרוצדורה אחרת של עובד, מתחילתה ועד סופה. "לכל אלה נדרשות תשתיות תומכות, לרבות ממוחשבות", מציינת שקד.

כלי נוסף הוא "קיוסק מידע": מוקד בשירות עצמי, שכל עובד או מנהל יכול להיכנס אליו דרך האינטרנט, או האינטרה נט, לבקש בקשות בתחום הרווחה, ההדרכה וכו', ולבצע פעולות "טופסולוגיה" שונות דרך הרשת.

כלים אלה ונוספים צמחו מתוך שני מודלים שיווקיים: מודל 1:1 ומודל CRM ששמו הוסב

ל- ERM כיוון שמדובר בעובדים במקום בלקוחות.

הארגון צריך להשתמש בגישה שיווקית גם כדי לשמור על עובדי מפתח בארגון, שעזיבתם עלולה לפגוע בארגון. מחקרים מעריכים כי הם מהווים כעשרים אחוזים מכוח האדם בארגון.

שקד מבססת גם טכניקות לשמירה על עובדים על מודלים שיווקיים, כמו  BCG(מודל לניתוח תיק עסקים) ו –  VALS(מודל סגנון חיים). לפי הראשון, ממפים כל אחד מעובדי הארגון על שלושה צירים: יכולות, תחלופה – מידת "הדרישה" אליו בשוק, עלות – כמה הוא עולה לארגון. כל עובד מסווג לפי המיפוי לאחת מתוך ארבע קטגוריות: "נכסים", "תשתיות" – למשל, עובדי ייצור ואנשי שירות, "כוכבים" – עתיד החברה ו"סימני שאלה" שעדיין לא הוחלט לגביהם, מסיבות שונות, כולל סיבות הקשורות לאסטרטגיה הארגונית. הארגון מאתר את עובדי המפתח לפי אסטרטגיה עסקית, כיוונים עתידיים וכדומה ומשקיע בהם את מירב המאמצים והמשאבים.

 

קישורים רלבנטים באתר:

 

 

 

 

 

 

 

 

יכול לעניין..

רוצה שהחברה שלך תגדל? פטר את המנהלים שלך!

    מאת: עפרי קדוש *     עובדים רבים מידי עובדים בשביל הבוס שלהם ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *