ראשי » ניהול ידע ולמידה ארגונית » פרקטיקה של ניהול ידע » ניהול ידע: הגדרות, יתרונות וקשיים

ניהול ידע: הגדרות, יתרונות וקשיים

 הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 226,  10 בספטמבר 2000

 

ניהול ידע הוא תחום מתפתח בניהול ארגונים כיום. אחת ההגדרות הפשוטות לניהול ידע היא: "להביא את הידע הנכון, בזמן הנכון, במינון הנכון, לאדם הנכון". תהליכי ניהול ידע מוגדרים כתהליכים לאיסוף, קטלוג, הפצה, שימור, אחזור, שיתוף ויצירה מחדש של הידע הפנימי בארגון, בהתאם למטרות האסטרטגיות של הארגון. תהליך ניהול ידע הוא רב תחומי. הוא מערב אנשים, תהליכים ארגוניים, תרבות ארגונית וטכנולוגיה. הוא תהליך אסטרטגי של שינוי ארגוני.

בארגונים רבים, תחום ניהול הידע אינו מיושם או מתעכב בפיתוחו ובהטמעתו. מספר סיבות מרכזיות הן: אי הבנה מספקת של מהות התהליך; מורכבות התהליך; העדר גיבוי ההנהלה; העדפה בהשקעה שתוצריה יותר מדידים ומיידיים. אומרת ארנה גבע, מנכ"ל משותף של חברת "ניהולים" לייעוץ ארגוני וניהול ידע.

לעתים קרובות, ההכרה בצורך ובחשיבות ניהול הידע מתפתחת אצל איש הדרכה בארגון או אצל הממונה על רישום פטנטים, או שנתפס לזה ממלא תפקיד כלשהו היושב בצומת בארגון "שכבר נמאס לו שמתזזים אותו בשאלות חוזרות ונשנות, והוא צריך להמציא את הגלגל כל פעם מחדש", אך מכיוון שתהליך של ניהול ידע לא תמיד מבוצע בגיבוי מלא של ההנהלה, המשאבים המושקעים בו מוגבלים. לעתים התהליך מעוכב בשל פוליטיקה ארגונית. למשל, ארגון רוכש תוכנה לניהול ידע לרשת המחשוב הפנימית, אך מי שיש להם ידע אינם רוצים לשתף בו אחרים, כי "ידע הוא הון אישי, חלק מהזהות שלך ומהכוח שלך". להצלחת התהליך נדרש שינוי בתרבות הארגונית, ע"י הטמעת שוק חליפין של ידע.

חברת ניהולים מקיימת מזה שנה פורום לניהול ידע. הפורום מתכנס (ללא תשלום) אחת לחודש, בדרך כלל, ומשתתפים בו מנהלי ידע או מי שעוסקים בתהליכי ניהול ידע בארגון. "לאנשים יש צורך לדעת מה עושים בארגונים אחרים, ללמוד מניסיונם, כי אין 'פתרון בית ספר". המפגשים מיועדים ללמידה הדדית, להכרת טכנולוגיות ושיטות לניהול ידע. הפורום מתכנס בדרך כלל אצל ארגון מארח, המספר על תהליך ניהול הידע שלו (או על קטע מהתהליך), על הטמעה, דילמות,

שיקולים בבחירת הטכנולוגיה ועוד. באחד המפגשים, אנשי הטכנולוגיה בארגון הציגו תשתיות לניהול ידע, כמו פלטפורמה לניהול קהילות וירטואליות ברשת המחשוב הפנימית, ובמפגש האחרון נדונה הפעלת קבוצות דיון ברשת הפנימית ככלי לחלופי ידע, ונחיצותו במיוחד בארגון מבוזר, שבו אנשים רבים לא מכירים אלה את אלה.

 

מאמרים נוספים בתחום:

Knowledge Management for the New World of Business
http://www.brint.com

Out-of-Box Thinking: Analysis & Commentary
http://www.brint.com

פורום וירטואלי לניהול ידע
http://www.brint.com

 

 

 קישורים רלבנטים:

 

 

 

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מרץ 2003. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

יכול לעניין..

S_8648099601

המרכיבים של אינטראקציות ידע משמעותיות

מאת: לימור שיפוני, אמנות בין אישית™ – אסטרטגיות תוכן ועיצוב אינטראקציות ידע שלושה בוחנים חמורי ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *